cedevita

Šta preferirate od energetskih pića? Red Bull, Guarana, EnergyS, Gatorade, Powerade, Full Throttle, Isostar ili možda neki drugi napitak? Treba razlikovati energetska pića od vitaminskih, a njih od osvežavajućih. Razlika je očigledna, a ono šta preovlađuje, definiše proizvod.

Energetska pića su “nabijena” šećerima, tj. energijom, dok su vitamini u manjem procentu. Neka vitaminska pića i ne sadrže šećer, a imaju razne vitamine (naravno veštačke). Osvežavajuća pića su posebna kategorija i kod njih se ne moraju naći ni vitamini ni šećer. Zbog toga ih stručnjaci ne preporučuju, jer nemaju mikronutrijente. Iako nisu preterano opasna, treba ih izbegavati.

Tipovi energetskih pića

Energekstka pića obično delimo na: ready-to-consume , dakle spremne za konzumiranje (limenka, flašica) i just-add-water pića, dakle u obliku praška, koji se dodaje u vodu.

Tržište je ogromno, a proizvođači dolaze i menjaju program, npr. “Top power” Vršačkog Hemofarma, kojeg nema već godinama. Cedevita je nekada imala solidno vitaminsko piće koja je prestala da proizvodi “cedevita sport” . U poslednje vreme se i taj program unapređuje, pa verujem da ste primetili raznovrsniji asortiman, kod maltene svih proizvođača.

Izotonični napici

isostarNajvrednija pića koja sportisti, pa i trkači koriste, su izotonici (na primer Isostar). To su pića sa takvom koncetracijom soli kao u ljudskoj krvi – pomalo slana. Znojenjem se izbacuje i so, koja se onda nadopunjuje izotonicima. Zato možda nije preterano pametno upotrebljavati ih u uobičajnoj ishrani bez sportskih aktivnosti. Uostalom slično je i sa kuhinjskom solju koja podiže nivo natrijuma, koji posredno nepovoljno utiče na kardiovaskularni sistem. Sportistima ovo ne predstavlja problem kao populaciji koja nije fizički aktivna, pošto se znojenjem izlučuje višak soli.

Izotonik ili izotonični napitak je ima isti osmotski pritisak kao i krv. Ovo konkretno znači da organizam izotonike automatski apsorbuje kako se oni unose. Kada popijete vodu, ona prvo “čeka” da se veže za elektrolite pa se tek onda apsorbuje. Kod izotonika čija je koncetracija soli identična kao i u ljudskoj krvi ne postoji ovaj period čekanja te se oni apsorbuju maltene odmah.

Ostali sastojci u sporstkim napicima

Poznatija energetska pića imaju slične sastojke koji se javljaju i u klasičnim osvežavajućim napicima. Na primer kofein (kafa, Cola) koji ima određenu ulogu u metabolizmu trkača i čini ga agilnijim. Javljaju se i drugi sastojci, biljnog ili veštačkog porekla. Mnogi proizvođači su izašli u susret kritikama potrošača i zbog sve veće gojaznosti u svoje proizvode su uveli zaslađivače (pogoduju i osobama sa dijabetesom), ali zdravi rekreativci mogu bez problema da koriste i preparate sa šećerom, koji su verovatno zdraviji, iako su kalorijski jači.

Trend je u svetu da se iz pića izbacuju svi “sumnjivi” dodaci, recimo konzervansi čije loše dejstvo nije naučno potvrđeno, ali postoje neke indicije i klinička istrašivanja koja dovode potrošača da sam raznisli da li želi da koristi pića i hranu koje u sebi sadrže aditive.

Prirodni sokovi

Verujem da znate da postoji još jedna kategorija pića koja to u stvari i nije – sveže ceđeno voće. Ovde sigurno nećete imati problema sa bilo kakvim dodacima, a možete kombinovati sezonsko voće (na primer jagode) sa egzotičnim voćem (kivi, pomoradže, banane…) i onim kojeg ima preko cele godine (jabuka). Tako ćete sami napraviti vašu “dobitnu kombinaciju” i dati novi impuls vašem zdravlju.

Ne zaboravite da sami možete napraviti izotoničan napitak. U 0,5l vode dodajte sok od jednog (pola većeg) limuna, četvrtinu kašičice soli (na vrh) i dve kašike šećera (uzmite saharozu). Neki u home-made recepte stavljaju i malo sode bikarbone. Biciklisti koriste i rasol.

Energetska pića

konzerveČinjenica je da su energetska pića popularna, a piju ih i deca i odrasli, u školi, na poslu, posle treninga, na pecanju, uz alkohol… Ova pića utiču i na metabolizam, te je organizam sposoban da uradi više sa onim što već ima u rezervama, što nekima od trkača i znači, a drugi od toga zaziru. Ovo rešenje je mač sa dve oštrice. Nakon naglog udara energije, vrlo brzo sledi i nagli pad. Ne zavaravajte se da ste dobili krila. Energetksa pića su vam kao keš kredit – dobijete dobro parče energije odmah, ali je kasniji oporavak problematičan.

Apsorbovanje tečnosti u organizmu

Hladnija temperatura napitaka više prija organizmu, jer je organizam lakše resorbuje. Naravno ne treba preterivati i piti sasvim ledene napitke, jer to može osetljivijim osobama načiniti više štete nego koristi. Temperatura napitaka koji se rashlađeni čuvaju u frižideru su oko 8°C.

SAVET

Stručnjaci su već dali svoj sud i po njima izbor pića je za trke i treninge koje traju max do 90 min (po nekim autorima već do 60 min)  jeste VODA, a preko toga izotonici – energetska pića sa istim sadržajem minerala kao i organizam.

I na kraju, ako niste sigurni šta je najbolje za vaš organizam izaberite vodu. Voda je alfa i omega svih pića i sigurno je dobar je izbor u svakoj prilici.

No more articles