* NaslovnaTrening

Zašto postižete sve lošije rezultate, a sve više trenirate? Razlog može da bude training overdose ili pretreniranost

5 komentara

Ne osećate se dobro? Nemate volju za treningom i takmičenjem? Postižete sve lošije rezultate na treningu? Ne trenira vam se? Hronično ste umorni? Moguće je da vas muči pretreniranost

Ako su odgovori na ova pitanja potvrdni vi se nalazite u stanju pretreniranosti i vreme je da promenite svoj pristup treningu. Trčanje je moćna stvar i može vam mnogostruko poboljšati kvalitet života, ali isto tako vas može dovesti i do patološkog stanja ako nepravilno trenirate.

U procesu sportskog treninga smenjuju se periodi napora i odmora. Kada se naruši ravnoteža i napor postane veći, a odmor neadekvatan, trkač ulazi u stanje pretreniranosti.

Pretreniranost je stanje gde na metaboličkom nivou, katabolizam preovladava anabolizam, što ima za posledicu to da se molekuli razlažu, ali da se ne resintetišu u potpunosti.

Pretreniranost se pored nedostatka volje i hroničnog umora, manifestuje i kroz pad imuniteta, motivacije, fizičkih sposobnosti, razdražljivost, nesanicu, pad apetita, itd. U posednjoj fazi dolazi do kolapsa organizma.

Iz pretreniranosti se izlazi samo na jedan način – odmorom. Naše telo je inteligento i uradiće sve kako bi do neophodnog odmora došlo. Ako vi uporno nastavljate sa takvim treningom, koji vam šteti, organizam će oboriti svoj imuni sistem kako bi se lakše razboleli, jer bolstan čovek mora da miruje, leži, pije čajeve i odmara.

Ili će se namerno povrediti kako bi sprečio dalje propadanje. Da do toga ne bi došlo vi sami morate prepoznati prve simptome i na njih odreagovati.

Šta da uradite kada osetite pretreniranost?

U zavisnosti od faze pretreniranosti možete:

  • u potpunosti prekinuti trenažni proces na neko vreme
  • sprovesti mikro ciklus oporavka koji se temelji na laganim trčanjima po prirodi ne duže od pola sta i istezanju mića
  • smanjiti trenažno opterećenje, tj brzinu i dužinu treninga

Pored promena u samom treningu promenite i ishranu. Uzimajte što više tečnosti, proteina, vitamina i minerala. I opustite se, slušajte neku laganu muziku, gledajte komedije, smejte se, vodite ljubav i čitajte knjige koje inspirišu. Kada se dovljno odmorite, vratite se novim sportskim podvizima.

Da li ste ikada bili pretrenirani i kako ste to zaključili?

Minerali za trkače znače bolji oporavak. Ovo je sedam najvažnijih minerala za trkače
Tehnologija može da bude toksična za ljudsku psihu. Šta je digitalna detoksikacija kako da je pokrenete i šta možete da očekujete
Tags: ,

Povezani članci

5 komentara. Leave new

  • Pretreniranost je opasnost koja vreba dobar deo trkaca na duge staze. Vazno je uociti simptome pretreniranosti i potom preci na borbu protiv opsteg zamora. Obican zamor trazi jednu noc spavanja, srednji zamor trazi dve ili tri noci odmora, a hronicni umor, pretreniranost, moze da zatrazi i vise meseci odmora. U protivnom, moze da dodje do povreda i veceg narusavanja zdravlja.

    Pored Ivanovih saveta, dodao bih da je dobro uzimati vitamine iz grupe B, vitamin C, magnezijum, cink i fosfor. Znaci, promena ishrane je neophodna, ali i sto veca disciplina u strukturi obroka, broju dnevnih obroka i vremenu uzimanja obroka. Posvetiti paznju telesnom i nervnom opustanju, sto je najlakse kroz jednostavne vezbe disanja. Posebnu paznju obratiti na kvalitet sna, jer bez dobrog i zdravog sna, nema dobrog i brzog oporavka. 

    Odgovori
  • Bio sam cesto u ovoj fazi kad sam bio mladji jer nisam znao za bolje. Meni licno ne pomaze pauza, odmor. Pomaze mi da na kratko smanjim intenzitet i pojacam hranu…i onda se vratim u stari rezim.

    Odgovori
  • Tu nam i vi mozete puno pomoci.Koliko cesto,koliko dugo i koliko brzo,a pre svega u skladu sa godinama.Dobro bi nam dosao jedan takav tekst.Naravno,to bi bilo orijentaciono,jer individualne performanse se veoma razlikuju od coveka do coveka.Da li je mnogo ili malo 8 km svakog drugog dana,(tempo ispod 6 min/km),za matorca od 57 god., (amater-rekreativac,malo bolje utreniran,uspeo sam nekako da odguljam i polumaraton).

    Odgovori
  • […] duga trčanja i veće treninge. Ovakav pristup, zapravo može doneti više štete nego koristi, iz više razloga. Ali ako produžite vaše zagrevanje i hlađenje, to je verovatno najbezbedniji i najlakši načini […]

    Odgovori
  • […] na zdravlje.  Što se tiče poteškoća koje mogu da budu izazvane trčanjem najčešće su to povrede koje uglavnom nastaju kao posledica velikog broja ponavljanja stresa koje trpe  zglobovi, mišići i […]

    Odgovori

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Fill out this field
Fill out this field
Molimo vas da unesete valjanu adresu e-pošte.
You need to agree with the terms to proceed