trening plan za trčanje

Ljudi imaju dnevnu dozu intelektualne (kognitivne) kondicije, koja predstavlja njihovu sposobnost da urade određen intelektualni posao. Sve odluke, velike ili male, svi momenti u kojima smo skoncentrisani i svaki čin mišljenja ulazi u deo naše kognitivne kondicje. Nazovimo ovu kondiciju kognitivni budžet i pogledajmo kako da upravljamo dnevnim obavezama tako da stvorimo redovnu naviku trčanja.

Kada potrošimo ovaj dnevni budžet, u stvari se vraćamo onom starom ja, lenjom koji bira akcije koje su već stvorene u navici, one rutinske i poznate. Preko noći, u zavisnosti od kvaliteta sna, kondicija se opet vraća na staru vrednost.

Možda ste čuli za pojam “snaga volje”. Naučnici će pre koristiti pojam “descision fatique” (Evo jednog NY Times članka koji je odličan primer).

Kako da menjamo ponašanje, npr da redovno trčimo?

Jedna od mogućnosti je da treniramo kondiciju za donošenje odluka, no mnogo jednostavnije jeste da alociramo već postojeći budžet, tako da imamo dovoljno kondicije za one odluke koje su nam važne.

U čemu je fora sa crnom rolkom Stiva Džobsa?

Svako jutro Stiv Džobs bi otvorio svoj orman i uzeo crnu rolku sa gomile crnih rolki. Po navici, bez razmišljanja i bez potrebe da donosi odluku. Ovo je navika efektnih lidera.

E sad zamislite nekog ko svako jutra bira majicu, košulju, majicu dugih rukava, pa uklapa boje sa farmerkama ili pantalona, pa onda skapira da napolju ipak nije toliko hladno, pa menja sve. A da, imaću sastanak na kraju dana, moram ipak košulju, samo da odlučim koju kravatu danas. Do trenutka kada si spreman za posao, kognitivni budžet je načet i to sa 10-ak odluka koje su morale biti donete. Stiv Džobs je u prednosti za 10 odluka koje može iskoristiti na poslu.

Navike uspešnih ljudi su tu da smanje kognitivno opterećenje na manje važne stvari. One daju mogućnost da se budžet potroši na nešto drugo. Oni najbolji koriste ovaj budžet za najvažnije ciljeve.

Ako ste odlučili da je vaš cilj da budete vitalniji, izgledate bolje i osećate se punim energije, i ako ste odlučili da je trčanje pravi izbor za vas, onda…

Trening plan za trčanje  – ušteda

Jedan od najvećih problema sa novim navikama jeste što one zahtevaju veliku količinu kognitvnog budžeta. Zamislite samo šta je sve potrebno da bi se krenulo sa trčanjem. Odluka, gde, kada, sa kim, u kojoj opremi, koliko da trčim, koliko brzo, često, šta da jedem pre i posle… Nije ni čudo što smo iscrpljeni i što često nesvesno i prekinemo sa novogodišnjom rezolucijom da treniramo redovno.

Zato je potreban neko /nešto ko će vam sve ove odluke razrešiti i učiniti da je na vama samo da odete na trčanje. To je trening plan za trčanje.

Uz trening plan znate tačno šta treba da radite. Npr: “U četvrtak, trči intervale 4 x 1500m, tempom 4:10-4:20, pauza 250 sec, fokusiraj se na pravilnu tehniku”. Ja tačno znam šta radim, nije potrebno unapred misliti i zbog toga sam ostavio svoj budžet netaknut.

Posebno zahtevni su novi ciljevi, kao što je npr “prvi polumaratona” su. Zamislite da se vozite u novom gradu, non stop ste napeti da ne pogrešite skretanje, da ne prekršite neko pravilo… E sad se setite kako izgleda vožnja od kuće do posla – autopilot. To je razlika zašto je prvi put nešto jako teško uraditi, jer non-stop mislite i brinete se za milion stvari o kojima morate doneti odluku.

Beogradski trkački klub organizuje Školu trčanja, program koji u mnogome pomaže početnici da stvore naviku trčanja. Pored plana, tu su iskusni treneri koji odgovaraju na sva pitanja, tu su zakazani termini (ne morate da odlučujete kada i gde da trčite). Tu su već određene trke, ugovoren prevoz, spremni saveti u vezi sa opremom. Prijave za školu trčanja na sajtu BRC su otvorene.

Još 3 dodatne fore za lakšu odluku “Otišao sam na trčanje”

1. Uradi trening ujutru. Ukoliko je prva stvar koju uradite ujutru, nakon ustajanja, trening onda ste povećali šansu da budete redovni u trčanju. Naime, nakon posla vaše rezerve, tj kognitivni budžet će biti skoro pa prazan. Ukoliko tada birate, velika je šansa da ćete pronaći neki rutinski izbor koji ste i do sada radili: gledanje filma, odmor, odlazak na kafu…

2. Oprema za trčanje je lako dostupna. Imate li policu u kojoj se nalazi sva vaša trkačka oprema. Znate li koje su optimalne kombinacije vaše opreme, tako da izgledate lepo, a da pri tome vam bude savršena temperatura za trčanje? Imate li torbu koja je uvek spremna za teretanu? Sve ove navike će vam smanjiti količinu izbora koju morate praviti pre odlaska na trening.

3. Imaj strpljenja. Bez brige, vremenom se navike same prave. Na primer, upoznaćete dobre rute za trčanje u kraju, skapiraćete šta vam najviše odgovara da jedete pre trčanja. Kompletiraćete vašu opremu i tačno ćete znati šta vam dobro stoji i šta treba da nosite kada je napolju magla i hladno. (U nekom trenutku prestanete da mislite o kvačilu, da li sam ubacio u prvu, da li da dam žmigavac ili ne….) Biće lakše :)

Ukoliko i vi imate određene rituale koji vam pomažu da redovno izađete na trening, ostavite komentar. Ukoliko ste novajlija u svetu trčanja, slobodno ostavite pitanje ili komentar, tu smo da pomognemo :)

Korišćeni izvor