Vesti

Vlasnik Patagonije poklonio brend vredan $3 milijarde

Nema komentara

Uoči 50-godišnjice, Patagonija, jedna od najinovativnijih i najetičnijih korporacija, je promenila vlasnika. Yvon Chouinard više nije vlasnik Patagonije.

Osnivač kompanije predao je vlasništvo fondaciji obećavajući da će potrošiti oko 100 miliona dolara godišnje na borbu protiv klimatskih promena.

Patagoniju vodi porodica Chouinard od osnivanja

Kompaniju je 1973. osnovao Yvon Chouinard.

Kompaniju koja proizvodi outdoor odeću, 1973. osnovao je Yvon Chouinard. Od osnivanja nikada nije ni promenila vlasnike. 14. septembra objavljeno je da se kompanija restruktuirala. Kako?

Sada je fondacija Patagonia Purpose Trust fondacija vlasnik svih akcija sa pravom glasa. Dok NGO Holdfast Collective poseduje sve akcije bez prava glasa i nadgleda ekološki rad Patagonije.

Drugim rečima, jedan od najmoćnijih biznismena na svetu samo je dobrovoljno dao svoju kompaniju. Nije je prodao, niti je na ovom „poklonu“ zaradio. A to je učinio, pre svega, da bi se borio protiv klimatskih promena.

100 odsto zarade Patagonije biće donirano za ekološke ciljeve

Po restruktuiranju, odmah je prebačeno 100 odsto zarade Patagonije (koja nije reinvestirana u posao) Holdfast Collective. Holdfast će koristiti novac da pomogne u usporavanju napredovanja klimatske krize. Kompanija je godinama donirala 1 odsto svoje prodaje ekološkim ciljevima, ali ova promena dramatično povećava tu cifru. Dobrotvorni izdaci nove kompanije iznosiće otprilike 100 miliona dolara godišnje.

Rajan Gellert, izvršni direktor kompanije, ostaće na mestu glavnog izvršnog direktora, a porodica Chouinard će ostati u velikoj meri uključena. Biće u odboru kompanije, vodeći fondaciju koje poseduje akcije sa pravom glasa i nadgledaće filantropske napore Holdfast Collective. Sedište kompanije će ostati u Venturi u Kaliforniji.

Kreiranje novog korporativnog modela

Restrukturiranje je zahtevalo da porodica Chouinard donira sve svoje akcije.

Vlasnik Patagonije, Chouinard (83), počeo je planiranje korporativnog restrukturiranja pre dve godine. Neko bi pomislio zbog godina, ali navodi se da je dobrog zdravlja.

Yvon je tragao za načinom da poveća pozitivan uticaj kompanije na životnu sredinu. Zabrinut zbog svog statusa milijardera, počeo je da istražuje mogućnosti da se odvoji od posla koji je osnovao od nule i koji je izrastao u globalni brend procenjen na 3 milijarde dolara.

Njegovo razmišljanje je pratilo put kojim je slavno koračao godinama. Odbijao je konvencionalne korporativnih trendova i redefinisao svoje poslovanje kao društveno oruđe.

„Jedna opcija je bila prodati Patagoniju i donirati sav novac“, napisao je on u pismu objavljenom 14. septembra. „Ali nismo mogli da budemo sigurni da će novi vlasnik zadržati naše vrednosti ili naš tim ljudi zaposlenih širom sveta. Drugi put je bio da se kompanija iznese u javnost. Kakva bi to katastrofa bila. Čak su i javna preduzeća sa dobrim namerama pod prevelikim pritiskom da stvaraju kratkoročnu dobit nauštrb dugoročne vitalnosti i odgovornosti. Istini za volju, nije bilo dobrih opcija. Dakle, stvorili smo svoje.”

Yvon Chouinard

Gellert i mali tim rukovodilaca Patagonije dobili su zadatak da kreiraju novi poslovni model. Pod okriljem kodnog naziva projekta — Chacabuco, znak za ribolovnu lokaciju u Čileu — počeli su da razmišljaju o rešenjima sredinom 2020. Predlozi su uključivali i transformaciju u neprofitnu organizaciju ili zadrugu u vlasništvu potrošača, kao što je REI. Na kraju su došli do sadašnjeg plana.

Porodica Chouinard je donirala akcije

Patagonia Purpose Trust nema pojedinačne korisnike i akcije koje kontroliše nikada ne mogu biti prodate.

„Pre dve godine, porodica Chouinard izazvala je nekoliko nas da razvijemo novu strukturu sa dva centralna cilja“, napisao je Gellert u saopštenju. „Želeli su da zaštitimo svrhu poslovanja i da odmah i trajno oslobađamo više sredstava za borbu protiv ekološke krize. Verujemo da ova nova struktura ispunjava i jedno i drugo.”

Restrukturiranje je zahtevalo da cela porodica Chouinard donira sve svoje akcije novoj fondaciji. Prebacivanja akcija fondaciji Patagonia Purpose Trust, će ih koštati oko 17,5 miliona dolara poreza na poklone.

Vlasnik Patagonije ne dobija poreske olakšice

Što se tiče Holdfast Collective-a, on je strukturiran kao 501(c)(4), za koji je kompanija rekla da je odabrala zbog fleksibilnosti pravnog lica. 501(c)(4) je dozvoljeno da daju neograničene donacije političkim ciljevima, što znači da Chouinards ne dobijaju poreske olakšice za novac koji teče neprofitnoj organizaciji.

Šef za komunikacije i javnu politiku Patagonije, Corley Kenna, rekao je da očekuje da će Holdfast Collective raspodeliti svoja sredstva na široke i različite načine:

  • u donacijama organizacijama koje se bave osnovnim uzrocima klimatske krize,
  • ulaganjima u zaštitu zemljišta i vode,
  • i kao podršku jačanja ekološke politike.

Kao nagoveštaj o vrsti agresivnog zastupanja za kojim će Patagonija verovatno krenuti, Kenna je pozvao ljude da upamte da je ovo brend koji je pozvao svoju zajednicu da „izbace seronje glasanjem“ tokom Trampove administracije, i pridružio se grupama u Juti da tuži istu tu upravu zbog smanjenja nacionalnog spomenika Bears Ears.

Korporativno restruktuiranje

Planeta Zemlja je jedini akcionar Patagonije, navodi Yvon.

Prenos svih akcija bez prava glasa na neprofitnu organizaciju – bilo je moguće samo zato što Patagonija ne nudi opcije za akcije zaposlenih. U svojoj knjizi The Responsible Company, objavljenoj pre deceniju, Chouinard je izneo svoju zabrinutost u vezi sa vlasništvom zaposlenih i javnosti, tvrdeći da je šira kontrola akcija kompanije možda sprečila promenu poput one koja je najavljena danas.

„Zabrinuti smo da bi, sa širom distribucijom akcija, kompanija postala previše oprezna u preuzimanju rizika u ostvarivanju svojih ekoloških ciljeva“, napisao je Chouinard 2012. „Da bi Patagonija mogla da nastavi da pomera granice onoga što poslovanje smatra mogućim, voljni smo da preuzmemo rizike koji bi mogli zaustaviti šire vlasništvo, čak i zaposlenih koji su posvećeni smanjenju uticaja na životnu sredinu.”

Kompanija je jutros podelila vest sa zaposlenima u virtuelnoj gradskoj većnici. U svom saopštenju, istakli su da je Chouinard dobrog zdravlja, ali da je „želeo da ima plan za budućnost kompanije i budućnost planete“, kaže Kristine McDivitt Tompkins, članica odbora.

„Sadašnji sistem kapitalizma je ostvario svoje dobitke uz ogromnu cenu“, napisao je Charles Conn, predsednik odbora Patagonije, u saopštenju. „Svet bukvalno gori. Kompanije koje stvaraju trenutni model kapitalizma kroz duboku posvećenost svrsi će privući više investicija, bolje zaposlene i dublju lojalnost kupaca. Oni su budućnost poslovanja ako želimo da izgradimo bolji svet, a ta budućnost počinje onim što Yvon sada radi.“

Vlasnik Patagonije je Zemlja

Chouinard je rekao da nikada nije želeo da bude biznismen i započeo je Patagoniju kao zanatlija, praveći opremu za penjanje za sebe i svoje prijatelje.

Verna svom talentu za atraktivan marketing svojih ekoloških napora, Patagonija je osmislila par slogana koji sumiraju obnovljenu strukturu kompanije. Umesto da izađe u javnost, brend je „ostao sa svrhom“. I pošto je Patagonia Purpose Trust kontrolni akcionar poslovanja i mora da se pridržava ekološke misije kompanije, brend sada tvrdi da je Zemlja njegov „jedini akcionar“.

Patagonia Purpose Trust nema pojedinačne korisnike i akcije koje kontroliše nikada ne mogu biti prodate, što znači, prema rečima zamenika generalnog savetnika Greg Curtis, „nema finansijskih podsticaja ili strukturalnih mogućnosti za bilo kakvo odstupanje u svrsi ovog fonda“. Neimenovani nezavisni zaštitnik je takođe određen da „prati i sprovodi“ misiju.

„Prošlo je pola veka otkako smo započeli naš eksperiment u odgovornom poslovanju“, napisao je Chouinard, obraćajući se oko 3.500 zaposlenih u kompaniji. „Ako se nadamo dobroj planeti za 50 godina, to zahteva od svih nas da učinimo sve što možemo sa resursima koje imamo. Kao poslovni lider kakav nikada nisam želeo da budem, radim svoj deo posla. Umesto da iz prirode izvlačimo vrednost i pretvaramo je u bogatstvo, koristimo bogatstvo koje Patagonija stvara da zaštitimo izvor. Zemlju činimo našim jedinim akcionarom. Ozbiljan sam u pogledu spasavanja ove planete.“

Patagonia proizvodi odeću, opremu i dodatke za aktivnosti na otvorenom za sve, od skijanja i trejl trčanja do penjanja i kampovanja. Kompanija je saopštila da će nastaviti sa svojim prethodnim dobrotvornim donacijama, uključujući doniranje 1% prodaje svake godine aktivistima i ostati B Corp, oznaka za kompanije koje daju prioritet društvenim i ekološkim standardima.

Chouinard je rekao da nikada nije želeo da bude biznismen i započeo je Patagoniju kao zanatlija, praveći opremu za penjanje za sebe i svoje prijatelje.

Delegacija Beogradskog maratona na prestižnoj Evropskoj trkačkoj biznis konferenciji
Svetski rekord! Aleksandr Sorokin istrčao 319,6km za 24h!
Tags:

Povezani članci

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Fill out this field
Fill out this field
Molimo vas da unesete valjanu adresu e-pošte.
You need to agree with the terms to proceed