Kako nam se jesen ušunja pod đonove, počnemo više da primećujemo i njega – vetar.

Trčanje po vetru je posebna priča, kada nam duva u leđa, doživljvamo ga kao najboljeg drugara, osećamo se kao jedrilica koju ništa ne zaustavlja dok jedri kroz cilj.

Kada nam duva  u prsa – psujemo ga, dok pogureni vučemo nogu pred nogu opirući se ideji da odustanemo. Sa boka je pomalo smešan, remeti nam ravnotežu i neosporno usporava. Na stranu sve to, vetar rashlađuje i vazduh, te ga morate ukalkulisati u vašu jednačinu: šta obući za trčanje.

Dakle, koliko nas usporava?

Ovo nije samo pitanje iz prakse – sa odgovorom: mnogo! Naučnici su, naravno, radili testove u kontrolisanim uslovima, ali odgovor nije jednoznačan. Faktori koji igraju ulogu su:

  • brzina vetra
  • brzina trkača
  • gužva na putu
  • smer vetra

Za početak, usporavanje koje vetar izaziva nije linearno, nego geometrijsko. To znači da nas vetar od 10km/h ne usporava duplo, nego četiri puta         više nego vetar od 5km/h. Vetar od 20km/h će nas usporiti četiri puta više nego onaj od 10km/h, a osam puta više nego onaj od 5km/h. Dakle, što je vetar jači – biće vam teže. Ali zapravo teže nego što biste očekivali.

Sa druge strane, što brže trčite, više ćete osećati efekat blagog vetra. Trčanjem tempom od 3min/km pri vetru od 8km/h je duplo teže nego trčanje tempom 5min/km.

Dobre vesti – draftovanje radi posao :) U procentima za oko 80% ćete umanjiti efekat vetra ako trčite oko 1m iza drugog trkača!

Ako trčite u krug – da li se vetar potire?

Nažalost – ne. Istraživanja su pokazala da vam vetar iste brzine kojom trčite (npr 10km/h) dodaje 6 sekundi po milji, dakle oko 4 sekunde po kilometru, ali isti vetar u prsa će vam oduzeti celih 8 sekundi.

Nepravda – znam! Dakle, po vetrovitom danu na Adi očekujte da ćete biti sporiji oko 4 sekunde po kilometru.

Dobre strane vetra

Tema koja je nedovoljno istraživana, a budi interesovanje je činjenica da blagi vetar u leđa ili prsa pomaže telu da se ohladi, čime se štedi energija koja može da se iskoristi za trčanje. Ipak procente ne znamo sa sigurnošću.

Iz prakse znamo da nam u letnjim danima on itetkako dobro dođe, a na mnogim trkama lični rekordi padaju upravo po toplim, a vetrovitim danima.

Jedna mala digresija je da je sa vetrom zabavnije :) Kada trčite a on vam se igra sa kosom ili vam odlete stvari – takav trening ili trku ćete zapravo pamtiti duže!

Kako se obući?

Koristite donju tabelu da vidite kako određene brzine vetra pri određenoj vlažnosti utiču na subjektivni osećaj hladnoće. Onda iskoristite dobru poznatu formulu:

temperatura + 11 stepeni = oblačenje.

vetar i temperatura

Pri fixnoj vlažnosti od 70%

Primera radi, prosečna brzina Košave je od 25-43km/h, tako da zimi smanjuje temeperaturu i do 8 stepeni!

Za vetar se preporučuje posebno dizajnirani šuškavci – wind stoperi. Jako tanki, ali dovoljno izdržljivi da vam se vetar ne zavuče između tela i majice i razhladi već mokra leđa.

buff kako ga nositi

Dodatno – jako je koristan buff – kapa/šal koji trkači nose u svim prilikama, možda naočare da vam zaštite oči i tanke rukavice, jer su nam šake najizloženije.

Kako se vi snalazite kada se trči po vetru?

Komentari