Motivacija je složeni pokretač, sastavljena je od emotivnih, afektivnih, racionalnih i iracionalnih faktora, ali ono što uvek deli uspešne od neuspešnih trkača je jasno definisan cilj.

Sada zastanite malo i razmislite kada ste ga poslednji put postavili pred sebe. Danas sam morala da napišem jednu rečenicu na tu temu i shvatila sam jednostavnu istinu: lakše je napisati ceo tekst nego definisati cilj u jednoj rečenici. Kao i uvek, vratila sam se korak unazad i odlučila da odredim šta je uopšte cilj i kako ga najlakše definisati.

Cilj i kako ga steći

Za potrebe ovog teksta reći ćemo da je cilj  željeni ishod ličnog  nastojanja ili krajnja tačka nekog svesno gonjenog procesa. To znači najmanje dve stvari:

  • mora biti svesno željen i prožet namerom
  • mora biti krajnji ishod, ne deo procesa.

Pisali smo dosta o tome šta su dobri a šta loši ciljevi i u skladu sa tim, odvojite par minuta da sagledate sve motivacione poruke koje ste sebi slali do sada.

Potrebno je osvestiti i sledeće: cilj nije želja. Želimo mnoge stvari, ali želje su dečije fantazije i skopčane su sa raznim energijama nemanja. Cilj je usko povezan sa namerom. Uzećemo plastičan primer: želite da podignete ruku… i ruka stoji, imate nameru da podignete ruku i ruka je u vazduhu. Namera je prožeta jasnom energijom kretanja ka cilju. Dakle, da biste ciljeve ostvarili, vi morate delati, nijednog trenutka ne gubeći unutrašnju nameru da cilj zaista i bude ostvaren. Postoji par tehika koje ovo olakšavaju.

Pet zlatnih pravila za ostvarenje cilja:

Da bi cilj bio dostižan i ostvariv, važno je da su ispunjeni određeni uslovi:

1. Postavite cilj koji vas motiviše

Biti iskren i realan prema sebi znači prepoznavanje razlike između pritiska okoline i ličnih nastojanja. Da li želite da smršate zato što svi misle da je to najbolji način da nađete dečka, devojku ili želite aktivan odnos prema životu, pa je kilaža samo posledica takvog stava? Želite li da trčite zbog sebe ili zato što vam celo društvo trči i osećate se usamljeno? Cilj koji ne potiče od vas samih, ima mnogo manje šanse da se ostvari. Ukoliko ga i dosegnete, to će se dešavati plivanjem uzvodno, protiv sebe i svih i izgubićete previše energije.

Sa druge strane, pogledati u sebe i realno sagledati svoje mogućnosti, daće vam upravo onoliko prostora van komfor zone koliko je potrebno da imate pravi cilj koji je dostižan.

Savet: zapišite cilj i zašto vam je bitan. Uvek koristite pozitivan rečnik. Loš primer: ne želim da se ugojim. Dobar primer: želim da izgledam zdravo i da se osećam dobro kako bih imala dovoljno energije da pratim svoje dete.

2. Neka vam ciljevi budu SMART

smart goal setting concept

Smart je zapravo engleski akronim koji super odražava suštinu dostižnih ciljeva. Da bi cilj bio dostižan on mora biti:

  • Specific – specifičan. Cilj se ne može odnositi na više različitih oblasti ili stvari, uvek samo na po jednu u datom vremenu.
  • Measurable – merljiv. Kad god je moguće, kvantifikujte ciljeve. Želim da pretrčim 100 km, Želim da istrčim 2 polumaratona u 2013. …
  • Attainable – dostižan. Ukoliko zacrtate previsok cilj, demoralisaćete se. Prelak – nećete se baš zaljubiti u sebe. Dobar cilj je na pravoj udaljenosti od komfor zone i na taj način je i širi, a vi rastete.
  • Relevant – relevantan. Naravno, mora biti iz oblasti gde možete da ga dostignete i koja je u saglasnosti sa vašim životnim ciljevima i vizijama.  Ukoliko ste trkač ili trkačica a postavljate već sada sebi ciljano vreme u triatlonu, velika je šansa da ćete napraviti grešku. Isto važi i za masu ciljeva rasutim po svim sferama života, oni crpe energiju a vi gubite vreme.
  • Time bound – vremenski ograničen. Želje su bezvremene, ciljevi se uvek odnose na određen period vremena. To je jedini način na koji možete da pratite sopstveni napredak.

3. Zapišite ciljeve na papir

Neverovatno je koliko male stvari mogu da utiču na “velike”. Jednostavan čin poput zapisivanja ciljeva na vidno mesto je neopisivi izvor svakodnevne motivacije, i sjajan način da se korigujemo u pokretu ukoliko vidimo da smo zalutali sa cilja.

Sveska, desktop, ram za slike, novčanik, komentar na ovaj tekst … Mesto gde ćete zapisati svoj cilj je manje važno od simboličkog cilja koji pritisak na enter ili lupanje tačke daju vašoj motivaciji.

4. Napravite akcioni plan

Pravljenje akcionog plana je tema za sebe, ali za potrebe ovog teksta važno je istači dve činjenice:

  1. Nije dovoljno samo se fokusirati na krajnji cilj. Namera sve vreme stoji u nama, ali moramo je prevesti na specifične ciljeve, koje dalje prevodimo u korake.
  2. Preterano fokusiranje na dnevne aktivnosti ili korake ume da odvede u zamku gubljenja šire slike, u ovom slučaju cilja.

Među igra ova dva faktora je ključna za uspešno planiranje.

5. Ne odustajte – ni kada gubite kontrolu

Da li je potrebno ovo da objašnjavamo :) stvari nikada, ali nikada ne idu po planu. Plan se uvek koriguje u zavisnosti od cilja. Jedna od lepih tehinka koju možete primeniti u životu je planiranje unazad. Zamislite sledeću situaciju: krenuli ste sa planom od 16 nedelja da istrčite polumaraton. Razboleli ste se i propustili dobar deo 13. Umesto da treninge koji su vam falili gurate u 14. i 15. nedelju, tako da za 16. ostavite dužine koje joj ne pripadaju, krenite unazad  od 16. Korigujte plan kako budete išli unazad, i pravu promenu ćete činiti samo u  14. nedelji, tako da bude najbezbolnija za celokupni cilj.  Sve ovo se odnosi i na plan ishrane, ostavljanje cigareta, posao. Nastavite gde ste stali, uz minimalne korekcije i sa istim entuzijazmom!

Dobri trkački ciljevi

Umesto odgovora na ovo pitanje, kontraupit: postoje li loši trkački ciljevi? Čim neko obuje patike za trčanje, već je napravio ogroman korak u dobrom pravcu i nema potrebe objašnjavati mu gde pravi grešku po cenu da izgubi motivaciju. Ipak, ukoliko vam nedostaje inspiracije evo par uobičajenih  primera:

  • trčanje na dužinu
  • trčanje na vreme
  • trčanje na puls
  • trčanje određenim tempom
  • trčanje do sagorevanja xx kalorija
  • trčanje kao trening za trku 

Budite slobodno i kreativniji, setite se ideje o trci prestola, neverovatnim tematskim trkama, najtežim ultramaratonima. ..

Koji su vaši trkački ciljevi?

Voliš Trčanje.rs? Postani deo naše mreže i uživaj u
trkačkim pogodnostima već za 210 dinara mesečno