test opterecenja

Posetili smo Ordinaciju Vita Maxima, specijalizovanu za sportsku medicinu sa idejom da budem zamorče ovog testa. Ljubazni tim predvođen doktorom Nenadom Dikićem, obavio je niz testova i za sve posetioce sajta obezbedio i poseban popust (čitajte do kraja :))

Šta je test opterećenja?

Test opterećanja  proverava reakciju organizmu na fizički napor i sposobnost organizma da se izloži fizičkom naporu. Nakon testa lekari utvrđuju da li je osoba u stanju da se bavi trčanjem, a u koliko nije daju preporuku na koji način bi pojedinac trebalo da se izlaže daljim treninzima.

Ovo je posebno važno ako ste dugo bili neaktivni i krećete u jednu sasvim novu priču, novu vašem organizmu.

Pored osnovne provere sposobnosti, test opterećenja je važan jer nam daje i vrednost našeg VO2max – maksimalne potrošnje kiseonika, što je važan i vredan podatak za vas i vašeg trenera.

Kome je namenjen?

Bilo ko da planira da se podvrgne fizičkom naporu treba da prođe kroz određene nivoe zdravstvene kontrole. Grubo gledano, trkači i trkačice mlađi od 30 godina rade samo osnovni test, bez testa na traci. Dok bi svi stariji od 30 godina trebalo da izmere i opterećenje na traci.

Ordinacija Vita maxima poštuje strategiju Udruženja za medicinu sporta Srbije i smatra da svi fizički aktivni treba da se pregledaju jednom godišnje.

Šta podrazumeva?

Kada odete na testiranje, popunićete jednostavan upitnik  – koj će lekarima služiti za anamnezu, odnosno procenu vaše porodične istorije. Šta još možete da očekujete i šta svaki nalaz podrazumeva?

Fizikalni nalaz

Osnovne nalaze, visina, težina, stanje kičme, zubi, pritisak. Ovo zahteva izuvanje, merenje, stajanje na ogledalu za procenu stopala. Ukoliko niste znali – ovo kasnije može da vam bude korisno pri određivanju pronacije 

EKG

Snimiće elektrokardiografski zapis. Način na koji vaše srce radi u mirovanju. Skinućete gornji deo odeće, leći na sto, dobićete masu elektroda i malo ćete mirovati :)

Antropometrija

Uglavnom se koriste posebne vage, koje rade na principu Bioelectrical impedance (otpor telesnih tkiva na struju koju pušta). One  mere težinu, BMI, procenat telesne masti po udovima i u trupu, vodu i anticipiranu mišićnu masu. Pored toga što je zanimljivo, procenat telesne masnoće je konkretan indikator vašeg izgleda i ishrane.

Nezavisno od toga koliko kila imate, ovo je najbolji pokazatelj od čega su te kile sastavljene. Nećete više imati izgovore poput “mišići su teži od sala” :) Doduše, ovaj procenat ume dosta da varira. Meni je u roku od 2 nedelje varirao i do 8%, a smatra se da u toku dana može da varira do 3%,

Fleksibilnost

Stalno primećujemo da su devojke fleksibilnije od mladića, ali nije sve do utiska,  za ovo zaista postoji mera – ja sam saznala da sam na donjoj granici normale  :) Sešćete sa ispruženim nogama i pružiti ruke koliko možete odjednom, bez cimanja.

Snaga u rukama

Odvojeno će vam tesitrati levu i desnu, snagom stiska šake na dinamometru. Snaga u rukama je za trkače manje važna, ali ukoliko dobijete rezultat poput mog (dovoljan :( ) zamislićete se da ubacite i dodatne vežbe za gornji deo tela sledeći put u teretani.

Ergospirometrija

test opterecenja 2

Za kraj – ono zbog čega smo i došli u ordinaciju :) Testiranje VO2max i još važnije – kako moje srce podnosi ovaj progresivni napor.

Pre testa za vas će prikačiti desetak elektroda – da mere vaš srčani puls sve vreme dok trčite. Na glavu ćete navući plastičnu masku – ličićete sebi malo na androida i naravno, budite spremni da se skinete goli do pojasa (dečaci) ili ostanete u sportskom brusu (dame). Staćete na traku i sačekati da vam se srčani puls smiri, što je meni lično bilo najteže u testu, jer sam (prirodno) bila veoma uzbuđena.

Traka kreće brzinom hoda, i jako je važno da se skoncentrišete samo na svoje disanje i ignorišete bol koji će vam se akumulirati u nogama. Ubrzava se tempo na svakih 30 sekundi, i nakon par minuta ćete početi da džogirate. Kada krene ozbiljno trčanje postaće napornije, a kako krene da se ubrzava i zaista teško. U tom trenutku doktori prate vaš maximalni HR i dokle raste vaša potrošnja kiseonika. Kada postane prebrzo dajete znak i traka staje.

VO2max se izračunava kada se ispoštuju najmanje 2 od 4 parametra:

  1. vrednosti srčane frekvence su blizu, iste ili veće od teorijski maksimlane vrednosti pulsa (220-broj godina),
  2. plato u potrošnji kiseonika i pored povećanja opterećenja,
  3. respiratorni koeficjent: odnos ugljen dioksida koji se izdahne i kiseonika koji se udahne(RQ) ˃ 1 i
  4. subjektivni osećaj iscrpljenosti.

Nakon testa, mirujete još oko 3 minuta da biste očitali koliko se brzo oporavljate.

Potpuna iscrpljenost

Potpuna iscrpljenost

Šta dobijamo ergospirometrijom?

  •  VO2 max
  • Max HR  – Maksimalnu srčanu frekvenciju, dokle je stigao vaš srčani puls i kako vam se srce ponašalo, važno pri određivanju zona treniranja
  • HR posle 1, 2, 3 minuta – srčana frekvencija koja pokazuje brzinu vašeg oporavka, što vam se brže puls vraća u normalnu, to je vaša kondicija viša.

Šta je Vo2max?

VO2max  je količina kiseonika koja se utroši za stvaranje energije pri radu maksimalnog inteziteta. VO2 max se može izraziti kao apsolutna vrednost u litrima ili mililitrima kiseonika u minutu (l/min, ml/min) ili kao relativna vrednost u mililitrima po kilogramu telesne mase u minutu (ml/kg/min), što je objektivniji način izražavanja aerobne sposobnosti jer na apsolutnu vrednost VO2 max u velikoj meri utiče telesna masa.

Maksimalni VO2 se dostiže kada se potrošnja kiseonika ustali na nekom nivou i pored povećavanja opterećenja.

Indirektno ga možemo izmeriti i Kuperovim testom po formuli

VO2 max= (d-505)/45

Lično,  u mom slučaju formula je dala skoro identičan Vo2max kao na testu!

Praktična korist od poznavanja svog VO2max je u tome što znate gde se nalazite u odnosu na generalnu populaciju, ali i koliko ste daleko od neke preporuke za sport kojim se bavite. Konkretno u mom slučaju rezultat je bio 44(ml/kg/min) što znači da je u minuti oko 88 litara vazduha ulazilo u moja pluća. Prilično impresivno, zar ne? Ipak taj rezultat me svrstava u vrh žena mojih godina, ali za kategorije sporta kojma se bavim je ispodprosečan. Trkači bi trebalo da se kreću od 60-80 ml/kg/min.

Detaljne tablice pogledajte na sledećem linku 

Da li ga možemo unaprediti?

Dobra vest je da se aerobnim treningom VO2max svakako može unaprediti ali u kojoj meri i obimu zavisi od individualnih faktora. Žao mi je što ovaj test nisam radila pre početka rekreativnog bavljenja trčanjem, verujem da bi rezultat bio dosta niži. U opštoj populaciji, očekivani rezultat za žene mojih godina je oko 30, što već znači napredak od  45% Konkretno mišljenje doktora Dikića, koji je obavljao test je da mogu da napredujem za još maksimalno 20%.

Jasno je da veći VO2max znači i brže trčanje :)

Popust za članove #volimtrcanje

Za sve čitaoce sajta trčanje.rs ordinacija daje popust od 20% na test opterećenja, i cena za članove tima #volimtrcanje iznosi 2.400 din.

Ukoliko niste prijavljeni na listu, jednostavno unesite vaše podatke u formu ispod i koristite stalne popuste i promocije kod svih naših partnera (Sport Vision, Life Active, Beogradski trkački klub…)

[cf]iframe[/cf]