blank
Connect with us

Hi, what are you looking for?

Mršavljenje

Zašto mršavljenje bez fizičke aktivnosti nije uspešno?

I roštilj može da bude bez zasićenih masti. Foto: Vojislav Gelevski

I roštilj može da bude bez zasićenih masti. Foto: Vojislav Gelevski

Održavanje idealne telesne mase ima značajan uticaj na vaše zdravlje, kako danas, tako i u budućnosti. Ne započinjite popularnu dijetu koja obećava brz gubitak kilograma ukoliko fizička aktivnost nije deo nje. Popularne dijete iz časopisa podrazumevaju da čitaoci imaju isto godina, sličnu trenutnu kilažu, slične potrebe za hranom tokom dana i drugo…

Kada imate telesnu masu kojom ste zadovoljni, osećate se sjajno, puni ste energije i entuzijazma. Ako niste zadovoljni svojim izgledom dobro promislite šta je potrebno da uradite da biste smršali. Ne prihvatajte odmah prvu dijetu koju čujete ili pročitate u novinama kao rešenje za vaše probleme. Mediji su puni lakih “rešenja” za mršavljenje: čajeva, pilula i raznih preparata. Setite se one narodne poslovice: Bez muke nema nauke. Ako se poslovica stavi u kontekst teme o kojoj pričamo biće: Bez fizičke aktivnosti nema mršavljenja.

Sve one vudu vradžbine o skidanju kilograma su samo fantazija – zakone fizike ne možete pobediti. Činjenica je da je potrebno sagoreti 7700 kalorija za skidanje jednog kilograma masti. Ne možete se lišiti hrane, jer vam je energija potrebna za život. Postoji minimum kalorija koje morate unostiti ili će u suprotnom telo početi da razgrađuje mišiće. A bez mišića nećete moći da sagorevate masti.

Nutricionisti najbolje znaju kolike su vaše dnevne potrebe za hranom, pa je preporučljivo da konsultujete nekog od njih. Plan ishrane koji dobijete od nutricioniste, uvezan sa planom treninga, pomoći će vam da skinete neželjene kilograme i da održavate željenu težinu.

Kada mršavljenje ne uspeva?

Popularne dijete ili brza rešenja u vidu pilula, čajeva i ostalog ne uspevaju zato što:

  • Osećate se lišeni nečega. Popularne dijete kojima se u potpunsoti lišavate određene vrste hrane (ugljenih hidrata, masti ili šećera) jednostavno nisu praktične. Eliminisanjem jedne cele grupe namirnica stvara se izrazita neravnoteža u ishrani, što može imati negativne posledice.
  • Mršavljenje prestaje posle samo par kilograma. Suština cele priče je da uz promenu režima ishrane obavezno ide i fizička aktivnost. Ako ne trčite, ne plivate, ne vozite bicikl, ne igrajte košarku ili badminton, ne šetate se, ne možete utrošiti kalorije i mršavljenje će prestati. Telo se brzo navikne na promenu ishrane, ali navikavajte ga i na kontinuiranu fizičku aktivnost i primetićete kako se kilogrami skidaju i dalje.
  • Mršavite, ali se kilogrami vraćaju. Efekat jo-jo dijeta je poznat svima koji su imali bar jednu neuspešnu dijetu i ne žele da im se to ponovo desi. Dijete koje drastično obaraju broj unetih kalorija ili se oslanjaju na već pripremljena jela su kratkotrajnog karaktera i toliko i uspevaju. Što bi narod rekao: drže vodu, dok majstori odu. U ovom slučaju nema dugoročnih planova, zdravog načina održavanja željene težine i kilogrami se polako (ili nešto brže) ipak vraćaju.
  • Prekidate sa dijetom jer ste obeshrabreni da ponovo pokušate. Ne odustajte u vašoj nameri ukoliko ste jednom pali u iskušenje i “gurmanski se poneli” u nekoj specijalnoj prilici.  To ne znači da sav vaš trud treba da propadne. Pravilna ishrana je ono čemu težite, a povremeni ispadi neće mnogo uništiti vaše napore. Dijete koje su suviše restriktivne su podložne nepredviđenim malim zadovoljstvima, jer ako ste sasvim lišeni nečega, lako se možete zaboraviti.
  • Više gubite novca nego kilograma. Specijalni šejkovi, obroci i programi su obično skupi, a imaju manje praktične dugotrajne efekte na skidanje kilograma.
  • Osećate se izolovanom i ne možete da uživate u društvenim aktivnostima koje dolaze sa hranom. Bez precizne i zdrave strategije mršavljenja, možete se osećati zbunjeno i nelagodno. Sa dragom osobom možete otići i u restoran koji na meniju ima ponudu zdrave hrane. Takođe, društvo koje vam svrati na kafu poslužite zdravim grickalicama: dijatelnim keksovima ili jezgrastim voćem (orah, badem, lešnik…).
  • Videli ste reklamu u kojoj osoba uz preparat smrša 15 kg za dva meseca. Probali ste preparat, ali niste uspeli da izgubite kilograme kao i dotični primer sa reklame. Proizvođači preparata za mršavljenje nude velika obećanja, koja nisu moguća za svaku osobu. Nažalost, mršavljenje nije nimalo lak proces, a svako ko ga lakim predstavi, čini vam medveđu uslugu. Ne zalećite se ka velikim obećanjima, one donose i velika razočaranja. Nek vam cilj bude dostižan.

Kada mršavljenje uspeva?


Ne postoji univerzalni plan za mršavljenje. Postoje, međutim, saveti koje svaki program za mršavljenje treba da sadrži:

  • Promena stila života. Ako želite da vam se kilogrami ne vraćaju, zaboravite laka rešenja i laka obećanja. Umesto toga u svoj život unesite promene, ohrabrite se da svoj život unapredite i postanete zdraviji. Razne populatne dijete vam mogu pomoći da počnete da mršavite, ali samo izmena životnog stila uz balansiranu ishranu deluju dugoročno.
  • Potražite podršku. Društvena podrška vam može biti od velike pomoći, a ako ste u grupi koja ima isti cilj, da smrša, dobićete ohrabrenja drugih i osećaće te se bolje. Porodica i prijatelji vas mogu ohrabriti i pomoći, ne odbijajte njihovu želju da vas podrže u tome.
  • Odlučite se za program mršavljenja i ne odustajte. Svaki plan je moguće dorađivati, a dugotrajan plan će vam dati fokus na cilj. Korigujte ga dok ne nađete ono što vam apsolutno odgovara. Razmišljajte dugoročno. Na primer, ako se odreknete čaše soka dnevno, za godinu dana smršaćete 5-6 kilograma.
  • Polako gubite kilograme. Ako gubite kilograme suviše brzo, možete imati negativne posledice po zdravlje. U tom slučaju bićete nervozni, usporeni, iscrpljeni i bolesni. Brz gubitak kilograma je u suštini gubitak tečnosti i mišićne mase, jer telo čuva mast. Cilj za zdravo mršavljenje je da ne gubite više od 1,1 kg/nedeljno.

Ostanite motivisani i vodite dnevnik. Kratkotrajni ciljevi, kao na primer da lepo oblikujete telo za leto, ne uspevaju tako dobro kao ciljevi u smislu da steknete samopouzdanje i živite zdravim životom. Suština nije u tome kako izgledate drugima, već kako se vi osećate u svome telu. Vodite dnevnik redovno i upisujete pored vaše težine i trenutnu motivaciju. Ostanite uporni i izborite se sa iskušejima. Kad se ona pojave, a pojaviće se, koncentrišite se na dobrobiti vežbanja i pravilne ishrane, što će vam pomoći da budete zdraviji i sigurniji u sebe.

8 Comments

8 Comments

  1. Borko

    02.07.2010 at 10:52

    Ja imam drugaciji problem. Svaki dan rekreativono pretrcim(joggiram) krug oko savskog jezera. Zadrzao sam se na tezini od 69kg(180cm). Estecki problem je nastao jer mi se lice bukvalano istopilo, jagodicne kosti su dosle do izrazaja, obrazi su nestali. Svi mi kazu da izgledam bolesno. Dosta jedem sve i svasta od cokolade do uglenih hidrata a opet u licu izgledam kao isposnik. Pre nego sto sam poceo sa joggingom imao normalno okruglo lice. Da li moze neki savet u vezi ovog esteckog problema znam da je pitanje glupo.

  2. Dule

    02.07.2010 at 11:31

    @Borko, 69kg na tvoju tezinu je premalo, moj savet je da krenes u teretanu i ubacis neko meso u ishranu

  3. Igor Vujičić

    02.07.2010 at 11:33

    Borko, nema glupih pitanja, a nadam se ni glupih odgovora.
    To što ti telo crpi masne naslage iz gornjeg dela tela, lica, je karakteristika tvog tela, ja recimo zadržavam okruglo lice dok sam na trupu i rukama izgubio naslage masti.
    U članku o gojaznosti je bilo reči od 2 tipa: androidni i ginoidni tip, pogledaj:
    http://www.trcanje.rs/mrsavljenje/gojaznost/
    Moguće je da su hormoni odgovorni za to tvoje stanje, nasledni faktor, način ishrane i treninga.
    Predlažem ti da napraviš bar 1 dan pauze nedeljno, odmor je takođe potreban svakom trkaču. Ne moraš baš svaki dan trčati, jer to ni ja ne praktikujem. Ako želiš, možeš pitati i nutricioniste za savet.
    Probaj još da nabaciš par kg, ali ne sa džank fudom, videćeš razliku.
    Pozdrav

  4. DHEA

    09.07.2010 at 23:44

    Borko, biće da je došlo do adaptacije organizma na postavljena opterećenja tzv. “plato” i sada ti se dešavaju mnogo lošije stvari nego što su bile ranije… da ne ulazim u dalju analizu i objašnjavanje – prekini sa treninzima barem 7-10 dana! Pojačaj unos vitaminsko-mineralnog kompleksa, povećaj unos proteina (uglavnom životinjskog porekla, manje biljnog, a soju zaobiđi u širokom luku),… Od “treninga” u tih 7-10 dana možeš primenjivati vežbe fleksibilnosti uz lagano 10-minutno zagrevanje.

    To je to za početak, za kasnije bi najbolje bilo da pričamo preko msn-a… (drapa83@hotmail.com)

    Pozdrav!

  5. Borko

    10.07.2010 at 11:56

    Zdravo Dhea!
    Hvala na sjajnim savetima ali ne mogu da napravim toliko veliku pauzu jer bi zapao u psihicke probleme i plasim se da ne ispadnem iz kondicije i posle toga da batalim joggiranje. Pravim prosecno 1 dan pauze nedeljno. Jutros sam imao 68kg a bas sam pojacao ishranu. Jeo sam juce za dorack proju za rucak mlade krompire i skušu iz mikrotalasne za uzinu sam pojeo 100gr cokolade i jos pio pivo a izmedju svih tih obroka grickalice i posle toga obrno krug jogiranja oko Ade kad ono jutros i još 1kg manje a u ogledalo ne smem da se pogledam. Neko mi je rekao da ako ostanem mrsav i ispijen u licu misici lica mogu da se opuste i da ostanu tako i kada se dovedem na porosecnu tezinu. Ovo ti je sjajan savet da danima kojima se pauzira od trcanja treba odreaditi lagano zagrevanje od 10min. primetio sam da me misici nogu zatezu taj dan kada propustim joggiranje znaci da bi zagrevanje od 10 minuta bila prava stvar to mogu da odradim u Kosutnjaku koji mi je jako blizu ima tamo jedna super staza nizbrdica do šumarove kuće i nazad taman za 10min i zaboravio sam da napisem da sam poceo da kostim Ecomer zbog eventualnog pada imuniteta. Poz

  6. Bane

    10.07.2010 at 18:58

    Pozdrav svima,
    Ja sam za nekih 3-4 meseca skinuo oko 15 Kg (93-94 Kg >78-79 Kg). Inače visok sam 184cm, ginoidni tip. Nisam trčao već sam držao vrlo rigoroznu, nezdravu dijetu i radio skoro svakodnevno sklekove, zgibove (koliko sam mogao) i pomalo trbušnjake. Kada sam skinuo kilažu surfujući netom naleteh na ovaj izuzetno zanimljiv sajt i čitajući članke, komentare, etc, dobih dobru dozu motivacije i krenuh sa tračanjem. Prvo sam jedva mogao da trčim 5 minuta bez prekida ali sam posle nedelju, dve dana povećao na oko 20 minuta bez prekida a sada već trčim 35-45 minuta bez prekida ali za to vreme uspem da pretrčim svega 5 Km. To mi nije problem jer znam da ću vremenom, kako budem sticao kondiciju, postići bolje rezultate. Moj problem je takođe kao Borkov. Mršav sam u licu dok sam u struku dobrih 94 cm sa podosta nekog pihtijastog, odvratnog sala i viška kože koja me “by the way” izuzetno nervira. Pogotovo me nervira kada sedim i pogledam na stomak koji tada pokaže svoje odvratno lice. Dijetu više ne držim ali jedem umereno i zdravo. Puno povrća i voća, riba bar jednom nedeljno), zeleni čaj svakodnevno po dve do tri šolje…Kilažu više ne gubim i ne bih ni želeo da više mršavim. Mene interesuje da li ću ako nastavim da trčim i zdravo se hranim uspeti da nekako popunim lice stanjim struk i kolko-tolko nivelišem višak kože?

  7. DHEA

    11.07.2010 at 03:42

    Bane, iskren da budem – sa takvim treningom, odgovor je ne!

    Borko, MORAŠ da napraviš toliku pauzu, da bi mogao da počneš sa treninzima kako treba. Da opašće ti nivo kondicije (tu se sad postavlja više pitanja, ali da ne gnjavim), ali će ti se mnoge druge stvari vratiti u normalu! Ishranu moraš malo dovesti u red, ova trenutna je veoma diskutabilna…

  8. merima

    24.07.2014 at 18:09

    lepo je

Uključi se u diskusiju

Povezani članci