Najzad malo letnjeg vremena, pa će i ledena kupka možda doći na red da se proba. Ova tema ne odnosi se na “spašavanje do vrućine”, već govorimo o jednoj od metoda koje sportisti praktikuju u sklopu oporavka od treninga. Ovde ćemo se osvrnuti na krioterapiju i njene prednosti.

Upoznajte krioterapiju

Ledene kupke su jedan od najefikasnijih načina da se brzo i kvalitetno oporavite od treninga trčanja. Koriste je i teniseri, triatlonci, ragbisti, MMA borci… Da li je stvarno toliko korisna?

Dugi treninzi su najznačajnija vrsta treninga jer omogućavaju našem telu da se postepeno i bezbedno prilagođava velikim daljinama.

Ipak, duge staze imaju i svoju rizičnu stranu jer povečavaju mogućnost povreda što dalje dovodi do vremena provedenog van staze.

Postoji veoma jednostavan način da sprečite sve nepoželjne posledice, a to je ledena kupka i potapanje u hladnu vodu.

Za šta je dobra ledena kupka?

Krioterapija (hladna terapija) nastala je i koristi se još od sedamnaestog veka. Ona sužava krvne sudove i snižava metaboličku aktivnost što dovodi do smanjenja otoka i propadanja tkiva.

Kada posle treninga izađete iz hladne kupke potkožna tkiva se zagrevaju i dolazi do bržeg protoka krvi. Na ovaj način se brže izbacuju nusprodukti nastali cepanjem tkiva u limfni sistem, a telo se obnavlja.

Takođe, hladne kupke, pored toga što sprečavaju upale, pomažu i da izbacite metaboličke derivate iz svojih mišića.

ledena kupka u filmovima
Žan-Klod van Dam u sceni sa ledenom kupkom iz filma “Universal Solider” iz 1992. godine

Kese za led ili hladna voda?

Iako možete da koristite i kese sa ledom, ledena kupka kao potapanje u hladnu vodu je efikasnije i kvalitetnije rešenje. Uglavnom zbog toga što u isto vreme hladi velike grupe mišića.

Mnoge trkače potapanje u hladnu vodu posle dugačkog i napornog trčanja plaši, iako najveći broj nas uživa u toplom tušu posle napora, svetski ultramaratonci sa velikim iskustvom svedoče da ih je ledena kupka sačuvala od povreda u toku karijere.

Sa druge strane, ne postoje 100-procentni konsenzus oko hladnih kupki, ali je veliki put uradio Vim Hof. Za Novaka Đokovića postojala je informacija da je hladne kupke zamenio , no tokom arpila i maja 2019. godine Novak je potvrdio da koristi led u svom opravku. Poslušajte taj video.

U svom projektu “Self Mastery” tokom izolacije zbog Covid-19 Novak je intervjuisao Vima Hofa i podelio svoju prasku ledenih kupki

Ledna kupka – kako da je izdržim?

Kako biste olakšali sebi sedenje u ledenoj vodi u trajanju od 15 – 20 minuta, možete da primenite neku taktiku.

Prva stvar koju možete da uradite jeste da ubacite nekoliko kesa sa ledom u kadu a ostatak da napunite hladnom vodom. Ovo će vam pomoći jer će i vodi trebati malo vremena da se zaista ohladi.

Pored ovoga možete da skrenete misli sa toga da vam je hladno, na primer, čitanje neke zanimljive knjige, časopisa ili slušanje omiljene muzike može da vam pomogne.

Kako se izvodi ledene kupka?

Iako su se naučnici ozbiljno bavili ovim načinom oporavka, i koriste ga mnogi vrhunski sportisti, ne postoji neki recept za njegovo pravilno izvođenje. Generalno, temperatura vode bi trebalo da bude između 10 i 15 stepeni celzijusovih, i tretman bi trebalo da traje između 10 i 20 minuta.

Da li vi koristite terapiju hladnom vodom i kakva su vam iskustva?

Za kraj, prenosimo vam dalje izvore čitanja i jedan stručan tekst iz iskustva USA triatlon reprezentacije – dobrih saveta i pitanja o delotvornosti ledenih kupki . Da li hladne kupke “rade” i da li možda je potrebna vruća kupka umesto tople pronađite ovde.