Connect with us

Hi, what are you looking for?

* Naslovna

Koji je vaš tip tela? I zašto je tip tela bitan za vaš trening?

Ukoliko se već neko vreme pridržavate pravilne ishrane, redovno trenirate, meditirate, upražnjavate belu i crnu magiju, a i dalje ne vidite željene rezultate, možda bi trebalo da upoznate tip svog tela i preispitate očekivanja koja imate od njega.

Možda ipak nije realno da izgledate kao Kejt Mos ili Švarceneger (ukoliko ste muško), ali kada razumete i prihvatate ono što vam je priroda dala, bićete u stanju i da izvučete maksimum iz toga. Ovaj tekst će vam malo pomoći u tome.

Šta određuje tip tela?

  • Dužinu, oblik i gustinu kostiju
  • Mišiće i dužinu tetiva
  • Metaboličke predispozicije i fiziološke procese

Ili, narodski rečeno, određuje da li je neko visok ili nizak, mršav, mišićav ili gojazan i brzinu kojom obrađuje materije.

Modeli tipa tela

Vaš tip tela može biti jedan od sledećih:

tip tela

Ektomorf

Izgled:

  • Mršavi, tankih i izduženih udova
  • Uskih kukova i ramena
  • „Krhke“ građe, tanjih kostiju i dijametralno manjih zglobova
  • Imaju tendenciju da budu visoki (nije nužno slučaj)
  • Teško grade mišiće
  • Imaju manji procenat masti od endomorfa i mezomorfa

Prednosti: Najveća prednost ektomorfa je svakako to što ne moraju da vode računa o kalorijskom unosu. Dobro, nije baš pametno da se jede šta god i kad god, ali oni mogu da se provuku s tim. Posle parčeta pice u 12 noću, oni i dalje mogu mirno da odu na spavanje.

Jača strana ektomorfa je takođe i bolje razvijeni aerobni kapaciteti, usled većeg broja sporih mišićnih vlakana, pa im „leže“ sportovi izdržljivosti.

Metabolizam: Znatno brži nego kod druga dva tipa

Mane: Otežana izgradnja mišićne mase. Za momke iz teretane, ovaj tip tela je neslana šale majke prirode na njihov račun. Izgradnja mišićne mase i njeno održavanje su za njih prave Tantalove muke. „Hiljade i hiljade sklekova…“

Preporuke za trening i ishranu: S obzirom da prirodno imaju predispozicije da izgledaju neuhranjeno, fokus ektomorfa trebao bi da bude na treningu snage, odnosno razvoju mišićne mase. Kraći, intenzivniji treninzi sa tegovima, akcenat na velikim mišićnim grupama i sa dovoljno dana odmora između treninga. Izdržljivost (kardio trening) treba svesti na minimum, jer kod ektomorfa samo otežava izgranju mišićne mase.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Visokokalorična ishrana kompleksnim i kvalitetnim ugljenim hidratima i povećan proteinski unos su glavna preporuka kada se radi o ishrani. Izbegavati preskakanje obroka, a pred spavanje se savetuje unos sporo otpuštajućih proteina (kazein), kako bi se zaustavio katabolizam u toku noći.

Mezomorf

Izgled:

  • Atletska građa, izražene mišićne mase
  • Uzak struk
  • Široka ramena i razvijeni grudni mišići
  • Nizak procenat masti
  • Umerena koštana struktura
  • Ukoliko je imaju, mast je ravnomerno raspoređena po celom telu

Prednosti: Mišići! Pored same prirodne obdarenosti, mezomorfi najlakše i najbrže razvijaju mišićnu masu. Samim tim brži je i metabolizam, pa imaju dosta slobode kada se radi o kalorijskom unosu. Dobro, ne baš kao ektomorfi, ali prilično. Lako ulaze i održavaju formu, a skidanje nekoliko kila viška za njih je šetnja po parku… bukvalno!

Imaju zavidan anaerobni potencijal, stoga i dosta uspeha u sportovima snage i brzine (kratke distance za trkače, gimnastika, veslanje, ragbi…).

Metabolizam: Brz, na račun mišićne mase.

Mane: Čekajte, setiću se…

Preporuke za trening i ishranu: Mezomorfi imaju dosta više vlakana brzog trzaja, pa otuda i njihov uspeh u sportovima snage. Imaju kapacitet da rade intenzivnije i duže. Optimalni treninzi su sa umerenim ili čak velikim težinama, bez predugih pauza između serija. Kada se dostigne željena forma, lako je raditi samo na održavanju. Voditi računa o raznovrsnosti treninga i čuvati se pretreniranosti.

Dobro podnose i aerobni trening, imaju dosta benefita i od njega, pa se preporučuje da i on bude u sklopu programa kako bi se dostigli maksimalni rezultati.

Ishrana: Imaju dosta prostora po ovom pitanju, ali i mezomorfima se može desiti da se previše opuste i nabace nekoliko kila viška. Kao i ektomorfi, moraju da vode računa da nadoknade ono što su treningom izgubili i svom organizmu obezbede materije za izgradnju mišića.

Advertisement. Scroll to continue reading.
BType2

Endomorf

Izgled:

  • „Meko“ telo, neizdefinisani mišići
  • Okrugli, zaobljeni stas
  • Čvrst i jak kostur
  • Široki bokovi
  • Skloni gojaznosti
  • Lakše grade mišiće od ektomorfa

Prednosti: Iako neki put ne izgleda tako, endomorfi imaju svoje prednosti. Prirodno su jaki i imaju dobar potencijal za izgradnju mišića, pa tako mogu i okrenuti situaciju u svoju korist i umesto sala imati prirodni sagorevač masti – mišićnu masu.

Metabolizam: Sporiji nego druga dva tipa.

Mane: Lako se goje i teško gube kilograme. Takođe, moraju da vode i mnogo više računa o tome šta, kada i koliko jedu.

Preporuke za trening i ishranu: Iako im u suštini nije teško da povećaju mišićnu masu, pravilno doziran i i organizovan trening pomoći će endomorfima da svoj izgled dovedu do maksimuma. Mogu da podnesu treninge snage umerenog i visokog opterećenja. Kružni metod i superserije ubrzavaju metabolizam, pa su odlično rešenje za ovaj tip tela. Glavni fokus ipak treba da je na kardio treningu, umerenog intenziteta i sprovođenog najmanje tri puta nedeljno.

Kilogrami se mogu držati pod kontrolom samo uz dobro isplaniranu ishranu. Za ishranu endomorfa važe sledeća pravila: veći unos proteina, masti svedene na minimum, ugljeni hidrati niskog glikemijskog indeksa, umerenost i redovnost obroka, pravilan izbor namirnica.

Tip tela u praksi

Ova podela je prilično prosta i jasna, ali ono na šta treba obratiti pažnju jeste da se ovde radi samo o modelima, što znači da je u praksi ne postoje čisti mezomorfi, endomorfi ili ektomorfi.

Gospodin koji je pravio ovu podelu (Šeldon), svaki tip tela definisao je numerički i odredio stepen u kom se ispoljava.

Za stepene ispoljavanja uzeo je skalu od 1 do 7. Tako je model ektomorfa označio sa 1-1-7, mezomorfa 1-7-1, a endomorfa sa 7-1-1.

Očigledno je da prva cifra predstavlja stepen ispoljavanja endomorfa, druga mezomorfa, a treća ektomorfa. Dakle, svi mi smo neka kombinacija ova tri modela, samo se radi o dominantnosti jedne ili dve komponente.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Tip tela predstavlja genetski nasleđene osobine, tendencije, predispozicije, ono čemu telo teži. Međutim, ono što mi radimo, kako se ophodimo prema njemu i ono čime se hranimo, podjednako utiče na to kako ćemo izgledati.

Svaki tip tela ima svoje najbolje izdanje, a od nas zavisi da li ćemo tome težiti ili jednostavno prepustiti okolnostima da o tome odluče.

12 Comments

12 Comments

  1. Dragan Ciric

    04.09.2013 at 12:12

    Endomorf…najgori sam od sve dece…not that it stops me from running….

    • Tijana

      04.09.2013 at 19:34

      same here :) it stops me from …. well nothing :)

  2. Ana

    12.09.2013 at 20:16

    Endomorf sam. Najgori tip. Ceo zivot si primoran da pazis na svaki zalogaj.

  3. Milos

    14.09.2013 at 09:36

    Kao endomorf, moram reći da se ne slažem sa ishranom preporučenom u tekstu. Meni najviše pomaže low carb high fat ishrana sa dosta proteina i solidno masti u prirodnom obliku (maslac i mlečni proizvodi, maslinovo ulje, koštunjavo voće, kokosovo ulje…). Naravno i veće količine neskrobnog povrća. Na sve to i intermittent fasting koji popravlja sve moguće greške u ishrani i trening sa supersesijama. Rezultati su neverovatni

  4. Aleksandar

    03.10.2013 at 14:59

    Poprilično siguran da sam mezomorf ( mesomorf ) :) . Iskreno da Vam kažem, dok nisam prvi put pročitao tekst o tome koji sam tip tela, nisam znao pravilno da vežbam u teretani. Samouko i uz par saveta društva iz teretane treniram skoro dve godine i sve više shvatam suštinu i značaj poznavanja tela, pravilnog vežbanja i pravilne ishrane. Po ovom tekstu ćete ZNAČAJNO poboljšati performanse, izdržljivost i imati dobit u bilo kom smeru kom idete i poznavati vaše telo istinski. Veliko Hvala autoru na ovom tekstu, a Vama preporučujem pročitajte pa pravac na Vaš “teren”!

  5. aca

    08.10.2013 at 07:34

    Cistokrvni ektomorf :)
    Koliko god i sta god da jedem ne mogu da prebacim 70 kg na 183 cm visine.

  6. Hristy

    16.03.2014 at 12:44

    Ja nisam baš sigurna koji sam tip. Kad se gojim, gojim se najviše u predelu zadnjice i butina, jedva da nešto ode u predeo stomaka. Imam uzak struk u odnosu na zadnjicu (66cm prema 105cm!). Ne znam koji vid trkačkog treninga i ishrane bi mi najviše odgovarao, jer želim da definišem mišiće nogu i zadnjicu, a da ih ne “nabijem”. Ima li neko neki predlog za mene? :) Hvala unapred!

  7. Nikola Dzon Milanovic

    23.04.2014 at 00:27

    Jedna jako bitna stvar je da SVAKI covek od nas nije SAMO “TIP” [Da li je to Endomorf , Ektomorf ili Mezomorft]
    Sto znaci da Uglavnom preovladjuje jedan tip genetike , ali morate da razumte da imate nesto i od drugih tipova
    NI JEDAN SE JOS NIJE RODIO A DA JE SAMO npr Endomorf :)
    Ovo ste je napisano u tekstu je super , ali ako stvarno zelite da zasnate koji ste tip , mora da se ide na razna ispitivanja , npr: Ja sam utvrdio kod sebe da sam IZRAZITI Mezomorft , ali i delimicno Endomorf sto se tice “sala” uglavnom mi napada Gluteus i Oko Struka , ne ide ravnomerno + Nije mi toliko ubrzan metabolizam iako radim stalno Kardio treninge , PA moram ceo zivot da pazim na Dijetu :)

    • Jelena Batar

      14.10.2015 at 17:13

      Sa kraja teksta: “Ova podela je prilično prosta i jasna, ali ono na šta treba obratiti pažnju jeste da se ovde radi samo o modelima, što znači da je u praksi ne postoje čisti mezomorfi, endomorfi ili ektomorfi. Gospodin koji je pravio ovu podelu (Šeldon), svaki tip tela definisao je numerički i odredio stepen u kom se ispoljava. Za stepene ispoljavanja uzeo je skalu od 1 do 7. Tako je model ektomorfa označio sa 1-1-7, mezomorfa 1-7-1, a endomorfa sa 7-1-1. Očigledno je da prva cifra predstavlja stepen ispoljavanja endomorfa, druga mezomorfa, a treća ektomorfa. Dakle, svi mi smo neka kombinacija ova tri modela, samo se radi o dominantnosti jedne ili dve komponente.”

  8. Goran Gašić

    25.10.2015 at 22:45

    Moj tip: nesto kao Jelena Batar :)

  9. Danijel Stojanovski

    09.03.2020 at 19:00

    Definitivno endomorf. Bas sam sklon gojenju ali moram isto tako reci da i lako i brzo gubim kilograme, samo kad se potrudim. Trenutno treniram 5 puta nedeljno i za jednu nedelju uspem da skinem 1 kilogram.

  10. Pingback: 2vicenza

Uključi se u diskusiju

Advertisement

Advertisement
Advertisement

Trčite li vi po kiši?

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

Povezani članci