Naša realna statistika: Srbija je po broju obolelih od infarkta među prvima. 75 minuta trčanja nedeljno ipak smanjuje rizik!

Srbija je među prvim zemljama u svetu po broju obolelih i umrlih od srčanog infarkta.

Istraživački tim koji u svom sastavu ima stručnjake sa Stenforda i Harvarda hteo je da pokaže koliko zapravo vežbe  čine ono što svi obećavaju kada su u pitanju bolesti srca. Mnogi naučnici, lekari, javne organizacije koje promovišu zdrav način života, ujedinjeni su oko jednog stava – minimalana minutaža preporučenog umerenog nedeljnog treninga je 150 minuta, ili, 75 minuta ukoliko radite jače treninge kao što je trčanje.

Muškarci i žene koji umereno treniraju 150 minuta nedeljno imaju u proseku za 14 posto manje rizika od srčanih bolesti nego oni koji skoro uopšte ne vežbaju. Ako vežbate 300 minuta nedeljno taj procenat se povećava na 20 posto. A sa 750 minuta vežbanja rizik se smanjuje za 25 posto.

Zapamtite da se ovi procenti odnose samo na srčana oboljenja. Da je ispitivanje bilo bazirano na opštim uzrocima smrtnosti smanjenje rizika bilo bi još veće s obzirom da je svima dobro poznata činjenica da je vežbanje zdravo i smanjuje rizike od smrti uključujući i od bolesti srca.

Umereni treninzi kraći od 75 minuta mogu da budu od ključnog značaja. Sve u svemu, osetićete najveći napredak kada se dignete sa kauča i počnete sa redovnim kretanjem. Što više budete vežbali, činiće vam se da polako počinjete da stagnirate, ali morate da znate da je to posledica vašeg napretka. Kako se vaš ukupan trening povećava, tako se ceo organizam menja na bolje.

Pogledajte kako trčanje utiče na hipertenziju 

Žene imaju veći benefit

Ovde postoji jedna zanimljivost koja zbunjuje čak i istraživače. Postoji značajna razlika između muškaraca i žena kada je reč o prevenciji srčanih oboljenja. Kod žena važi da vežbanjem povećavaju otpornost na bolesti srca u mnogo većoj meri od muškaraca, a pogotovu kod žena koje su na visokom nivou treninga.

Srećom, ovi istraživači su sve minute nedeljnog treninga uskladili sa potrošenim kalorijama tokom tih nedeljnih treninga. Npr. ako trčite oko 30 km nedeljno to je oko 2000 sagorelih kalorija. Sledeća tabela će vam pokazati vezu između potrošenih kalorija kroz vežbanje i procenta smanjenja rizika od bolesti srca.

 550 vežbom potrošenih kalorija nedeljno1100 vežbom potrošenih kalorija nedeljno2750 vežbom potrošenih kalorija nedeljno
Samnjenje rizika od bolesti srca u procentima - Žene20%28%48%
Smanjenje rizika od bolesti srca u procentima - Muškarci9%18%21%
Smanjenje rizika od bolesti srca u procentima - Zajedno14%20%25%

Napomena: Prva kolona prikazuje rezultate kod ljudi koji provode oko 150 minuta nedeljno u hodanju, što je najmanja nedeljna doza fizičke aktivnosti preporučena od najvećeg broja lekara i drugih stručnjaka.