Iako se datum Nove godine u istoriji menjao, čovek ima stečenu potrebu da zaokruži neki ciklus i sumira događaje koji su se desili u proteklih 365 dana. Iako to svođenje može da se radi bilo kog dana u godini i računa u odnosu na preostalih godinu dana, 1. januar je datum koji smo svi usvojili rođenjem i koji nas pomalo i proganja.

Ali pre nego što počnemo sa ovom temom, želeli bismo da vas obavestimo da su prijave za Serbia Business Run seriju trka otvorene i da se možete prijaviti po najboljim cenama ovde.

Za ovo je odgovorna naša podsvest i naučeni principi razmišljanja. Kada bismo dublje razmislili, šta nama zapravo u realnosti znači broj 2013, 2014, 2015…?

Istorija novogodišnjih odluka

Tradicija novogodišnjih odluka počinje još 153. godine pre nove ere, kada su stari Rimljani stavili na početak svog kalendara mitskog kralja Janusa. Janus je imao dva lica i samim tim imao moć da istovremeno gleda u prošlost i budućnost. Postao je antički simbol za donošenje odluka i mnogi Rimljani su na njegov dan tražili oproštaj od svojih neprijatelja, razmenjivali poklone pred početak nove godine i naravno – donosili odluke.

Slavljenje nove godine je jedan od najstarijih praznika. Još pre 4000 godina spominje se u Vavilonu, a oko 2000. godine pre nove ere Vavilonci su početak nove godine, po današnjem računanju, slavili 23. marta, iako sami nisu imali pisani kalendar. Ovaj datum bio je određen prema rađanju proleća.

Zašto se ne držimo novogodišnjih odluka?

Ne možemo da znamo koliko su se Rimljani držali svojih odluka ali možemo da primetimo koliko ih se mi ne držimo. I to ima svoje logično objašnjenje. Statistika kaže da su najčešće novogodišnje odluke:

  1. Smršaću i biću u boljoj formi
  2. Prestaću da pušim
  3. Naučiću nešto novo
  4. Hraniću se zdravije
  5. Putovaću na nova mesta
  6. Smanjiću stres
  7. Piću manje alkohola

Jedna odluka je dovoljna

Naravno – trčanje.

Da trčanje nije samo sport već oblast fizičke aktivnosti koja je usko povezana sa svim segmentima života, govore – mnoge činjenice i mnogi ljudi. Kada se trkač ili trkačica odluči da istrči svoj prvi polumaraton, to podrazumeva da menja čitav sistem dotadašnjeg razmišljanja i ulazi u novi sistem koji je nepoznat. To dalje podrazumeva da je ova osoba spremna za izazov (ne samo fizički).

Svaki čovek ima prirodnu potrebu da bude zdrav. Time povlači lanac sledećih odluka koje se tiču i vrte oko te jednostavne činjenice.

I zato, samo jedan povučen pametan potez sa sobom nosi i sledeći, i sledeći… Kao što i nesreća nikada ne dolazi sama, takvu tendenciju ima i sreća, zapravo, zadovoljstvo. 

Suština “neuspešnih” odluka leži u njihovoj bazičnoj neodređenosti. One su opšte i ne mogu da se vizuelno sagledaju u našoj glavi.

Pretpostavimo da ste odlučili da istrčite Beogradski maraton, ili polumaraton 2013. godine. Kako samo jedna odluka može da okupi sve važne odluke oko sebe i učini ih stvarnim?

Sledeće godine ću da smršam i budem u boljoj formi!

Šta ovo znači? Da ću da trčim 5 km bez prekida ili ipak 25? Da ću da plivam od jednog kraja bazena do drugog ili da se popnem na 12 sprat da se ne zadišem?

Da li želim da smršam 5 kg ili 10kg? Potrebno je da precizno definišemo cilj i da napravimo plan prema kome ćemo da pratimo napredak, a najpre da ga se pridržavamo.

Kada odlučite da trčite trku, za njenu pripremu je potreban jasan plan koji podrazumeva redovnost i upornost. Mršavljenje je skoro neizostavno, a forma je neminovna. 

Vreme je da se hranim zdravo

Zdrava ishrana je opši pojam koji je u današnjim uslovima, koliko lako, toliko i teško postići. Sa svih strana svakoga dana primamo informacije  koje ne idu u prilog našoj odluci da se hranimo dobro. Na kraju, zašto postoji epitet – zdravo? Ishrana bi trebalo da se podrazumeva kao zdrava, sve ostalo je – pogrešno.

Dakle, svake nedelje ću da pojedem kilogram mandarina, svakog jutra da pojedem kašičicu meda, a jutro ne moram da započinjem sa kafom već sa šoljicom čaja. Za nedeljni ručak ću obavezno da spremam ribu, a u svim bojama povrća ću da uživam svakoga dana.

Mek, hrana na ulici, pekare... Zašto?

Kada je lanac pokrenut, imaćete potrebu da se hranite nutritivno bogatim namirnicama koje će vam biti potrebne da biste imali snage za dobar trening.

Putovaću na nova mesta

Gde? Kada? Sa kim? Koliko mi je novca tačno potrebno? Nabavite sve informacije i ako već sada imate zadovoljene glavne uslove za put, bukirajte let i time zapečatite svoju odluku.

Ili, odredite stranu trku u gradu koji ste oduvek želeli da posetite. Imate datum i vreme za pripremu, nabavite plan i dve odluke su već na pomolu da se zaista ostvare.

Manje stresa sledeće godine

Vrlo je moguće da ćete imati manje stresa sledeće godine, ali to neće zavisiti od novogodišnje odluke koju zapravo nećete ni doneti jer ova rečenica sama po sebi ne znači ništa.

Više ima smisla: “Nerviram se oko posla, potrudiću se da shvatim šta me to nervira i promeniću to”, ili “Povredio/la sam se na trčanju, odmoriću, i za tri nedelje ću da se vratim na stazu”, ili “Rećiću svom prijatelju šta mi smeta i rešićemo to zajedno”.

Ako znamo da energija ne može da se uništi već da promeni svoj oblik, onda je trčanje zaduženo da stres pretvori u svoju suprotnost.

Više ne pijem alkohol

Problem sa alkoholom je što se najčešće vezuje za društvo, dobro zabavljanje, i osećaj nedovoljnog provoda ukoliko ga nema. Svaka redovnost u ispijanju alkoholnih pića smatra se zavisnošću, pa je ovo činjenica koju ne treba ignorisati.

Količina endorfina nakon trčanja nadomestiće sva osećanja opijenosti svih mogućih opijata. Prirodno izazvan dobar osećaj zameniće sve veštački izazvane, pa će i vaš odnos prema alkoholu biti zauvek promenjen.

Prestajem da pušim, ove godine stvarno.

Slično kao i sa alkoholom, vaš odnos prema pušenju biće potpuno uzdrman. Više neće imati smisla prve jutarnje cigarete, a  toku samog trčanja, osetićete koliko ste blizu da se zauvek oslobodite nikotinske zavisnosti. Oslobađanje od stresa u toku trčanja oslobađa i potrebu da stres otklanjate na tako neefikasan način.

Dakle, odredite tačan datum kada ćete da prestanete da pušite, do tada razmišljajte o svojoj dobroj odluci i prva stvar koju ćete da uradite tog jutra neka bude – trčanje uz reku. 

Naučiću nešto novo

Spremanje za trku je jedan od inspirativnih načina da naučite dosta novih stvari – o sebi i svom telu.

Verovatno ni sami nismo svesni koliko novih stvari naučimo u jednom danu. Ali, ukoliko to sebi ne kažemo “naglas”, ne registrujemo to novo znanje. Sama činjenica da ste saznali u nekom članku šta je potrebno da biste izbegli povrede, govori o tome da ste obogaćeni za jedno novo znanje o trčanju. 

Kada nabavite novi recept za svoj energetski doručak pred trening, to je novo znanje koje može i nekog drugog da usreći ako ga podelite.

Ostalo je još nedelju dana do – sledećeg ponedeljka. Ove godine poklopilo se da sve odluke mogu da krenu i od nove godine, a još i od ponedeljka. Samo najhrabriji će da zaborave na ovo poklapanje i da se u utorak probude kao da se ništa nije desilo!