Saznanje koliko brzo ili sporo treba da trčite poboljšaće vaš trening – Jeff Galloway
Kada trčite onoliko brzo kolike su vaše mogućnosti, svaki trening je pravo zadovoljstvo. Ali ako krenete makar i nekoliko sekundi brže po kilometru, već ste ušli u rizik od najvećih trkačkih nevolja: preteran umor, smanjenje motivacije, pa čak i povreda.

Zato je izuzetno važno da znate koji je pravi tempo za vas. Srećom, postoji metoda zvana “Magična milja” kojom možete da pronađete brzinu koja vama odogvara, zacrtate realan cilj i obezbedite sebi uživanje u trčanju – zauvek.

Kako da se istestirate na milju?

Izađite na atletsku stazu i istrčite laganim tempom jedan do dva kruga kako biste se zagrejali. Šetajte posle toga tri do četiri minuta.

Zatim štopujte sebi vreme koje vam je potrebno da najjačom brzonim istrčite četiri kruga na atletskoj stazi od 400m što je oko jednu milju.

Nemojte odmah krenuti punom snagom, trčite samo malo brže nego što obično trčite. Zabeležite vreme.

Trčeći na atletskoj stazi, koja je ravna i omogućava preciznije merenje daljine imaćete bolji uvid u svoju najbolju brzinu. Ovo može da vam bude dobar pokazatelj koji je to tempo kojim treba da trčite s obzirom na to koliko ste trenutno spremni. Koristite ovu metodu na svake dve nedelje i probajte da pobeđujete svoje vreme i tako pratite svoj napredak.

Usporite

Potrudite se da na svojim redovnim treninzima trčite i do dva tri minuta sporije nego na “Magičnoj milji”. Što znači: ako vaša magična milja traje 10 minuta, učinite da ona na dnevnim treninzima traje 12 do 13 minuta. Kada otkrijete svoj savršeni tempo osetićete se udobno i opušteno kao onda kada završavate rečenicu a da ne morate da ponovo udahnete. Nemojte da brineta ako vam se učini da idete suviše sporo.

Zacrtajte cilj

Jel ste se prijavili na neku od trka? Iskoristite magičnu milju kako biste sebi postavili realan cilj za različite daljine. Dodajte 33 sekunde svojoj milji da biste uslovili tempo na 5K trci. Na 10K trci povecajte za 1 minut i 15 sekundi, na polumaratonu za 1 min 20 sec, a 1 min 30 sec kako biste predvideli svoje potecijalno vreme za maraton.

Naviknite se

Na trci ćete postići najbolje rezultate ako budete održavali stabilan tempo od početka do kraja. Evo kako da vežbate: jednom nedeljno pokušajte da trčite onako kako biste trčali na trci pola milje ili tri četvrtine milje. Na svakoj četvrtini proverite svoj tempo i prilagodite ga ako je to potrebno. Svake nedelje trčite malo dalje ka svom krajnjem cilju, dakle ka jednoj trećini ili polovini dužine trke.

Vreme

Ako možete da trčite jednu milju za 10 minuta (6:25 min/km) evo koji je tempo za druge daljine.

  • Dužina 5-k / Tempo: 10:33 min/mil, 6:35 min/km
  • Dužina 10-k / Tempo: 11:30 min/mil, 7:10 min/km
  • Dužina: 21.1-k, polumaraton /Tempo: 12:00 min/mil, 7:25 min/km
  • Dužina:42.2-k, maraton / Tempo: 13:00 min/mil, 8:00 min/km

Nadamo se da će vam ovo znanje pomoći da trenirate pametnije i da će uneti malo sistema u vaš trening. Ukoliko vam je potrebno bilo kakvo pojašnjenje ili imate bilo kakvih nedoumica slobodno ostavite pitanje, a mi ćemo se potruditi da odgovorimo na ovaj tekst čiji je autor jedan od najvećih trenera u oblasti trčanja Jeff Galloway.

Voliš Trčanje.rs? Postani deo naše mreže i uživaj u
trkačkim pogodnostima već za 210 dinara mesečno