U hemiji postoji koncept poznat kao: aktivaciona energija.

Evo kako radi:

Aktivaciona energija je minimum potrebne energije da bi se odigrala neka hemijska reakcija. Npr. hoćete da upalite šibicu. Ako samo lagano pređete preko kresiva ništa se neće dogoditi jer nema dovoljno energije.

Ako pak, šibicu uz nešto brzine i sile, trznete od kresivo, doći će do trenja i toplota će zapaliti šibicu. Energija koju ste dodali je bila dovoljna – to je aktivaciona energija koja je startovala reakciju.

activation-energy 1

Slično je kao da rolate kamen uzbrdo. Moraćete da dodate nešto dodatne energije kako bi se kamen popeo na brdo. Ali onda kada ste došli do vrha, kamen će se vratiti u dolinu sam od sebe. Tako je i u hemijskim reakcijama  – potrebno je dodatna energija da bi se započela reakcija i u jednom trenutku ona nastavlja sama od sebe.

Sve jasno. Kako to možemo da iskoristimo da izgradimo naviku vežbanja?

Koju god naviku da hoćete da napravite (npr da jedete zdravo, da trenirate) biće vam potrebna aktivaciona energija da biste započeli.

U hemiji važi da što je jača reakcija to je potrebno više aktivacione energije. Tako je i sa navikama. Nije isto truda i mentalne snage potrebno da svaki dan uradite po jedan sklek ili da istrčite jedan maraton dnevno. Što je ponašanje koje želite kompleksnije, to je više energije potrebno.

activation-energy-of-habits 2

Ciljevi i navike nisu povezani

Čest problem sa izgradnjom novih navika:

Motivišete se da se pokrenete i postavite veliki cilj. Npr smršaću 10 kg za 3 meseca. Cilj vas vodi do toga da morate da promenite vaše navike. Što je veći cilj to su ambicioznije i promene navika. Sanjate da “menjate život” umesto da ga samo unapredite.

Greška je u tome što veliki ciljevi zahtevaju veliku aktivacionu energiju koju vi na početku nemate. U stvari imate je na početku, kada ste uzbuđeni, ali vrlo brzo (par nedelja) motivacija opada i gubite aktivacionu energiju koja je potrebna da izađete na trening ili skuvate sebi zdrav obrok.

Lekcija broj 1: Manje navike zahtevaju manje aktivacione enegije. To ih čini održivijim. Što je više aktivacione energije potrebno, to je teže održati tu naviku na duže vreme.

Katalizatori vaših navika

Svi smo u potrazi trikova koji će nam pomoći da dođemo do uspeha. I u hemiji se to dešava. U reakcije se dodaju katalizatori, jedinjenja koja omogućavaju da uz manje aktivacione energije imamo start reakcije.

habit-catalyst 3

Kada govorimo o građenju navika da trenirate jedan je veoma važan katalizator u igri:

Vaše okruženje.

Ideja je prosta – orkuženje gde živimo i radimo utiče na naše ponašanje. Ukoliko dizajniramo naše okruženje možemo da pripomognemo našim pozitivnim navikama da se zadrže.

Npr, hoćete da trčite, a u okruženju su vam svim prijatelji koji ne treniraju i po ceo dan gledaju serije i bleje po kafićima. Dizajn okruženje podrazumeva da promenite društvo, upišete se u grupu za trčanje i krenete da se družite sa aktivnim pojedincima.

Zamislite da hoćete da imate naviku da učite svaki dan 2 sata. Ukoliko živite sa glasnim cimerima to će mnogo teško ići, osim ako ne uložite energiju da svaki dan u 8:00 se zacrtate u biblioteci ili čitaonici. Isto je i sa trčanjem i vežbanjem.

Okruženje je katalizator vaših navika.

Spremite opremu za trčanje dan pred trening i već ste smanjili aktivacionu energiju koja vam je sutra potrebna da odete na trening. Ukoliko naručujete zdravu klopu svaki dan u 13:00 mnogo ste uradili da krenete da jedete zdravije.

Ovo je lekcija broj dva: Pravo okruženje je kao katalizator vaših navika – smanjuje potrebnu energiju da startujete pozitivnu naviku.

Eliminišete međustanja navika

Hemijske reakcije često imaju međustanja. Često iz početne faze A ne ide se pravo do B, nego postoji među korak X.

Hoćete naviku vežbanja? Međustanja su: uplata članarine u klubu, pronalazak trenera, istraživanje kako i gde trenirate, pakovanje opreme u torbu, vožnja do mesta treninga…

Važno je da shvatite da svaki međukorak ima svoju aktivacionu energiju.

Ukoliko hoćete da održite naviku morate da preispitate sve međukorake i vidite koje možete da elminišete. Koji međukorak vam oduzima toliko energije da vas sprečava da održite naviku?

Neki međukoraci mogu vam biti jednostavni. Imate dovoljno novca i lako vam je da platite trenera. Neki mogu biti jako frustrirajući, npr da vam je jako teško da se pojavite sami u klubu i krenete da trenirate pred nepoznatim ljudima.

Pronađite taj međukorak koji vas najviše boli i napravite rešenje koje ga isključuje ili olakšava.

Ovo je lekcija broj 3: Pažljivo proučite vaše navike i vidite da li možete da eliminišete međukorak sa najvišom aktivacionom energijom.

Da ponovimo – hemija nam otkriva principe koji mogu nam pomoći da gradimo bolje navike.

  1. Svaka navika zahteva aktivacionu energiju. Ambiciozne zahtevaju puno.
  2. Katalizatori smanjuju potrebnu aktivacionu energiju. Optimizujte okruženje
  3. Čak i proste navike imaju međukorake. Eliminišete onaj korak koji vam oduzima najviše energije.

I to je to. Hvala Džejmsu Kliru na tekstu. Trčite lako!