Pronacija: svod stopala je spušten, a noge se savijaju ka unutra.

Ravni tabani su stanje u kojem je svod stopala spušten u odnosu na normalan položaj, što rezultuje bolom u stopalu i utiče na mehaniku celog tela. Ceo svod stopala je u kontaktu sa podlogom, što za posledicu ima savijanje skočnog zgloba ka unutra pa i vaša kolena moraju da kompezuju ovo kretanje.

Uporno udaranje stopalom o podlogu pri trčanju stvara bol koji se naročito oseća u oblasti svoda stopala. Pored ove povrede, trkači sa ravnim tabanima mogu imati i druge poteškoće.

Ravni tabani, odnosno spuštena stopala mogu uzrokovati biomehaničke nepravilnosti poput bola u Ahilovoj tetivi, pokosnici, peti i kolenu, kao i istegnuća listova i kvadricepsa. U ređim slučajevima spuštena stopala mogu uticati i na bol u donjem delu leđa.

Uzroci i posledice

Postoje dva osnovna uzroka nastanka ravnih tabana: pronacija pri kretanju i nasledni faktor. Često se spuštena stopala javljaju u porodici u kojoj po nekoliko generacija  imaju ovo stanje. Pronacija se pojavljuje kada postoji preterana pokretljivost u ligamentima stopala. Ona uzrokuje spuštanje svoda stopala, što rezultuje krivljenjem stopala ka unutra u toku hodanja i trčanja. Zbog loše geometrije ovo stanje utiče na mnoge mišiće i ligamente. U toku trčanja sile na stopala su veće nego pri hodanju, pa je i njihov uticaj na celo telo veći.

Koje patike da koristim?

Osobama koje imaju ravne tabane najbolje rešenje je da nose obuću prilagođenu njihovom stanju. Postoje namenski konstruisane patike za ravna stopala, a ako ih niste u mogućnosti pronaći, možete koristiti ortopedske uloške u običnim, neutralnim, patikama za trčanje. Ortopedske uloške je potrebno da vam prepiše vaš ortoped prema karakteristikama koja imaju vaša stopala.

U poslednjih 20 godina svi veći proizvođači patika su razvili specifične modele patika sa ciljem da trkačima sa ravnim tabanima pruže komfort i sigurnost pri trčanju. Tri su osnovna pojma koje treba da imate na umu kada tražite patike za trčanje za ravne tabane:

  1. Stabilnost – stability. Stability je termin koji se u proizvodnji koristi da bi se označili modeli patika koje pomažu da se smanji pronacija, koji naravno, imaju trkači sa ravnim stopalima. Stabilnost je naravno potrebna i supinatorima i normalnim pronatorima, ali kod osoba sa ravnim stopalima i osoba koje imaju višak kilograma ona ima i mnogo veću zdravstvenu ulogu da zaštiti trkača od moguće povrede.
  2. Oslonac – support. Support modeli imaju ono što trkačima sa ravnim stopalima treba: oslonac. Ako na internetu potražite tehničke detelje o određenom modelu patika i primetite reč “support” znači da ste na pravom putu.
  3. Kontrolu kretanja – motion control. Motion Control su takođe modeli patika za stabilnost ali za izrazite pronatore. Kod ovih modela je najveća moguća stabilnost, jer ove patike pored stabilnosti za svod stopala restriktivno deluju i na ostatak noge vezujući je i onemogućavajući nepotrebne pokrete. Ako imate ravna stopala nemojte misliti da su Motion control jedine patike koje vam odgovaraju. I support modeli Vam mogu odgovarati. Mnoge motion control patike imaju uložak koji drži svod stopala od tvrdog materijala, koji ima zadatak da svod stopala podupre i postavi ga u ispravan položaj. Ovo međutim ne vole svi trkači jer ugrađeno ojačanje ume da smeta i pri običnoj šetnji a kamoli pri trčanju.

Saveti za trkače sa ravnim tabanima

  • Trčite i hodajte bosi. Ako imate priliku, pokušajte da trčite bosonogi na plaži uz samu obalu, gde je podloga ravna. Trčanje bez obuće stimuliše i ojačava vaše mišiće stopala što popravlja vaš prirodni mehanizam apsorbovanja udara pri trčanju. Ukoliko se odlučite za ovaj korak nedeljno maksimalno 10% treninga radite bosi po mekanoj podlozi.
  • Pokušajte da trčite u Nike Free 5.0 ili Vibram Five Fingers Ako bosonogo trčanje nije primenjivo u vašem okruženju, ovo je druga moguća opcija koju možete pokušati da bi istrenirali i ojačali mišiće stopala.
  • Radite vežbe. Jedna od najjednostavnijih je da pokupite ping pong lopticu sa vašim nožnim palčevima. Ova prosta vežba se može izvoditi u svako doba, čak i dok čitate ovaj članak. Mnogi ortopedi preporučuju ovu i slične vežbe u cilju poboljšavanja stanja sa ravnim tabanima.

U ovom članku smo dali osnovne savete za trčanje sa ravnim stopalima. Ukoliko i vi imate sličnu anatomiju stopala podelite sa nama vaše utiske i načine kako da se trči bezbedno i bez bolova sa ravnim stopalima.