Teški dani za industriju masovnih događaja: Ironman Grupa prodata. Gubitak preko 500 miliona dolara

Wanda grupa je objavila da je prodala Ironman Grupu. Kupac je Advance investicioni fond.

Po dostupnim podacima transakcija je vredna oko 380 miliona dolara. Skoro 300 miliona manje od cene koju je Wanda grupa platila pri preuzimanju Ironman triatlona 2015.

Prva cena za koju je ponuđen Ironman Group je bila 730 miliona dolara u martu ove godine.

Ironman Grupa – nije samo triatlon već najveći svetski brend u masovnom sportu

IRONMAN Grupa nije samo triatlon već poseduje ceo portfolio imovine, koji uključuje njene vodeće triatlone IRONMAN® i IRONMAN® 70.3®, Rock ‘n’ Roll Marathon Series® i Epic Series® brdske biciklističke trke.

Ironman Grupa je najveći brend u svetu organizatora masovnih sportskih događaja

To ovu grupu čini najvećim brendom u svetu organizacije masovnih sportskih događaja.

Danas se IRONMAN grupa sastoji od više od 235 događaja u preko 50 zemalja, kroz triatlon, trčanje, biciklizam i brdski biciklizam.

Svake godine preko milion sportista iz celog sveta učestvuje u nekoj od trka IRONMAN grupe.

Prodaja Ironman grupe pokazatelj krize organizatora masovnih događaja zbog COVID-19

Jedna od zanimljivih stvari oko prodaje dogodila se tokom sredine pandemije. Prvobitna prodajna cena od 730 miliona dolara objavljena je u martu, ali kada se pročita stvarna prijava SEC-a (regulatorno telo za trgovinu na Američkoj berzi), manje je jasno koja je stvarna vrednost prodaje na kraju procesa i koliko je vrednost pala direktno zbog pandemije i otkazivanja trka:

Očekuje se da će neto prihodi biti u rasponu od 380 miliona USD (što podrazumeva odbitke za postojeće zaduženje i troškove transakcije, kao i očekivanja kompanije u vezi sa krajnjim ishodom tekućeg procesa prilagođavanja kupoprodajnih cena nakon zatvaranja). Kompanija je deo neto prihoda iskoristila za vraćanje iznosa glavnice duga u iznosu od 240 miliona američkih dolara i pripadajućih kamata i naknada zaostalih u okviru svog postojećeg instrumenta od 364 dana, a namerava da odmah iskoristi deo neto prihoda za otplatu preostalih 50 miliona američkih dolara menica izdatih Vanda Sports & Media.

SECURITIES EXCHANGE ACT – https://investor.wsg.cn/node/7081/html

S jedne strane izgleda da je vrednost 380 miliona dolara. S druge strane, s obzirom na to da je kompanija imala dug koji je morala da vrati u iznosu od 240 – 290 miliona dolara, može se tvrditi da je vrednost manja od toga.

Wanda je kupila Ironman za 650 miliona USD u 2015. godini. Takođe, Wanda je kupila Competitor Group i Rock ‘n’ Roll Marathon 2017. godine za neotkriveni iznos, ali je procena na osnovu ranije trgovine ovim brendovima da je cena bila oko 250 miliona USD.

Tako dolazimo do računice od ukupno 900 miliona dolara izvornog kapitala stavljenog u ove kompanije. Što znači da je ukupan gubitak preko 500.000.000 USD.

Bez obzira koja procena se koristi za ovu prodaju, ona pokazuje ne samo pritisak i pad vrednosti kojem su izloženi svi organizatori trka na svetu zbog pandemije COVID-19, već i koliko je teško stvarati vrednost na tržištu masovnih događaja.

Dobra vest je da i pored pandemije i pada vrednosti, postoji interesovanje za brend poput Ironman-a i da će se tradicija nastaviti.

Ono što se postavlja kao pitanje za nas na Balkanu jeste, koliko će tržište organizovanja trka trpeti? Koliko će događaja trajno biti ugašeno?

ironman grupa prodata
Više od milion sportista iz celog sveta učestvuje na događajima Ironman grupe svake godine

Zašto je ovo važna tema za trkače u Srbiji i na Balkanu?

Ova vest o padu vrednosti najvećeg svetskog brenda je važna iz najmanje dva razloga.

Prvo, pomaže da sagledamo koliko je razoran uticaj pandemije COVID-19 na celu industriju organizacije masovnih događaja kao što su maratoni i triatloni.

Ako je jedan Ironman u ovolikom problemu, a ima mogućnosti da podigne investicije vredne milione dolara, koliki je problem pred lokalnim organizatorima trka koji zavise od startnina, sponzorstava i pomoći lokalne samouprave?

Iako deluje kao jako teška situacija, verujemo da je i model poslovanja drugačiji te je i mogućnost da se manje trke prilagode i prežive veća. Naravno, ovo će ići sigurno na uštrb kvaliteta trka u narednom periodu, ali će i usporiti proces profesionalizacije organizatora trka.

Drugo pitanje koje se postavlja je šta ako se u 2021. smanje davanja od strane sponzora i lokalnih samouprava? Koliko će trka moći da preživi u takvom tržišnom okruženju? I da li su trke u Srbiji spremne na takav udarac?

Za sada znamo da su mnoge trke odložene ili otkazane za 2021. Neki veliki maratoni se neće održati, a za sada svi čekamo vesti o održavanju trka od Beogradskog i Ljubljanskog maratona, kao najvećih u regionu.

Dobra vest je da se Atinski maraton ipak održava. Nadamo se da je to svetlo na kraj tunela.