Jeste, već smo pisali na ovu temu, ali trčanje u prirodi uzima maha poslednjih godina, pa je sve više trka, sve više početnika u trejlu. I tržište raste. Tako da danas imamo malo veći izbor pri kupovini opreme i sve više specijalizovane opreme baš za trčanje.

U skorije vreme dobijali smo pitanja vezano za Buff, ranac, obaveznu opremu itd. Spisak koji sledi obuhvata svu opremu koju i gradski trkači nose.

Bilo da si početnik ili iskusni trejlovac, čekiraj šta sve može da zatreba na trci i šta čemu služi! Saznaćeš i šta je obavezna oprema na nekim trkama. Pokušaću da razrešim i neke nedoumice i strane termine.

Patike

No 1! Odgovarajuće patike. Naravno, uvek ćeš na stazi naići na ljude koji trče gradske treninge i treking ligu na primer, u istim patikama. To je OK kada staza nije zahtevna, ali zahtevnost staze se promeni u momentu! Jedan kišni oblak menja teren, a 100 metara nadmorske visine zna da menja i godišnje doba! Dakle, patike za trejl!

One su preduslov za bezbednost i udobnost, naročito na dužim stazama. Ne treba mešati patike za planinarenje / treking sa patikama za trčanje, jer one znaju da budu jako tvrde i naporne za duže staze. 

Čarape (kompresione ili obične)

Kad smo već krenuli od nogu, idemo redom. Kompresione čarape ponekad znaju da koštaju malo bogatstvo, ali one to i jesu. Bilo da su do iznad članaka ili do kolena, tvoje noge će biti zahvalne, jer one ublažavaju oticanje, a čuvaju nogu i tokom i posle trčanja.

Obične čarape za trčanje su jeftinije, nalaze se u svim dužinama, i pravljene su od brzosušećih materijala. Ipak, postoje razlike u debljini, za različite sezone.

U svakom slučaju, svaka namenska čarapa treba da sačuva nogu od prekomerne vlage. Samim tim je manja verovatnoća za nastanak žuljeva

BRC Trail Crew na Ultra Trail Stara Planina

Nogavice

Umesto dubokih čarapa, postoje i kompresione navlake za noge (od članka do kolena), koje neće skvasiti stopalo ako se one same nakvase (od rose na primer), a mogu i da se skinu kada postane jako vruće. 

Rukavi

Ista stvar kao sa nogavicama, rukavi su tu iz svih praktičnih razloga. Takođe mogu biti kompresioni, a najčešća uloga im je zagrevanje ruku bez potrebe za oblačenjem dodatnog sloja garderobe. Lakše se svlače i navlače uostalom, nego da presvlačiš ceo gornji deo.

Donji veš

Gaće za trčanje su od materijala koji se lakše suši i ne zadržava vlagu, za razliku od pamučnog veša. Nema ojedanja. Nema neprijatnog osećaja. I za muškarce i za žene prave se slip gaćice i bokserice.

Top, sportski brushalter, grudnjak – za duže staze gledaj da ne bude previše debeo, da ne bi zadržavao znoj.

Majica (kratak ili dug rukav)

Isto kao i patike, bez ovoga nećeš na stazu, čak i ako voliš da trčiš u toplesu u letnjim mesecima. Funkcionalna, trkačka majica zaštitiće te od sunca, skupiće tvoj znoj i osušiti se brzo, a isto tako biti korisna kad je hladno.

Šorts, helanke, biciklističke

Ako imaš problem ojeda na butinama sa unutrašnje strane, izbegavaj kratke šortseve koji nemaju dodatnu postavu unutra.

Zajedno sa dubokim čarapama, šorts je često dovoljan i u prelaznim sezonama, jer se noge brzo zagreju. Ali ako očekuješ koprive i prepreke na stazi, razmisli da li je bolje navući helanke ipak.

Šorts-suknja je jedan praktičan odevni predmet, jer ima mini šorts ispod, a preko suknju koja dozvoljava da telo diše, a i ume da bude lep modni detalj.

Šuškavac

Obavezna oprema na Skyrunning trkama. Trebalo bi da te zaštiti od vetra, ali i od kiše. Nosi se u planinu uvek, i leti. Postoji mnogo različitih proizvoda sa ovakvom funkcijom, ali najbolje je da bude lagana jaknica koja može da se spakuje u ranac i ne bude teret za trčanje. Ne treba naglašavati da mora da ima kapuljaču.

Kačket, vizir

Naročito korisno u letnjim mesecima. Bitno je zaštititi glavu od sunca, ali meni bude korisno i kada sipi kišica. Leti kačket treba da bude prozračan da se teme ne bi potparivalo od znoja. Može se naći i specijalizovani kačket za trčanje.

Bandana

Ono što mnogi zovu baf. Buff je jedan od najpoznatijih brendova koji proizvodi ove multifunkcionalne navlake. Može se nositi na glavi, da upija znoj (kao traka ili kao kapa), oko ruke (kao znojnik) a zimi oko vrata ili preko nosa (u funkciji grejača). Zimi zaista treba imati više bandana. Ovo je totalno light stvarčica i što se mene tiče – verovatno najbolja stvar koju su smislili za više sportova. Suši se brzo. 

Naočare

Polako smo prešli na aksesoare. Planinari vole da kažu: Preko 2000m naočare se nose obavezno. I zaista, u sred februara i u sred maja osetila sam istu bol u očima jer je sunce gore jače, a o refleksiji na snegu da ne pričam. Čuvaj svoje oči :)

Rukavice

Ponekad su potrebne i u prelaznim sezonama, naročito na većim nadmorskim visinama. Najbolje su one tanke, sintetičke, namenjene za trčanje, jer se ruke manje znoje u njima.

Ranac ili prsluk za trčanje

Jako jako korisna stvar. Treba uložiti u jedan komad, jer običan ranac nema ni polovinu funkcija koje ranac za trčanje ima. Prvo lagani su (zato neki više liče na prsluk),  dozvoljavaju leđima da dišu koliko je to moguće (često su od mrežastog materijala).

Drugo, kopčaju se napred i anatomski su prilagođeni leđima tako ne smetaju ni donjem delu kičme, ni rukama, pri trčanju. To sve znači da neće spadati sa ramena ili skakati na tvojim leđima čim se malo zaletiš.

I ono što je najbitnije – predviđeni su za pakovanje vode i drugih sitnica koje moraju da budu pri ruci. Te sitnice listamo u nastavku. Zovu ga i hydration west. Kada kupuješ ranac, obrati pažnju da li uz njega ide vreća za vodu ili ne. Pištaljka je često prišivena.

Vreća za vodu

Neki je zovu Camel back, kod nas može da se nađe Kamelbak brend. To je bukvalno vreća zapremine od 1l do 2l, koja se nosi u rancu i ima crevo koje držiš napred i pijuckaš vodu pomalo. Zgodna je i za duge pešačke ture i planinarenje, jer nije robusna kao flaša i voda ne mora da se bućka u njoj kad se malo ispije. Na mnoge trke moraš da poneseš minimum pola litra vode, a ako su okrepne stanice na većoj udaljenosti onda i više. 

Bidon i čaša

Kad smo kod vode. Običan bidon dođe kao plastična flaša, tako da je tzv. soft flask mnogo praktičnija. Može se naći od 0,25l, 0,5l, 0,75l. Trebalo bi da stanu u prednje džepiće na rancu za trčanje, i da budu pri ruci. Nemaju poklopac koji može da se zagubi, već silikonski otvor koji se zavrće kada se ne koristi. 

Soft cup (silikonska čaša) ili plastična rasklopiva čaša – iako već imaš bidon ili vreću sa vodom, čaša je obavezna na mnogim trkama, jer niko ne želi plastiku za jednokratnu upotrebu, da završi u planini, pa će okrepa u vidu vode ili sokova biti servirana isključivo u tvojoj čaši. 

Trener Spartak na Ultra Trail Stara Planina

Pojas ili torbica

Opet multifunkcionalna sitnica, naročito popularna na kraćim trkama. Unutra staje mobilni, spolja može da se zakači startni broj (umesto na garderobu koju ćeš možda presvući). Neki pojasevi imaju posebnu ojačanu pregradu za flašicu vode.

Traka za broj

Ili pojas za startni broj. To je obična trakica sa jednostavnim klipovima ili “bušačima”, na koju se kači broj bez upotrebe zihernadli. Često imaju i mini držač za gelove i slične sitnice sa strane.

Astrofolija (emergency blanket)

Maleno pakovanje, a jedini spas u nekim situacijama. Ovo je još jedan deo obavezne opreme na Skyrunning trkama. Ima zlatnu i srebrnu stranu, ako te peče sunce, ogrni se tako da zlatna strana bude do tvoje kože, a kada se smrzavaš srebrna strana ide do tela i greje te. Koristi i kada pada kiša. Deo seta za preživljavanje u svakom slučaju, ne samo na trčanju.

Pištaljka

Ako je nemaš u sklopu ranca, obična plastična pištaljka će poslužiti za dozivanje u pomoć. Obavezna oprema.

Mobilni telefon

Sa napunjenom baterijom. Obavezna oprema na većini trka. Poželjno je da imaš trek (i aplikaciju na telefonu koja može da učita razne formate trekova). 

Sat i GPS uređaj

Ili samo sat sa GPS uređajem. U nekim slučajevima je obavezna oprema, na dužim distancama. 

Čeona lampa

Obavezna za duge distance i noćne trke. Razlikuju se po jačini!

Rezervne baterije

Ako očekuješ da provedeš puno vremena na stazi, šta god da nosiš od gorepomenutih uređaja, možda će zahtevati dodatne baterije.

Kamašne

Duboke planinarske kamašne ti verovatno neće toliko biti korisne koliko će ti se znojiti noge, ali zato postoje plitke, mini kamašne baš za trčanje, i treba da spreče rosu i vodu uopšte da prodre odozgo u patike.

Dereze

Ovde se misli na male, lagane dereze koje mogu biti korisne kada se trči po zaleđenom terenu. Obično su gumene i lako se navlače na patiku. 

Štapovi

Na nekim trkama su preporučljivi, naročito ako ima dosta uspona. Štapovi za skijanje nisu opcija :) Postoje razni, sklopivi štapovi, kao oni koje koriste za nordijsko hodanje ili planinarenje.

Prva pomoć

Na dugim distancama obavezna oprema. Mini set za samopomoć. 

Flasteri, alkoholne maramice, gelovi za hlađenje ili grejanje

Čak i bez seta za prvu pomoć, ovo se često nalazi u rančevima skajranera. Za prevenciju žuljeva, stopala možeš da namažeš vazelinom pre trke. 

Okrepa

Jedan od najbitnijih elemenata. Sa sobom uvek treba imati nešto što daje energiju i okrepljuje. Na kraćim trkama dovoljna je voda, jer ćeš nešto pojesti na okrepnim stanicama, ali za bilo koju dužu ili zahtevnu trku ponesi ono što će te držati – bilo da je to izotonik, čokoladica, suvo voće ili nešto slano. Magnezijum i gvožđe se pakuju u malim praktičnim kesicama tako da se lako spakuju i lako konzumiraju. Tu su i gelovi koji se gutaju (isprobaj pre trke). 

Reflektujući detalji

Kada si u nedoumici oko odevnih predmeta, vidi koji imaju reflektujuće linije ili druge detalje, jer se oni dobro vide u noći i u magli

Presvlaka

I od svega što imaš na sebi, pripremi duplo, jer na većim trkama imaš mogućnost drop bag-a, a to znači da na određenoj kontrolnoj tački možeš da se presvučeš kompletno. 

Provera obavezne opreme

Svaki organizator trke će unapred zahtevati od trkača posedovanje obavezne opreme, ali će je proveravati na pola trke na primer, ili nikad. Ako ti nešto nedostaje, slede kazneni minuti koji se dodaju na tvoje ukupno vreme, ili diskvalifikacija. Poenta je da je oprema za tebe i tvoju bezbednost, ne za njih! Zato uvek čitaj uputstva od organizatora.

Saveti trenera

Za ostale savete – ishrana tokom trke, vežbe i planove treninga za trail trke, skini besplatan vodič za trail trčanje, u kome se nalazi još puno korisniih informacija. 

Ako ima još nešto što treba uvrstiti u ovu listu, pišite! Vidimo se na Jadovniku, pa na Jahorini!