Trčanje je fizička aktivnost koja ima višestruko pozitivan uticaj na čoveka. Upoznati ste se sa  uticajem trčanja na zdravlje.  Što se tiče poteškoća koje mogu da budu izazvane trčanjem najčešće su to povrede koje uglavnom nastaju kao posledica velikog broja ponavljanja stresa koje trpe  zglobovi, mišići i tetive.

Činjenica je da je najbolje da se obratite lekaru kada imate povredu, ali neke osnovne stvari možete da saznate i iz iskustava drugih trkača.

Bolovi u mišićima

Bolovi u mišićima se, po mom iskustvu, najbolje oporavljaju mirovanjem. Uglavnom nije potrebno koristiti preparate, ali postoje i oni koji mogu da budu od pomoći. U mom slučaju zo je bio Ben-Gay.

Najčešći razlozi za bol u mišićima

  • Nagomilavanje mlečne kiseline, koju mišići teško izlučuju. Mlečna kiselina je nusproizvod metabolizma.
  • Mikrofraktura pojedinih vlakana mišića koje predstavljaju fizičko oštećenje mišića.

Oba simptoma se rešavaju mirovanjem, s tom razlikom što je u slučaju nagomilavanja mlečne kiseline dobro uraditi i masažu, dok je kod mikrofature vlakana treba prekočiti.

Led, kreme ili gelovi koji hlade pomažu u oba ova slučaja.Led se koristi da bi pospešio cirkulaciju krvi u mišićima koja odnosi sve nusproizvode metebolizma kojima nije mesto u mišićima.

Intezitet treninga u toku i posle oporavka bi trebalo da smanjite u početku, pa da ga ponovo postepeno  povećavate. Ako je upala mišića blaga ne morate ni da pauzirate, možete da nastavite  sa treningom bez izmena u vašoj rutini. Intezivne upale mišića nastaju kada ste preforsirali sa treninzima i osećate bolove i u mirovanju. Mikrofrakture nastaju posle intenzivnijih ili dugih treninga.

Tetive

Tetive su završetci kojima se mišić vezuje za kosti, a ligamenti su vezivni elementi između kostiju. Pošto tetive nisu prokrvljene kao sam mišić, mehanizam odvođenja štetnih produkata je nešto sporiji nego kod mišića, pa se zbog toga tetive teže leče. Oporavak je sporiji i povreda tetive se lakše može ponoviti.

Posle jednog jačeg treninga u zimskom periodu (decembar) imao sam osećaj da sam istegao tetivu u predelu prepone. Desilo se da sam proklizao na klizavom terenu i nogom instinktivno krenuo da kočim. Javio se kratak sevajući bol koji je skoro momentalno prestao, tako da sam čak i posumnjao da li imam bilo kakvih posledica.

Bol se zatim javljao uglavnom pri velikom opterećenju u rasponu od jedva primetnog do veoma jakog. Bol se javljao pri brzini od oko 4:15 min/km, a prestajao bi prilikom usporavanja na 5:15 min/km. Nisam mnogo obraćao pažnju, ignorisao sam celu pojavu bez poštede u treninzima, misleći da je bezazlena. Nedelju dana kasnije osećao sam bol i u fazi mirovanja ili kada podignem problematičnu levu nogu. Takođe mi se dešavalo i da hramljem.

Sve sam mogao da sprečim ili da umanjim nastalu štetu jednostavnim prekidom treninga. Ali nisam. Ovako sam bio prinuđen da pauziram u treninzima čitave dve nedelje, no ni to nije bilo dovoljno, pa sam posle nekoliko treninga zaključio da moram na još dužu “poštedu”.

Pomoć za mišiće i tetive u vidu krema i gelova

Počeo sam da koristim i medikamente tipa Konjski melem, Sinedol gel, Tedonal kremu i Ben-Gay sport – mast. Ovde sam ih poređao po subjektivnom osećaju od najslabijih ka najjačim. Nisam hteo da koristim Diklofen kreme, jer znam da neutrališe bol (analgetik je) ali ne sanira štetu (misliš da si se oporavio, a sasvim je suprotno).

Sinedol gel je po ovome što sam video dobar protiv zapaljenja tetiva i povrede mišića, a crveni Ben-Gay krem i Tedonal su više za smirivanje bola u mišićima, s tim što zaista imaju jak miris mentola.

 Lični recept za tretman mišića i tetiva

Tražio sam lek za moj problem na internetu, pa sam saznao za recept koji se sastoji u sledećem: Mirovanje, led i toplota (od kreme).

Zašto baš ovako? Ako ste ikada bili napolju u januaru mesecu na -5°C i vratili se kući na +20°C, uši su vam sigurno bile crvene. To je zato što hladnoća pospešava cirkulaciju. Bolja prokrvljenost dela tkiva koje je oštećeno doprinosi oporavku. Telo se najbolje oporavlja dovodeći kiseonik i krv punu hranjivih materija u deo koji lečite.

Dodatno, krv odvodi razne nusproizvde, pa se organizam brže regeneriše. Neka tkiva nemaju krvne sudove, kao naprimer hrskavice, pa se te povrede ne mogu zalečiti na ovaj način.

Razne masti i gelovi mogu da utiču efektom grejanja, a najbolji primer je Ben-Gay krema. Sličan efekat, ali doduše nešto manjeg inteziteta se dobija upotrebom Tedonal kreme koja je manje koncentracije aktivnih materija od Ben-Gay-a ali zato ima dodatak u vidu kapsaicina, to je ljuti ekstrakt paprike feferone – čili koji isto ima efekat zagrevanja.

Najbolja kombinacija, po mom iskustvu, je led (recimo kockice leda u kesi) na bolno mesto mišić, pa posle par minuta  naneti neku od ovih krema.

U kremama koje preporučujem ima i drugih aktivnih supstanci. Čest sastojaka je i kamfor i drugi ekstrakti, metil salicilat… Primetio sam da ako se primenjuje Tedonal ili Ben-Gay bez leda, često izostane “efekat grejanja”.

Sinedol gel je verovatno blago poboljšao stanje delujući protiv-upalno. Posle njegovog korišćenja nisam imao više takvih bolova.

Konjske masti imaju dosta prirodnih ekstrakata, sa glavnim sastojcima: mentolom i kamforom. One imaju blag efekat, može se mazati veća površina kože i nemaju bilo kakve kontraefekte, mada ih nisam primetio ni kod drugih krema.

Mirovanje i odmor su najvažniji za oporavak

Period mirovanja je individualna stvar pa ga treba prilagoditi intezitetu povrede. Ako ste prinuđeni da se krećete, pokušajte da ne opterećujete bolni mišić ili zglob. Čuvajte se naglih i brzih pokreta. Budite uporni i strpljivi. Ako ne zalečite do kraja povredu mišića ili tetive, moguće je da vam se ista povreda ponovi jako brzo, pa se proces oporavka  može odužiti.

Šta kaže sportski lekar?

Kada sam išao kod sportskog lekara, pitao sam za savet u vezi bola u tetivi, dakle, za bol koja nastaje pri istezanju i trčanju.

Dobio sam varijantu terapije gde se koristi naizmenično led, pa vreo (topao) tuš i tako 3-4 puta, po nekoliko minuta. Dakle, treba trljati kockom leda nekoliko minuta deo koji vas boli dok ne pocrveni, pa potom ga istuširati toplom vodom. Ovaj naizmenični proces hlađenja – zagrevanja navodno još bolje pospešuje prokrvljenost tog dela tela i time olakšava organizmu da sam sebi pomogne.

protiv-upalna krema Nimulid

Protivupalna krema – Nimulid

Potom je, ako je i dalje bol prisutan, potrebno primeniti i antiinflamatorni gel-mast-kremu, a najbolje Nimulid Transgel.

Znam od ranije da je ovaj gel dobar, jer sam ga koristio pri povredi skočnog zgloba, ali dobar je za sve zglobove, pripoje, tetive, mišiće. Naravno, treninge treba obustaviti ili smanjiti njihov intezitet, da bi se povreda što pre sanirala. 

 

 

Da li ste i vi imali iskustva sa sa bolom u mišićima i tetivama? Da li koristite kreme ili druge preparate? Napišite vaš komentar ili postavite pitanje.

 

No more articles