Pravoga odgovora – nema ali obzirom da je ovo teško merljiv parametar, jer nekome od nas može izgledati da patika može “još da izdrži” uvodi se jedan indikretni parametar, a to je kilometraža, slično kao što se procenjuju i polovini automobili.

Ali kako i kola napreduju, isto tako napreduje i trkačka industrija, te sa dobrim modelom, sada možete da pređete više nego sa onim napravljenim pre recimo, deset godina.

Pre nego što pređemo na stvar, želeli smo da vas obavestimo da je u toku upis u Školu trčanja Beogradskog trkačkog kluba koj traje do 22. aprila 2018. Ukoliko nameravate da počnete da trčite ili želite da napredujete u svom trčanju, pogledajte šta su vam treneri spremili za leto 2018 godine na www.skolatrcanja.com

Faze životnog veka patika za trčanje

Grubo gledano, govorimo o tri perioda u životu svake patike:

  1. Razgazivanje
  2. Aktivana faza
  3. Faza zamene

Kada govorimo o  fazi razgazivanja, pričamo o periodu tokom koga se patika prilagođava obiliku stopala. Za starije modele on je mogao da iznosi i do 70km. Osnovna preporuka za svaku novu patiku je da ne forsirate dužine u njoj dok je niste izveli na makar tri kraća treninga. Ovako izbegavamo žuljeve i dajemo vremena da se noga i patika “upoznaju” Ako vas ova priča podseća na dejting – bravo! Namerno koristimo analogije kako bi se informacija urezala svima u mozak :)

Aktivna faza je faza nakon prve dužine. Patiku smo isprobali na ozbiljnom trneingu i pokazala se dovoljno udobno te je ušla u naš redovni ritam treninga / trka. Patike zavisno od kvaliteta, ali i drugih faktora u ovoj fazi mogu da izdrže od 600 pa i do 1000 km. Ova faza jeste aktivna faza životnog veka patike.

Faza zamene je period kada je patiku potrebno zameniti. Pojedini trkači/ice patike menjaju već kada ona napuni 600km, a neki patike “troše” do 1200, pa i do 2500 kilometara.

Sve brojeve uzmite sa rezervom i kao generalnu smernicu jer trajanje patika zavisi od mnogo faktora: težine trkača, tehnike trčanja, podloge po kojoj se trči…

Kako da znam da mi je vreme za zamenu?

Zanimljivo je da trkači, čak i iskusniji, ne osete na vreme da je patika istrošena. Kada sve vreme trčimo u istom modelu, postepeno se navikavamo na sve lošije performanse. Onda patiku menjamo kada se zaista raspadne.

Za trkače sa dobrom formom, i bez viška kilograma ili jakom pronacijom, ovo i nije problem. Na kraju krajeva, i da trče bosi bili bi zdravi. Za nas sa boljkama, patika je i barijera od povreda, te bi morali da obratimo pažnju na rok trajanja. Kako?

1.Izračunajte koliko kilometara prelazite nedeljno, mesečno, u sezoni.

Rekreativci koji treniraju za polumaraton nedeljno ne prelaze više od 25km (5+7+13). Mesečno trče oko 100km, što ih na 600km stavlja na kraju sezone. Za većinu patika ovo je vreme za traženje alternative.

2. Ako ne želite da brojite kilometre, možete da uradite test koji volim da zovem: tvrda istina. U vašim patikama za trčanje uđite u radnju i probajte isti (ili dovoljno sličan) model. Ako osetite dovoljno bitnu razliku, znaćete da je vreme došlo.

3. Neki proizvođači sami navode rok trajanja, Asics preporučuje promenu na 700km, dok Adidas fanovi pričaju o brojevima preko 1000km.

Zašto trkačke patike propadaju?

Svaki materijal se usled savijanja, udara, kompresije, trenja tokom upotrebe fizički i hemijski menja. Kod patike najčešće se troši:

  • predeo pete za rekreativce koji trče sporije i duže treninge
  • predeo prstiju za sprintere (od trenja sa podlogom)
  • cepanje dela meša (platna) u podnožju pertlanja, gde se patika savija
  • pucanje i odvajanje platna od đona patike

Habanje pete kod patika za trčanje

Habanje pete je najčešći uzrok trošenosti patika kod rekreativaca. Peta se više haba na betonu nego na zemljnog putu.

stil gaženja ima uticaja na trošenje patike, pa se nekome ko ima npr izraženo pronatorski kontakt đona sa podlogom najviše troši deo unutrašnjeg dela đona, tj deo koji prvi udara u podlogu.

Postoji još jedna kritična oblast a to je unutrašnji deo patike koji naleže na Ahilovu tetivu. S obzirom da se tu skoro uvek javlja trenje između čarape i unutrašnjeg dela patike, a materijal je obično postavljen sunđerom radi udobnosti, često ovaj deo patike prvi i popušta.

Patike se nošenjem (i pranjem) prošire tako da ne drže nogu idealno, te dolazi do unutrašnjeg kidanja platna. Današnje patike veoma dobro prijanjaju uz nogu.

Habanje prednjeg dela patika

Prednji deo patike trpi veliki broj savijanja, usled čega se materijal gornjeg dela patike može pocepati. Ako je od veštačkog materijala to se dešava brže, a ako se patike koriste u hladnijem delu godine propadanje se dodatno ubrzava.

Obično se za upijanje udara na svim patikama može videti mekani penasti materijal (midsole) u kombinaciji sa tvrđim gumenim delovima đona (outsole).

Udar se ublažuje na različite načine i ovaj proces amortizacije zavisi od proizvođača i primenjene tehnologije. Udar se raspršuje pomoću gela (Asics), vazdušnih jastuka (Nike), kombinacije mekanih i tvrdih gumenih delova pene (Nike,), pene (Nike, Puma, Salomon), plastičnih ploča (Mizuno), Adidas koristi boost penu, dok Saucony uvodi everrun penu.

Sve ovo dakle prema tradiciji i patentima odgovarajućeg proizvođača. Minimalističke (barefoot) patike nemaju sistem amortizacije. Ovo ne znači da će trajati kraće, doduše.

Kako dolazi do uništavanja đona?

Energija udara se ne gubi već pretvara u druge oblike energije, npr. toplotu. Usled velikog broja sabijanja i opuštanja tokom životnog doba patike ovaj penasti materijal dobija brazde i trajno se deformiše – sabija.

Tada se peta spušta više nego kada su patike bile nove i gubi se željeni efekat. Ista stvar se dešava i sa spoljašnje strane đona (outsole) i to je definitivni pokazatelj da trebate promeniti obuću.

Ako želite najdugovečnije patike pokušajte sa…

Istraživanja habanja patika rađena su najviše na EVA peni patikama (Cook, Kester, and Brunet na univerzitetu Tulane ) i prvi ustanovili granicu od 500 milja za promenu patika.

Svežije istraživnje iz 2015. Testiralo je sve poznatije modele patika ali na 150 milja.

Pogledajte ovde sve rezultate:

Zaključak?

Najbolje se pokazao Brooks Lounch 2 (10/10) a prate ga Mizuno Rider 18,  i Adidas Adizero Boost, pa Saucony Triumpf. U Srbiji možete da nabavite većinu ovih modela.

 

Noviji materijali (boost, everrun,) bi trebalo da vam daju više kilometara. U praksi čujemo najviše trkača koji se kunu u adidas boost, i njegovu trajnost ali to ne znači da je to idealna patika za vas.

Pogledajte sve adidas patike u našoj prodavnici 

Šta kada rok trajanja istekne?

Nakon isteka roka trajanja, potražite vaše nove patike za trčanje. Pratite nove testova patika na Trčanje.rs.  Prošetajte se, dobro potražite i kupite odgovarajuću patiku za trčanje. Pre kupovine posavetujte se uz neke od naših članaka:

Do tada, uživajte u “potrošnji” vaših omiljenih patika za trčanje :)