Maraton po snegu – Ljubljana 2012

Na početku želim da kažem iz koje pozicije govorim. Iza sebe imam četiri trkačke zime i dvadeset sportskih zimskih priprema. Radio sam sa mnogim profesionalnim trenerima i fizioterapeutima. Tri godine rada na ovom sajtu i x broj tekstova i studija na temu  trčanja. Trčanje na traci, po kiši i po ledu i snegu. Nikada nisam bio povređen, bez kontakta sa drugim igračem u ekipnom sportu. Ovo je moje mišljenje.

Traka za trčanje je izbor, dobar ili loš?

Iako razumem sve one kojima je trčanje na traci prijatno i uživaju u udobnosti koje pruža toplina fitnes centara, moje mišljenje je da je traka pogrešan izbor iz više razloga.

  • Trčanje je prirodna stvar. Prirodan pokret, koji zahteva slobodu. Stajanje izmešu dve šipke i trčanje u mestu uskraćuju prirodnost trčanja. Svaki put kada sam stao na traku, postajao sam nervozan posle deset minuta. Svaki put kada sam sišao sa trake, vrtelo mi se u glavi.
  • Jedna stvar koju sam kroz bavljenje sportom naučio jeste da zglobove i ligamente morate da jačate. To nećete uspeti štedeći ih na traci. Tačnije, na traci će vaši zglobovi i ligamenti vežbati jedan pravolinijski pokret i biće pripremljeni na njega. Kada izadjete na put u proleće, šanse za izvrtanje zglobova pri nailasku na rupe i neravnine kao i stradanje ligamenata kolena od stresa biće veće, jer ovi delovi tela neće biti spremni za promenu.
  • Kao i zglobove, veoma je važno da razvijate i pluća. U zatvorenom prostoru, na ujednačenoj temperaturi, pluća nemaju priliku da rade prirodno i osnažuju se. Jednostavno, isti uslovi daju iste rezultate, nema progresa.
  • Psihologija sporta je takva da sebi morate da dajete izazove. Na traci izazov je dat u brojkama, vaš mozak to nije u stanju da obradi na pravi način i nećete biti svesni učinjenog napora da završite trening. Slično kao i sa zglobovima, kada u proleće dođete do brda ili nekog drugog izazova, psiha neće biti spremna na to, želeće nazad na svoj izazov ispisan brojkama.
  • Zbirno, traka je zona komfora. Mesto gde je sve kontrolisano. Iako je teško (jer trčanje je napor ma gde to radili), imate svoje male sigurnosti u kojima ste ušuškani. Topla soba, nema mokrih nogu, tuširanje odmah posle treninga, muzika koja svira, osveženje pri ruci… Napredak se dešava kada izašete iz te zone, izgubite tlo pod nogama i prilagodite se novim uslovima.

Trčanje po snegu je izbor, dobar ili loš

Moj stav o trčanju po snegu bih mogao i da nazovem sezonskim stavom o sportu u prirodi. Iako sam kroz ceo svoj sportski vek imao priliku da koristim razne dodatne sadržaje, nigde nisam imao kvalitetnije, sadržajnije i zabavnije treninge nego napolju. Jedina stvar za koju mogu da kažem da je bolja u kontrolisanim uslovima teretane jeste dizanje tegova u cilju povećanja mase. Dakle, velike težine, mali broj ponavljanja i veći rizik od povreda ako ispustite teret.

  • Kada trčite napolju, pokreti su vam prirodni. Čak i ako vam tehnika nije savršena, vremenom ćete je popravljati, jednostavno, imaćete više snage i počećete da se ispravljate, noge će zauzimati svoj prirodan položaj. Sa druge strane, imaćete slobodu da skrenete gde hoćete i kad hoćete, disaćete vazduh koji struji i predeli će se menjati oko vas.
  • Napolju nikada nećete naići na apsolutno ravnu i jednaku površinu, posebno zimi. Vaši zglobovi će se prilagođavati, pružati otpor neravninama i jačati. Kolena će se navikavati na različite podloge i postaće otpornija na povrede.
  • Pluća će se razvijati u skladu sa prirodnim okruženjem. Kada iz zagrejane teretane izađete na minus, pluća trpe šok. Kada trčite na minusu, organizam podiže temperaturu i greje sve delove. Vazduh na putu do pluća postaje topliji, ako pravilno dišete, i pluća su bezbednija.
  • Psihu jačate samim izlaskom napolje na trening. Dodatno, kada dođete do brda ili do neprohodnog puta koji je zavejan snegom, mozak to prihvata kao realan izazov i prevazilaženje tog izazova čini ga spremnijim da se izbori sa sličnim izazovima u budućnosti.
  • Izlazak na zimu je izlazak iz zone komfora. Nikada ne znate šta vas čeka, sneg, led, ili nova kiša koja vas uhvati na pola treninga. Prilagođavate se svakoj situaciji i na taj način napredujete, gradite i telo i duh.

Zaključak – izbor je vaš

Zaključak je, dakle, da pokušate da prevaziđete sve predrasude, ako ste ih imali, i isprobate trčanje u prirodi. Bez obzira na vremenske prilike, trening će vam biti lakši i zabavniji. Još nisam sreo nikoga kome je posle pola kilometra trčanja na minus deset i dalje bilo hladno.

Naravno, ovo je moje mišljenje i svakako moj izbor. Budite slobodni da se složite sa mnom ili da izaberete drugačije, sve je okej, jer i ako trčite i vežbate u teretani – vi vežbate, što je na kraju krajeva najvažnija stvar.

Dodatak – kako trčati zimi

Kako bi cela priča sa trčanjem napolju imala smisla, moram da dodam i nekoliko stvari o kojima bi trebalo da razmislite.

  • Pre početka i posle početka trčanja vaš organizam je najranjiviji, ako hladni ili znojavi i zagrejani provedete previše vremena na hladnom vazduhu, rizikujete prehladu. Ovo shvatite ozbiljno i treninge započinjite i završavajte ispred vrata nekog zatvorenog prostora.
  • Potrudite se da što pre skinete sa sebe svaki komad odeće u kome ste trčali. Posebno donji veš, on je najbliži bubrezima, plućima i ostalim organima koje ne želite da prehladite.
  • Sačekajte sa tuširanjem 15 minuta. To je vreme koje je potrebno organizmu da se prilagodi novoj situaciji, završenom treningu. Puls će se spustiti, kao i temperatura organizma, srce će se primiriti i tada tuširanje neće biti šok. Vreme koje provodite izmešu skidanja i tuširanja provedite pod ćebetom. Ako trenirate u klubu, presvucite se i utoplite ponovo pre izlaska napolje. Posebno zaštitite stomak, glavu i noge.
  • Potrudite se da se za trening obučete kvalitetno. Dakle u slojevima, bez debelih jakni i preterivanja. Vaše telo podiže temperaturu i do 8 stepeni kada trčite. Neće vam biti hladno.
  • Ne zaboravite kapu i rukavice! Tuda gubimo najviše toplote. A telo te delove tela najslabije greje kada ste aktivni napolju.
  • Izbegavajte pamuk, koristite aktivni veš i funkcionalne majice za trčanje. Pamuk upija vodu koja kada se sakupi počne da se hladi, a kada se ohladi počne da hladi i telo pa rizik za prehladu raste. Ovo savetujem i onima, koji su kao i ja, alergični na sintetiku. Nekoliko sati osipa mi je prihvatljivije nego zapaljenje pluća ili bubrega.
  • Budite vidljivi na putu, potrudite se da nosite nešto drečavo na sebi, posebno su pogodne trkačke jakne sa svetlećim (mačije oko) trakama. Zimi je često vidljivost na putevima smanjena, ovo će vas učiniti uočljivijima i smanjiće rizik u saobraćaju.
  • Zimi budite oprezni kada se trčite. Gledajte ispred sebe, isključite muziku i budite koncentrisani na put kojim idete i prilike koje vas okružuju. Na ovaj način ćete biti spremni da usporite kada uočite led, videćete ili čuti ako se odnekud pojavi automobil ili neko dete izleti na sankama ispred vas.
  • Budite svesni svog cilja. Zima je godišnje doba kada medvedi spavaju, ptice lete na jug, lišće opadne. Dakle, sve je usporeno, mislim da ni trčanje ne treba da iskače iz ovog, za naše podneblje, prirodnog šablona. Trčite lagano, gradite bazu za proleće i nemojte da žurite.

Za mene je zima period aktivnog odmora, kroz trening održavam kondiciju, uživam u belini snega i zimskim čarolijama, sumiram predhodnu godinu i razmišljam o sledećoj.  Do ovakvog razmišljanja sam došao kroz godine učenja, kroz praksu i slušajući druge stavove i mišljenja. Ujedno, verujem da je svaki dan prilika da učimo jedni od drugih i zato bih voleo da čujem vaše mišljenje, pitanje, drugačiji ili sličan stav.

Komentari