U prirodi se sve odvija u ciklusima. Pošto smo i mi trkači deo prirode samo treba uvažimo tu zakonomernost. Moramo da znamo da postoje periodi intenzivnog treniranja i postizanja vrhunskih rezultata, ali isto tako postoje i periodi odmora. Pratite šta se dešava sa smenom godišnjih doba i svoj trening prilagodite tome.

Osnovni nivo treniranosti

Osnovni nivo treniranosti je nivo kondicije ispod koga se ne ide, bez obzira na deo godine, planove i našu lenjost da treniramo kada smo mesecima daleko od trke. Sa ovog nivoa počinjemo da treniramo za novu sezonu.

Da bi osnovni nivo treniranosti bio na optimalnom nivou potreban je kontinuitet u treningu.

Pogledajte: Kako Belgrade Running Club trenira od 15. marta i stvari na koje smo bili (ne)spremni

Kampanjsko trčanje nije dobro jer potpuno ispadamo iz treniranosti i ponovo posle određenog vremena moramo da krećemo iz početka, bespotrebno trošimo naš biološki potencijal.

To je slično vožnji bicikla, kao da  čekamo da skroz stanemo, pa ponovo ubrzavamo do određene brzine, umesto da sve vreme po malo okrećemo pedale. Na taj način trošimo više energije, idemo sporije i gubimo ritam.

Lagano okretanje pedala u trkačkom smislu znači da u periodima kada smo daleko od trka zadržimo kontinuitet treninga. Ti treninzi su po obimu i intenzitetu manji u odnosu na takmičarski period:

  • Optimalan broj treninga u ovom periodu je 3 nedeljno.
  • Preporučeni intenzitet je trčanje u prvoj i drugoj zoni, to su zone na i ispod aerobnog praga (rekreativni tempo trčanja maratona i lagani futing).
  • Obim treninga treba bude od 5 do 12 kilometara.
  • Poželjno je trčati u prirodi, istraživati nove staze i na taj način osvežiti svoj trkački trening.

Odredi ciljeve

Kako bismo na valjan način upravljali trkačkom formom najbitnije je dobro planiranje. Planiranje podrazumeva postavljanje sportskih ciljeva i načina kojima se ostvaruju ti ciljevi. Trkačka sezona se deli na dva dela kada se organizuje najveći broj trka: prolećni i jesenji.

Zato je najpametnija taktika odrediti po jednu trku u svakom delu sezone za trku A prioriteta, i još nekoliko trka koje služe kao priprema, to su trke B i C prioriteta.

Upravljaj formom u toku godine

Idealno isplanirana trkačka sezona sa aspekta upravljanja sportskom formom izgleda ovako:

  • Zima – bazične pripreme i trke C prioriteta
  • Proleće – takmičarski period, sportska forma trke B prioriteta i top forma i trka A prioriteta
  • Leto – obaranje sportske forme, učešće na avanturističkim trkama, triatlonu i drugim aktivnostima
  • Jesen – takmičarski period, sportska forma trke B prioriteta i top forma i trka A prioriteta
  • Jesen/Zima –  obaranje sportske forme, potpuni odmor oko 2 nedelje, neučestvovanje na trkama

Bliži nam se period kada mnogi počinju sve ispočetka – da li ste odredili svoje nove ciljeve? Evo kako naši poznati trkači to rade: Pitali smo najbolje – Kako planirati trkačku sezonu?