Trčanje u jesen: Gde trčati, kako se obući i koje patike nositi?

Trčanje u jesen nikako ne treba da posmatrate kao problem, šta više, to je najlepši period u godini za trčanje. Skoro svaki dan idealan je za trening zato ne propuštajte zlatne jesenje dane – iskorisite ih maksimalno uz najvažnije savete iz prakse.

Gde trčati u jesen?

S obzirom da su jesenje kiše česte, zemljane staze često postaju neupotrebljive zbog blata. Asfalt je tada bolje rešenje, ali budite na oprezu, jer mokar asfalt ume da bude jako klizav. Slično je i sa mokrim tartanom.

Lišće može da sakriva neravnine na stazi, pa budite oprezni. Kada se istežete, obratite pažnju da to radite na terenu koji nije klizav da se ne biste povredili.

Trčanje u jesen je sjajno iskustvo i prizori su prelepi. Ipak budite oprezni jer mokro lišće je lepo i klizavo.

Zbog smanjene vidljivosti i klizavog kolovoza budite oprezniji prilikom trčanja po gradskim ulicama. Nosite opremu koja se reflektuje pod svetlima.

Kako se obući za trčanje u jesen?

Trkači u jesen ne miruju, jer je jesen idealno vreme za održavanje mnogih trka u Srbiji. Krosevi, polumaratoni, maratoni i kraće ulične trke se održavaju u prolećnom delu sezone ili sada od septembra pa do sredine novembra.

COVID-19 update: Mnogo trka je otkazano i neće biti održano zbog pandemije. Ipak, posetite naš kalendar trka gde objavljujemo sve novosti o trkama i datumima održavanja. Naš KALENDAR TRKA JE OVDE

Prema stručnjacima i trenerima, generalna preporuka je da se za trening trčanja obučete kao da je napolju toplije za 11 °C nego kada biste išli napolje bez fizičkog napora.

Dakle, ako je napolju 8 °C, izađite obučeni kao da je 19 °C. Naravno, pri tome se mora uzeti i subjektivni osećaj toplote, na koji utiču kiša i vetar, pa ako nam se učini hladnije – tada je ovo merodavno, pa pravilo +11 °C može lako da postane i pravilo +7 °C. Naravno, prvih par minuta, dok se ne zagrejete, biće vam hladno. O ovome smo već pisali u članku zima i trčanje. 

Možete konsultovati i super alat sa sajta runnersworld, uneti parametre poput temperature, vetra, oblačnosti i sajt će vam sam dati predloge šta je idealna odevna kombinacija za trčanje u jesen.

Vetar je nezgodan naročito ako je jak, te obavezno ponesite šuškavac i kačket/kapu. Za još hladnije vreme možete nositi rukavice. Trenerka ili helanke su po pravilu potrebni za srednje i laganije treninge ispod 9 °C. Na trke se ovo ne odnosi i na njima možete trčati u kraćoj opremi i na nižoj temperaturi. Nemojte dugo stajati na vetru, naročito ako ste se oznojili.

Patike za trčanje u jesen

Patike za trčanje u jesen bi trebalo da budu  otpornije na vodu od letnjih modela. Neki trkači koriste iste mrežaste patike tokom cele godine. Neki od trkača nose patike za trčanje bez mrežice po kiši i sa mrežicom po suvom vremenu i to iz razloga što kiša nepovoljno utiče na pojavu žuljeva koji se lakše javljaju ako se noge nakvase.

Dobra ideja je imati bar dva para patika za trening. Ako se jedan par nakvasi, trenirajte u drugima, a mokre patike ostavite da se osuše. Patike najlakše sušite tako što ćete ih napuniti novinama i staviti blizu izvora toplote. :)

Ako imate društvo, preporuka je da tako u paru krenete na trčanje, biće vam lepše. I najvažnije za kraj: uživajte u trčanju! :)

Jesen je najbolje vreme da počnete sa trčanjem

Ako dugo niste trenirali ili jednostavno želite da promenite nešto u vašem životu, jesen je idealan trenutak da počnete sa trčanjem. Ovo su ključne prednosti jeseni:

  • Temperature su idealne za trčanje. Kao što smo pisali, posle par poetnih minuta kada vam je hladno, zagrejaćete se i biće vam idealno na trčanju.
  • Bolje je od leta jer nema jakog sunca i gužve na stazi
  • Tajming je odličan, krenete u jesen i taman kada se “navučete” dolazi zima. Tu počinje pravo uživanje, ako krenete sa treningom na zimu biće vam teže da održite kontinuitet.
  • U proleće će rezultati treninga već biti ozbiljno vidljivi i osećaćete se odlično, već na leto će vas svi pitati šta ste radili i zašto tako dobro izgledate.
  • Biće vam lakše da održite kilažu u sezoni Slava. Sve što pojedete spržite trčanjem.