Connect with us

Hi, what are you looking for?

Tehnika trčanja

3 teorije o stilu gaženja: Da li je overponacija zabluda? [VIDEO]

O svakoj temi vezanoj za trčanje, kao i za sve drugo u životu, uvek potoji najmanje dve različite teorije. Stilovi gaženja, njihovo delovanje na povrede kod trkača i izbor patika za trčanje uslovljen njima nije izuzetak. Šta vi kažete na overpronaciju? 

Teorija #1: Tri stila pronacije

Teorija koju znamo i koja je u trkačkim krugovima prihvaćena je da postoje tri stila gaženja: normalna pronacija, suplinacija i overpronacija. U zavisnosti od toga kojoj grupi pronatora pripadate, pritisak koji trpe vaši zglobovi se prenosi na drugačiji način. Ovo naravno povećava rizik od povređivanja, po principu, što ste dalje od normalne pronacije to je rizik veči. Zbog toga se i patike proizvode sa podrškom za određene grupe pronacija, kako bi vratile nogu u što ravniji položaj i sprečile šetanje zglobova.

Teorija #2: Bosonogo trčanje

Born to Run je naslov bestselera koji zastupa teoriju da je ljudsko telo kreirano za trčanje. Pored različitih dokaza za ovu tvrdnju, koji se navode u ovoj knjizi, izneta je i teorija da je ljudsko stopalo prilagodljivo. Da mu nije potrebna nikakva podrška i da je najbolje trčati bosonog. Veliki broj proizvođača patika za trčanje je posle velikog uspeha ove knjige i Vibramovih nazuvaka za trčanje preuzeo tehnologiju patika koje simuliraju bosonogo trčanje, ili razvio svoju. Ove patike zovemo minimalističke.

Teorija 3: Ovepronacija ne postoji!

Poslednja teorija kaže da je pojam normalne pronacije zapravo prisutan kod veoma malog broja ljudi, dakle jako su retki oni koji zaista gaze normalno po definiciji. Ipak, teorija nam govori da je zapravo pojam nadpronacije ili overponacije izmišljen i da nema nikakve veze sa povredama. Po ovoj teoriji, ovaj pojam se pojavio u širokoj upotrebi samo zbog toga da bi se proizvodili specijalni ulošci i namenske patike. Dakle overpronacija ne postoji, sve je normalno. Sve jedno je koje patike kupite rezultat je isti, po ovoj teoriji.

Da li znate koji ste vi tip pronatora? Ili vas to ne interesuje i pristalica ste 2 i 3 teorije o stilu gaženja?

Koja teorija po vama ima najviše smisla

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

5 Comments

5 Comments

  1. Danijel

    20.11.2012 at 17:54

    Patike sam pre 2 godine kupovao rukovodeći se tipom gaženja, ali ono što je mnogo bitnije, iz ličnog iskustva govoreći, je tehnika trčanja. Zbog loše tehnike trčanja sam se povredio te sam morao da pauziram celih 6 meseci sa trčanjem. U međuvremenu sam počeo da posećujem razne sajtove posvećene trčanju (trcanje.rs, running world) i slučajno sam nabasao na članak u kome se govori o bosonogom trčanju. U njemu se između ostalog pominje Gordon Piri i njegova knjiga “Trčati brzo i bez povreda” (Running Fast and Injury Free – Gordon Pirie, knjiga je besplatna i može se naći na internetu). Nakon čitanja knjige sam se dobro zamislio i shvatio da sam mnogo toga pogrešnog radio. Tada sam u celosti promenio tehniku trčanja (uz primenu mnogih saveta sa ovog sajta). Možda zvuči šašavo, ali ja evo već 9 meseci u kontinuitetu trčim bez ijedne povrede. Jedina pauza koju sam pravio je usledila nakon rođenja moje ćerkice :D

  2. Boris Bogojevic

    15.06.2013 at 15:59

    Istina je da svako drugacije gazi, to se vidi ako pogledate djon dugo koriscene patike, svako ga guli na svoj nacin. Razliciti tipovi patika za razlicite tipove gazenja su totalna glupost. Vi novu patiku formirate po svom stopalu, sluzi koliko sluzi, kad se oguli, bacite i kupite novu.

    • Veroljub Zmijanac

      15.06.2013 at 20:17

      Još novija istraživanja kažu da je “normalna” pronacija suviše usko definisana. Tj da je normalno da ljudi proniraju, samo u većoj ili manjom meri.

      Mislim da će ovo biti tek priča za proizvođače, posebno kod dizajna ovih modela sa podrškom i silčno… To je jedna od tema koja nezastareva u svetu trčanja…

  3. miki

    07.11.2014 at 13:48

    Mislim da je ipak potrebno obratiti paznju na to kako gazite i ima li tu kakvih promena. Meni su se patike i druga obuca dugo vremena podjednako habale, medjutim najednom je leva patika pocela znatno vise od desne da se haba i to na unutrasnjoj strani pete i to je bio prvi simptom (kasnije su se pojavili i drugi) mog zdravstvenog problema a to je iskliznuce kicmenog prsljenja koje je dovelo do promene cele statike tela i do toga da drugacije gazim.

  4. Zoe

    16.12.2014 at 22:56

    Ja kad krene da trcim gazim savrseno (bar koliko ja vidim) a posle 18km srecna sam sto i dalje trcim na dve noge…

Uključi se u diskusiju

Advertisement

Advertisement
Advertisement

Trčite li vi po kiši?

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

Povezani članci