Zvuči kao rok bend, ali ženska sportska trijada je zapravo ozbiljan problem, koji je zahtevao i psoebnu edukaciju medicinskih stručnjaka, a posledično i sportistkinja. Suština je u tome da neki sportovi kod žena mogu da budu okidač serije problema, koja stvara trijadu – tri uvezana problema koji skoro nikada ne idu jedan bez drugog: problem sa israhnom, amenoreja i osteoporoza.

ACSM (American College of Sorts Medicine) još od 1993. uočava ovu lančanu reakciju kod mladih atletičarki koja započinje premećajima u ishrani, da bi se na nju nadovezao neredovan ciklus, a zatim po pravilu i smanjena gustina kostiju. 1997. ACSM uvodi pojam Ženska spotrska trijada kojom u prvi mah obuhvata isključivo poremećaj u ishrani, amenoreju (gubitak menstruacije) i osteoporozu.

Daljim praćenjem uvidelo se da je dovoljno da bude prisutan jedan ili dva od ovih problema i da se stvore trajne posledice na zdravlje žene.

Kada se pali crvena lampica – Simptomi trijade

Tri navedena medicinska stanja su do 2007. smatrana simptomima trijade, međuti u modifikovana definicija od strane ACSM je svaki od ovih problema posmatra kao tačku u kontinuiranom spektru pre nego kao patološku kranju tačku. Tako da sada imamo:

Energetsku neravnotežu – smanjeni EA tj. količina energije koja preostaje nakon treninga za ostale metaboličke procese. Ona može ali i ne mora da bude praćena ozbiljnim poremećajem u ishrani. Karakteriše je izraženi strah od povećanja telesne težine, razne nezdrave dijete pa i rigorozno ograničenje unosa hrane (izgladnjivanje) koje može dovesti do ekstremih gubitaka težine.

Osnovni problem ovde je smanjen unos glavnih nutrienata kao što su proteini, gvožđe, kalcijum i cink, koji su neophodni za normalno funkcionisanje metabolizma, a kod dece i mladih ključni za izgradnju zdravih kostiju.

Neredovni menstrualni ciklus – svako odstupanje od eumenoreje (redovnog ciklusa) ne treba ignorisati. Ukoliko se ne radi o fiziološkoj amenoreji (gubitak ciklusa zbog trudnoće ili menopauze), ostale oblike neredovnih ciklusa u koje spadaju oligomenoreja (ciklus se javlja u intervalima od 36 dana do 6 meseci), primarna (prvi ciklus izostaje i nakon 16. godine) i sekundarna amenoreja (izostanak ciklusa od minimum 6 meseci kod žena koje su prethodno imale redovan ciklus) treba ozbiljno shvatiti i javiti se ginekologu.

Kada ciklus izostaje, smanjuje se proizvodnja estadiola, koji je primarni oblik estrogena u telu žene. Ovaj hormon, osim što utiče na reproduktivne i seksualne funkcije žene, ima ogroman zančaj na formiranje kostiju.

Prvi i drugi sindrom su u korelaciji. Kako usled poremećene ishrane ne unosimo dovoljno masti, proteina, vitamina i minerala koji su telu neophodni za normalno funcionisanje, dolazi do poremećaja u ciklusu žene. Da se razumemo, nije svaka mršava žena u riziku od amenoreje, dokle god unosi sve što je njenom telu potrebno. Problem je kod žena koje se ne hrane adekvatno, a kada uz to dodamo jake treninge, eto problema.

Smanjenje gustine kostiju i prerana osteoporoza – što je manja gustina kostiju to je njihova krhost veća. Ako lako dolazi do fraktura i lomova nešto nije u redu. Istraživanja su pokazala da je količina telesne masti utiče na jačinu kostiju (što manje masti to slabije kosti), a već smo napomenuli da je estrogen jedan od ključnih faktora za zdravlje kostiju. Kalcijum nećemo ni da pominjemo, to već i vrapci na grani znaju.

 

Izvor: pharmacypedia.org

Rizična grupa – obratite pažnju

Iako u samom nazivo stoji “sportska” trijada se često može sresti i kod tinejdžerki koje se ne bave sportom. Kult mršavosti je već dugo prisutan, a mlade devojke pokušavajući da se transformišu u fotošopirane manekenke sa instagrama, neretko se izgladnjuju ili praktikuju neki drugi oblik poremećene ishrane.

Ipak, trijada je najprisutnija među sportiskinjama koje teže smanjenju telesne težine jer veruju da će im to uticati na performans ili je priroda sporta takva da je telesna kompozicija bitna (preferira se vitko telo). Najčešća je kod dugoprugšica, umetničkih klizačica, balerina i gimnastičarki.

Ne treba da zaboravimo uticaj okoline na razvoj ovog problema. Već smo napomenuli da se današnja omladina bombaruje nerealnim očekivanjima u pogledu izgleda tela, ali treba imati na umu da je ovaj fenom sveprisutniji i u samom sportu. Sportistkinje se neretko susreću sa savetima tipa: “smršaj koje kilo i ubrzaćeš se” ili “za savršen skok treba da smršaš”.

Šta je istina? Jako telo je ono koje ide brže, skače više, trči duže! Ne treba da smršate da biste bile bolje. Treba da se hranite pravilo, vežbate redovno, a iznad svega, budete zdrave!

Kako je spr(l)ečiti

Prvo treba razbiti mitove o savršenom telu, bilo da govorimo o lepom tj. u iskrivljenoj perspektivi mršavom, ili o moćnom, sportski idealnom tj. sa druge strane ogledala isrpljenom i žgljavom.

Ideano telo je zdravo telo, a ono se, kao što smo videli održava pravilnom ishranom. Umesto da jedete manje, jedite hranljivije i zdravije namirnice, od kojih ćete vrv izgubiti VIŠAK kilograma ali dobiti energiju koja vam je neophodna za vežbanje.

Kada je neredovni ciklus u pitanju, važno je posetiti ginekologa koji će, u zavisnosti od ozbiljnosti problema, prepisati adekvatnu hormonsku terapiju ili dati savet kojim namirnicama da obogatite svoj jelovnik, a koje da izbegavate.

Za jake kosti potrebno je povećati unos kalcijuma i to najbolje kroz namirnice koje su bogate istim. Kada se koristi suplementacija, važno je da se kalcijum uzima u kombinaciji sa vitaminom D koji povećava njegovu apsorpciju.

Izbegavajte gazirana pića jer smanjuju gustinu kostiju!

Da sumiramo

Pravilna ishrana je ključ svega! Nije moguće efikasno tretirati probleme vezane za kosti ili ciklus ako se ne reši problem sa poremećajem u ishrani.

Zapamtite, to je vaše telo, vi ćete morati da živite sa štetom koju mu nanesete. Sport bi trebalo da bude zdrava aktivnost, ako to nije, menjajte nešto.

 

Komentari