Tragajući za novim temama, a pre svega – za novim obradama večitih tema, naišla sam na vrlo jednostavan tekst koji govori o onome što svi mi slušamo od vajkada. Svi tragamo za nekim pozitivnim stavovima o pitanjima koja nas zanimaju u datom trenutku, i sve što tražimo je uglavnom – ono što želimo da čujemo.

Izađi napolje i vozi bicikl!”, rekla je majka autoru ovog teksta.

A autor ovog teksta, izvesni Džo Donateli, kaže da ga je majka kao klinca uvek terala da vozi bicikl i da je to dovoljno da bi smršao jer je bio debeljuškasti klinac. I on je to i radio, ali nastavljajući da jede kao za tri deteta. Šta dete zna?

Kako je odrastao, Džo je i dalje ostao aktivan i vežbao tu i tamo svakoga dana, vozio bicikl u kraju; u srednjoj školi se bavio različitim sportovima, na koledžu šetao svakoga dana 20 do 30 minuta, igrao basket sa drugarima. Nakon diplomiranja krenuo je u teretanu pet puta nedeljno i na kraju zaključio da je i dalje onaj ”pre” na slici nego onaj ”posle”.

Tek u svojim tridesetim Džo je isprobao P90X, vežbe visokog intenziteta uz koje je regulisao svoju ishranu. Prepolovio je obroke, izbacio obrađenu i pakovanu hranu i izbacio alkohol. Smršao je 15 kg.

Naravno, trening je pomogao, ali on nije bio nešto novo za njegov organizam. Ishrana je odigrala ključnu ulogu. Što me je podsetilo na onu vest koju sam pročitala u autobusu o Metjuu Mekonahiju koji je zbog uloge morao drastično da smrša (a koji važi za fitnes ”frika”) i koji je naglasio da: “Ono što sam otkrio tokom procesa mršavljenja je to da je moja dijeta imala više uticaja na gubitak kilograma nego samo vežbanje“.

Suština  je u tome da koliko god mi primali dobre informacije tokom života od ljudi koji nam misle najbolje, roditelja, prijatelja, trenera, ipak je potrebno da sve to primenimo na svoj pojedinačni slučaj. Ne obazirite se na klišee.

U Džoovoj interpretaciji, zablude izgledaju ovako:

Ako želite da smršate potrebno je samo da vežbate

Nije tačno, ovo je način na koji žele da razmišljamo oni koji prodaju opremu i usluge treninga. Ako zaista želite da smršate, potrebno je da dovedete svoju ishranu u red. Vežbanje je neminovna stvar od kojih imamo mnogo koristi ali mršavljenje se zasniva na konzumiranju kvalitetnih kalorija u odgovarajućim količinama.

Prema Džou i njegovim saznanjima, naučnici sa univerziteta Hanter Koledža uporedili su pleme iz Tanzanije koje se bavi lovom i moderne zapadnjake koji dane provode u kancelarijama. Rezultat je bio taj da bez obzira što jedni ceo dan love ptice i sakupljaju bobice, a drugi sede u foteljama i rade, oni troše približno isti broj kalorija. Dakle, gojaznost savremene civilizacije nije rezultat manjka aktivnosti, već preteranog unosa kalorija.

Suština mršavljenja je u pravilnom odabiru namirnica i unosu kalorija. Džo tvrdi da je najbolje pronaći društvo za mršavljenje, jer prema studiji koja je objavljena u časopisu ”Gojaznost”, ljudi koji mršave u grupi značajno utiču jedni na druge. To potvrđuje činjenica da mnogi parovi uspevaju da smršaju kada se zajedno prihvate tog izazova.

Bez muke nema nauke, čitaj – bez bola nema treninga

Koliko puta ste čuli da u teretani individualni trener nekoga motiviše rečenicom: “Još tri komada, možeš ti to…guraj“? Ako ste profesionalni sportista ili sportistkinja, ovakav pogled na stvari ima smisla, ali ako ste rekreativac ili rekreativka, i vežbate da biste se dugotrajno dobro osećali, ova logika nije dobra. Nije neophodno da vas sve boli posle treninga kako bi vežbanje imalo efekta.

Bavite se sportom iz ljubavi, vežbate da biste se osećali dobro, živeli zdravo, imali koristi od toga kao što su: ujednačavanje srčanog pulsa (samim tim jačanje srca), smanjenje kilaže, poboljšanje raspoloženja, kondicija, regulisanje sna – ne morate da osećate bol. Kada pretrpite stres od napornog i bolnog vežbanja, mnogo su veće šanse da mu se nećete ni vratiti.

Dovoljno je da četiri puta nedeljno trčite, džogirate, plešete, igrate mali fudbal, basket, plivate, i sve to u trajanju od 40 minuta. Rezultate ćete osetiti već posle nekoliko nedelja.

Hoću da izgradim duguljaste mišiće!

Razne kompanije vam stalno prodaju fitnes pomagala koja izdužuju mišiće i daju im vretenasu građu. U stvari, ova tvrdnja proističe iz zablude da će dizanje tegova da skrati vaše mišiće. Psihologija koja se krije iza ovog marketinškog trika je jednostavna, ako nešto može da skrati mišić, onda nešto (npr. različite sprave) može i da ga izduži.

Anatomski posmatrano, činjenica je da je dužina mišića uvek ista, bez obzira na to kako trenirate. Dakle, mišić nije moguće skratiti, ali ni izdužiti. Kako bi onda izgledali oni koji se bave jogom ili pilatesom?

Istina je da mišiće poput Švarcenegerovih možete da izgradite samo uz odgovarajući trening snage i uz pomoć suplemenata. Sa druge strane, ako želite vretenasti izgled mišića koristite se dobrom starom metodom – male težine, veći broj ponavljanja.

Punjenje ugljenim hidratima je neophodno

Zapravo, ovo je samo delimočno tačno. Ako radite kraći trening, bez obzira na intenzitet, ”karbolouding” vam nije neophodan.

Punjene ugljenim hidratima je okej ako planirate dugo trčanje, ali ako vam je u planu kraći trening, nema potrebe da menjate ili prilagođavate ishranu. Naravno, između dva treninga napravite dan pauze da biste mišićima dali vremena da se oporave i da dopune glikogenske depoe.

Najbolje je da trenirate samo – ujutru ili uveče

Teorija je prepuna zagovornika jedne od ove dve tvrdnje. Jedni misle da je najbolje trenirati ujutru jer se na taj način metabolizam budi i telo je puno energije za ceo naredni dan. Drugi tvrde da je ipak bolje trenirati uveče, kako bismo se oslobodili stresa posle napornog dana i  izmorili za lakši san. I ko je u pravu?

Niko, i svi. Najbolje vreme za trening je baš onda kada vama to odgovara. Bez obzira na vreme. Posebno kada je mršavljenje cilj, računa se ono što se dogodi u toku svih ”24 sata”.

Ipak, postoji izuzetak, kada želite da odradite trening visokog intenziteta, bilo bi dobro da izbegnete večernji termin. Zbog hemijskih procesa u organizmu ovakav trening u večernjem terminu može da vam poremeti san tako da ne možete da zaspite.

Takođe, pokušajte da izbegete trening odmah posle obroka, pa ako trenirate rano ujutru, pre treninga unesite malu količini voća. Pokušajte da ne uznemiravate sistem za varenje.

 

Ovo je viđenje jednog Džoa. Svi smo ovde ili onde čuli ovakve savete koje nismo ni znali da treba da izbegavamo. Iako je nekima bolni trening deo svakodnevnice, drugima je taj koncept vežbanja besmislen. Neki smatraju da je čitav profesionalni sport samo novac, dok se drugima on čini kao vrhunac sportskog performansa.

Koliko je Džo u pravu, i koje su zablude kojima ste vi podlegli, ponekad, tu i tamo…?

Izvor: livestrong.com