Connect with us

Hi, what are you looking for?

Zdravlje

Svi mi želimo da budemo srećni: Istina o vežbanju i depresiji

Svi mi želimo da budemo srećni.

Ali da li postoji nešto što možemo da uradimo da bismo bili češće srećni? Ili barem da smanjimo verovatnoću da nećemo biti tužni i depresivni?

Ne postoji jedan savršeni odgovor, ali istraživanja polako počinju da otkrivaju neverovatnu povezanost naših fizičkih akcija sa mentalnim zdravljem. U stvari, veoma je verovatno da to šta radite utiče na to kako se osećate.

Na primer, pogledajmo vezu između vežbanja i depresije.

Kako izaći na kraj sa depresijom: Vežbanje vs Lekovi

James Blumenthal je neuronaučnik sa Univerziteta Duke koji se specijalizova u oblasti depresije. Jedan od njegovih čuvenih eksperimenata je objavljen u  Journal of Biobehavioral Medicine. On je u njemu okupio 156 odraslih ljudi koji boluju od blage do umerene depresije. Pacijente je podelio u 3 grupe:

  1. Grupa je bila lečena antidepresivom “sertraline”. Sertalin u trgovini je poznat kao Zoloft i Lustral. U Americi tokom 2011 preko 37 miliona recepata je prepisano za razna stanja, uključujući jaka depresivna stanja, opsesivno-kompulsivni poeremaćaj, panične napade i anksioznost.
  2. Grupa je kombinovala lekove i vežbanje. Ista doza leka kao i Grupa 1, ali uz vežbanje 3x nedeljno po 45 minuta. Pratili su isti trening program kao Grupa 3.
  3. Grupa je koristila samo trening program. 3 puta nedeljno po 45 minuta. Vežbanje se sastojalo od 10 minuta zagrevanje, 30 minuta hodanja ili džogiranja na pulsu od 80-90% i hlađenje 5 minuta.

Evo šta se desilo:

Svaki pacijent je bio pod tretmanom 16 nedelja uz superviziju istraživača i profesionalca (lekara). Na kraju tretmana istraživači su uvideli da su sva tri tretmana dala podjednake rezultate.

Tretman depresije vežbanjem je bio efektivan kao i uzimanje lekova i obrnuto. Kombinovanje tretmana nije dalo poboljšanja niti je odmoglo.

Advertisement. Scroll to continue reading.

No onda su istraživači odlučili da prate dugoročni progres svakog pacijenta i tu stvari postaju interesantne….

Vežbanje i Depresija: Dugoročni efekat

Posle 16 nedelja tretmana 83 pacijenta (iz svih grupa) bilo je bez depresivnihi stanja. Odlučeno je da ovi ljudi nastave sledećih 6 meseci bez tretmana profesionalaca. Pacijentima je rečeno da nastave sa njihovim tretmanom po svojoj želji ili da probaju nešto sasvim novo.

Kada su istraživači došli nakon 6 meseci kod ovih ljudi ovo su pronašli:

  • U grupi koja se lečila lekovima, 38% njih se vratilo u depresiju
  • U grupi koja je uzimala lekove i vežbala, 31% se vratilo u depresiju
  • U grupi koja je samo vežbala, samo 8% ljudi se vratilo u depresiju.

Evo su rezultati istraživanja na grafikonu

james clear depresija

Šta je načinilo razliku?

Zašto je vežbanje bolje od lekova?

Dr. Blumenthal i kolege opisuju razliku ovako…

Jedan od pozitivnih psiholoških koristi sistemskog pristupa vežbanju jeste razvoja osećaja ličnog majstorstva i samopoštovanja (self-regard), za koje verujemo da igra ulogu kod depresije.

Drugim rečima, vežbanje potvrđuje novi identitet o sebi. Ono menja uverenje o tome kakav ste vi tip osobe i dokazuje vam da možete postati bolji.

Ova filozofija je se skroz slaže sa našim fokusom u zajednici o navikama na bazi identiteta. Nema veze da li se borimo sa depresijom, radimo na gubitku kilograma ili nešto treće. Identitet – uverenje kakav smo tip osobe diktira koliko ćemo daleko otići u bilo kojem nahođenju.

Advertisement. Scroll to continue reading.

I nije da lekovi ne rade posao. Oni rade. Ali vežbanje čini ono što lekovi ne mogu. Dokazuje nam novi identitet. Svaki put kada završiš trening, dobijaš potvrdu da možeš i izgrađuješ samopouzdanje. Kumulativan efekat ovih malih pobeda je ogroman.

Drugim rečima, pacijenti koji su samo koristili lekove imaju sledeće misli…

Umesto da poveruju “Bio sam odlučan i radio sam naporuno trening program; nije bilo lako, ali sam uspeo da pobedim depresiju”, pacijenti bi mogli da pomisle “Uzeo sam antidepresive i bilo mi je bolje”.

Deluje nebitno, ali samo mala promena u osnaživanju je ogromna. Novi identitet te nosi do uspeha:

  • Ako veruješ da si osoba koja ne propušta treninge, onda ćeš postati fit i bićeš u formi.
  • Ako veruše da si osoba koja prevazilazi nesigurnosti, uspećeš i onda kada bude bilo izazova.
  • Ako veruješ da si osoba koja stavlja druge na prvo mesto, tvoj život ćeš stavti u službu dobrog za druge.

Šta god, tvoj identitet je uslov za tvoj dugoročni uspeh. I zato lekovi nisu tako sjajni. Oni leče simptome, ali ne izgrađuju tvoj identitet.

Smanji rizik od depresije za pola

Prolazeći kroz podatke istraživači su uvideli da svakih 50 minuta vežbanja tokom nedelje smanjuje rizik od depresije za 50%.

  • Drugim rečima, ako ste totalno neaktivni danas, 1h šetnje nedeljno smanjuje šansu od depersije upola.
  • Isto važi i ako redovno vežbate npr 5 sati. Vežbajte 6h nedeljno i smanjićete rizik za 50%.

Kako možete iskoristiti ovo za vaš život?

Ako se borite sa depresijom, biće vam lako da stavite u praksu ovaj članak. Ako znate nekog kome ovo može biti od pomoći, pošaljite mu.

No i da nemate depresiju,  principi ovog istraživanja su korisni za bilo koji cilj koji želite da ostvarite.

Izaberite dnevni ritual (naviku) koja će vam pomoći da ojačate vaš osećaj vrednosti. Na primer možete početi sa meditacijom, vežbanjem, pisanjem ili umetnošću.

Šta god da izaberete, izaberite ga sada, krenite malim koracima i počnite da dokazujete sebi da možete postati osoba koja želite da budete. Male navike, kada se ponavljaju konstantno, mogu da znače razliku između uspeha i neuspha, samopuzdanja ili sumnje i kao što smo videli, sreće i depersije.

Džejm Klir (James Clear)  objavljuje naučno zasnove ideje za kako da živite bolje i kako da izgradite navike. Njegova želja jeste da bustujete svoje mentalne i fizičke performanse 10 puta. Trčanje.rs je u više navrata prevodilo njegove odlične tekstove. Pratite ga na JamesClear.com.

Advertisement. Scroll to continue reading.
Click to comment

Uključi se u diskusiju

Povezani članci