Da li vam se dešava da upadnete u zamku planiranja šta biste sve počeli da radite, al nikako da nađete vremena? Kao da obmanjujete sebe prolongirajući razne korisne aktivnosti – od vežbanja, preko učenja novog jezika, pa do najbanalnijeg – kao što je sređivanje ormana. Nikako da stigne na red u vašem prebukiranom dnevnom rasporedu. A znate da ćete morati, kad tad.

Onda da postavimo pitanje sebi: zašto sa tom aktivnošću ne krenem sada, baš danas? Šta me sprečava?

Inspirisana sjajnim primerima izgradnje navika kroz knjigu “Atomske navike” Džejmsa Klira, čini se korisnim da podelim saznanja koja sam primenjivala i koja vode ka dobrim rezultatima.

Svakoga dana postoje odlučujući momenti u kojima možemo napraviti nove izbore, poput: izaći napolje i istrčati nekoliko krugova, naći vežbe online i uraditi ih u svojoj sobi ili, uzeti da čitate neku novu knjigu, koja već dugo skuplja prašinu na polici.

Pravilo od dva minuta

Koji je odgovor na date situacije izbora? Primeni “Pravilo od dva minuta”. O čemu je zapravo reč? Kada želimo da uvedemo neku promenu u život, ona se zapravo manifestuje kroz ponavljanje određenih navika. Obično nas pre samog početka obuzme ili parališe kranji cilj koji želimo da postignemo: želim da smršam 5 kg! Što pre. Uh, teško.

Čak i kada znate da treba da počnete malim stvarima, lako je preuveličati. Kada sanjate o promeni, uzbuđenje vas neizbežno preuzima i na kraju pokušavate da uradite previše prerano. Najdelotvorniji način za koji ja znam da se suprotstavim ovoj tendenciji je da koristim Pravilo od dva minuta, koje kaže: “Kada započnete novu naviku, trebalo bi da prođe manje od dva minuta da je uradite.”

“Atomske navike”, Džejms Klir

Time dolazimo do sledećeg uvida: skoro svaku naviku možete da svedete na dva minuta:

  • “Čitanje knjige ujutru/pre spavanja svake noći” postaje “Pročitaj jednu stranicu
  • “Radiću vežbe snage 30 minuta” prelazi u “Postavi prostirku na pod
  • “Trčaću 5 km danas” postaje ” Veži patike (i izađi napolje)“.

Poruka je jasna: olakšajte početak novih navika. Deluje malo, al je delotvorno. Svako može da uradi neku od ovih ili drugih radnji u trajanju od samo dva minuta. Ako probate, videćete da vas to kao ritual uvodi polako u novu navku. Ali, na scenu će posle stupiti ponavljanje tj. kreiranje dnevne rutine kako bi se navika ustalila.

Pročitajte i Zašto je rutina najvažnija stvar ako želimo da uspemo u bilo čemu?

Klir zapravo pojašnjava da mi primenom pravila od dva minuta “kreiramo “izlazne navike” koje će nas dovesti do željenog ishoda mapiranjem ciljeva na skali od “vrlo lako” do “veoma teško”.

Na primer, trčanje maratona je veoma teško. Trčanje 10 km je teško. Hodanje deset hiljada koraka je umereno teško. Hodanje 10 minuta je lako. A obuvanje patika je veoma lako. Ako je vaš krajnji cilj trčanje maratona, vaša “izlazna navika” sada je “obući patike”. Tako se sledi pravilo od 2 minuta.

“Atomske navike”, Džejms Klir

Radite lake stvari i budite dosledni

Izvlačite poentu – ideja je sada uraditi malo, da biste započeli sa uspostavljanjem nove navike koja vas vodi ka ostvarenju cilja. Umesto da nas sam cilj “pojede” jer je veliki i daleko, zahteva vreme i kontinuitet, onda je ovo prva lekcija za savladavanje: “radite lake stvari i budite im dosledni”.

Evo na šta sam ja primenila ovo pravilo:

  • 2 minuta svesnog, opuštajućeg disanja za postizanje unutrašnjeg mira.

Odabrala sam sledeću tehniku, jer je “najbliža” mom senzibilitetu:

Disanje usredsređeno na srce: Zatvorite oči ili odmarajte pogled prema nepokretnoj tački. Stavite jednu ili obe ruke na sredinu grudi. Dozvolite ovom dodiru da vas poveže sa srcem – na primer, sa njegovim ritmom ili osećajima ljubavi, ljubaznosti, zahvalnosti i mira. Sledećih 2 minuta dišite svesno, održavajući svest u svom srčanom centru, a dah ravnomernim i bez napora.

izvor: Breathe for Wellbeing: April’s Wellness Moonshot Theme
Photo Retha Ferguson,  Pexels

Ova vežba disanja bi trebalo da traje 5-10 minuta, za postizanje dubljeg mira. Međutim, kako je to za neke od nas “dugo” u početku, krenimo sa 2 min – efekat je odličan.

Ima raznih navika, kao i tehnika disanja, odaberite onu koja vam “leži” i koju želite da ustalite – i samo krenite. Dva minuta danas. Nastavite sutra i svakog narednog dana, dok ne ispunite celu nedelju. Nastavak će prirodno doći. I navika će biti stvorena.

Još primera u povezanom članku: Kako stvoriti dobre navike i ne čekati na motivaciju svakog dana