Trčanje je aktivnost visokog inteziteta. Za obezbeđenje energije telo koristi kombinaciju proteina, ugljenih hidrata i masti. Najefikasnije gorivo su ugljeni hidrati, šećeri, koji su trkačima primarni izvor energije. Kada telo isprazni zalihe ugljenih hidrata (glikogen), trkač maratonac će  osetiti “zid”, tačku u kojoj će mu performanse naglo opasti. Da bi se ova pojava minimizirala, a telu vratili ugljeni hidrati, trkači često koriste energetske gelove.

Energija za trkače

Dok sportski napitci mogu zadovoljiti vašu potrebu za tečnošću i energijom, nije ih zgodno nositi na dugačke treninge i trke. Ako na mestu gde trčite ima vode, onda je praktičnija varijanta poneti energetski gel.

Energetski gelovi su koncentrisani sportski napici, a da bi se ispravno koristili, uzimaju se sa vodom. Količina gela koji uzimate zavisi od dužine koju trčite. Opšte pravilo je da uzima 30-60 grama (2 gela) na sat za trku ili trening koji traje preko 2 sata.

Energetski gel je gel guste konstitucije i telu obezbeđuje ugljene hidrate. Gel je pakovan u kesice koje se lako mogu oguliti na vrhu i konzumirati, posle čega se obično pije voda. Količina gela koja se koristi zavisi od mase trkača, njegovog metabolizma i nivoa fizičke kondicije. Ne postoji jedan univerzalni energetski gel koji je najbolji za svakoga.

Gelovi mogu imati razne ukuse i teksture, tako da je dobra ideja testirati gel pre trke da bi pronašli onaj koji vam najbolje odgovara. Određenim gelovima treba manje vode da bi se konzumirali. Na trci nemojte eksperimentisati sa gelovima.

Kako su nastali gelovi za trčanje?

Energetski gelovi su se pojavili pre dvadesetak godina. Južnoafrički eksperti iz polja ishrane i trčanja su došli na ovu ideju zbog činjenice da je trkačima teško da svare energentske pločice (bonžite) u svojim dugačkim treninzima i trkama. Ranih devedesetih godina gelovi su probili na tržište i sada predstavljaju najprodavaniji proizvod iz kategorije dodataka ishrani za trkače dugoprugaše.

Kada se gel upotrebljava?

Gel konzumirajte 15 – 20 minuta pre trke. Gel dobro dođe jutarnjim trkačima koji odmah po buđenju obuvaju patike i izlaze na stazu. Ako trčite više od sat vremena, uzimajte gel na svakih 45 minuta trčanja. To će vam obogućiti da vam energetske zalihe ostanu na optimumu i da trku završite sveži.

Gelovi brzo deluju, a s obzirom da su polutečni, organizam ih lakše apsorbuje nego čvrstu hranu. Da bi gel konzumirao, potrebno je manje vode nego kod čvrste hrane.

Sastav

Energetski gelovi uvek sadrže tri osnovna sastojka:

  • Natrijum
  • Kalijum
  • Ugljeni hidrati

Razni gelovi mogu sadržavati i druge sastojke kao što je na primer kafein. Ugljeni hidrati daju energiju, a minerali (Na i K) nadomešćuju elektrolite koji se izlučuju tokom fizičke aktivnosti.

Tipičan sastav GU gela je:

  • masa 32g
  • energetska vrednost 100 kalorija
  • ukupnih ugljenih hidrata 25g
  • šećera 5g
  • Natrijuma 125mg
  • Kalijuma 55mg
  • Kalcijum 80mg
  • Histidin, Leucin, Valin, Izoleucin, ketoglutarat 480mg
  • Kofein 35mg

Pored pomenutog, gel obično sadrži i maltodekstrin, vodu, fruktozu, limunsku kiselinu, aromu, kuhinjsku so i konzervanse. Histidin, Leucin, Valin i Izoleucin su esencijalne aminokiseline koje usporavaju proizvodnju mlečne kiseline u mišićima. Kofein smanjuje bol i omogućava mišićima da zadrže svežinu.

Kada radim lagani trening dužine pored vode uzimam i...(max 2 odogvora)

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

Neki od gelova na tržištu

  • Gu energy gel
  • Roctane ultra endurance energy gel
  • Powerbar energy gel
  • ClifShot energy gel
  • Hammer gel
  • Carb boom energy gel
  • e-gel energy gel
  • Cytomax gel
  • Accel gel
Koristite li vi gelove? Kada? Da li vam pomažu pri dugim trčanjima?
Voliš Trčanje.rs? Postani deo naše mreže i uživaj u
trkačkim pogodnostima već za 210 dinara mesečno