Connect with us

Hi, what are you looking for?

Trkačka klinika

Bol u cevanici (Shin splints)

cevanicaBol u cevanici u toku ili posle trčanja je relativno uobičajna pojava kod trkača. Kako uopšte nastaje? Prema istraživanjima, bolove u cevanicama uzrokuje jak udar stopala o tvrdu podlogu, a najčešće zbog dočeka na petu. Kad se ovo desi, onda i prednji deo stopala sledi petu i jako udara u tlo. Kao posledica toga, mišići koji savijaju stopalo u skočnom zglobu trpe savijanje i grčenje, a onda se refleksno posle toga istežu u sledećoj fazi koraka.

Faktori koji povećavaju rizik

  • trčanje na tvrdim površinama (beton, asfalt)
  • nedovoljno istezanje tela pre trčanja
  • stare, loše ili pohabane patike
  • loša podrška za stopala (slabi ulošci)
  • loša tehnika trčanja
  • preterano inteziviranje treninga za kratko vreme

Terapija

Bolovi u cevanici prolaze lakše i brže ako se odredi terapija što pre, a ona obuhvata jednostavno- odmor i led na cevanicu, odnosno mesto koje boli. Rasterećenje mišića odmorom uz sportsku, dubinsku masažu dodatno pomaže izlečenju, s tim što se prilikom masaže treba izbegavati područja ispred cevanice, koja su bolna. U fazi oporavka uz mirovanje i led se mogu koristiti i antiinflamatroni lekovi u vidu gela ili masti na primer neki ne-sterioidni gelovi, ali njih treba da propiše lekar ili trener. Moguća je i upotreba gelova koji se ne izdaju na recept (na primer: Nimulid transgel), ali ne možete znati kako će ovo delovati na vama.

Preventiva

Kao preventiva dobro se treba istezati, prvo statičkim načinom, a ako to nije dovoljno onda dinamički. Isto tako pre trčanja možete malo vežbati hodanje na peti i istezati se na takav način. Cevanica se može istrenirati za veću statičku i dinamičku stabilnost kroz prilagođavanje koje smanjuje refleks mišića koji savijaju stopalao u skočnom zglobu, tako da mišići imaju veću kontrakciju i problem sa cevanicom više se ne pojavljuje. Iskusni dugoprugaši znaju da se niz padinu nikada ne trči najbrže, jer je tada najveće opterećenje upravo na cevanicu i kvadricepse, tako da praktikuju kontrolisano trčanje nizbrdo.

Mišljenja su podeljena vazano za to koji način trčanja najviše doprinosi smanjenju povreda. Neki tvrde da je najefikasniji način dočeka na prste (ovo je tačno za sprintere), drugi misle da je najbolje dočekivati se na petu (ovako najčešće maratonci trče), a treći smatraju da celim stopalom se najmanji udar prenosi na zglobove, mišiće i tetive. Zbog ovih koji teže da se dočekuju na petu i srednji deo stopala, proizvođači patika su napravili patike koje se zajedničkim imenom zovu “stability” ili “motion control” patike koje pružaju dobru amortizaciju peti ali i srednjem đonu ispod luka (svoda) stopala.

Ako imate problema sa tabanima, bilo da imate visok svod ili ravne tabane, potražite odgovarajuće sportske uloške za patike. Izaberite patike po svojoj pronaciji i promenite ih kada postanu pohabane. Ako je moguće, trčite na mekšim podlogama i po ravnoj stazi.

Da li ste imali sličnih problema? Šta mislite zašto nastaje ova česta trkačka povreda? Ostavite komentar i recite nam na koji ste način vi rešili ovaj problem.

27 Comments

27 Comments

  1. mioman

    08.06.2009 at 22:53

    fin vam ovaj sajt :D

    mene ovaj problem redovno stuche posle nagomilanih treninga po mesovitoj podlozi (asfalt, zemlja)…isto se desavalo i sa starim i sa novim patikama i pri dobrom istezanju..Spoljna strana cevanice pocinje da boli smaracki posle prva 2km, usporava me, i puls ide preko ocekivanog…Bol deluje kao neka upala, medjutim sa sledecim trcanjima, smanjuje mu se trajanje i intentzitet, sve se vraca u normalu.

    We’re not the robots :D

  2. Veroljub Zmijanac

    09.06.2009 at 09:04

    jedan skroz laički savet koga se ja pridržavam: posle treninga, u toku tuširanja, poslednji mlaz vode (minut, dva) skroz hladnom vodom išibati noge. mene kolena zezaju pa ja na taj deo najviše obraćam pažnje.

    mene šljaka, ako ništa drugo, bar u placebo fazonu :)

  3. mioman

    10.06.2009 at 21:57

    bravo.. Hvala za savet. Isprobao sam po celim nogama i deluju ko nove posle treninga

  4. anja

    06.10.2009 at 19:56

    ja imam problem sa desnom nogom vec 3 godine,boli me odmah ispod koljena i blago mi je natekla potkoljenica i povremeno me boli.Radila sam mr potkoljenice i sve je u redu ,krvna slika takodje.Imam osjecaj da u tom predjelu ispod koljena kao da mi se kosti pomjeraju ,kao da imaju visak prostora .Inace sam neaktivna ,misici slabi i imam 30 godina.Molim vas da mi odgovorite sta bi moglo biti.Nisam radila snimak koljeno i ispod koljena (koljeno me ne boli)…
    pozdrav anja …

  5. marko

    25.04.2010 at 01:37

    U poslednje vreme imam jake bolove u kostima obe noge sa leve i desne strane podkolenice,igram basket redovno i dodjem u stanje da padnem sa nogu od bola narocito kada nagayim tj oslonim se na tu nogu,imam i problem sa viskom kilogram,bar 13 viska,ravnim tabanama mada nosim uloske a cini mi se da su mi i patike u kojima igram vec pohabane,ranije je sve bilo isto ali me nije bolelo a sada me je pocelo boleti primetio sam kada sam malo umoran dosao na basket jednog dana i od tada stalno,yelim da cujem kako da resim problem,vase misljenje

  6. Jovan Kovic

    29.04.2010 at 21:58

    Kakve ja probleme imam sa ovim… to nije humano…

  7. stivy

    09.08.2010 at 01:11

    Evo nekoliko savjeta/načina kako možete pokušati riješiti, zaista dosta čest i uporan problem.
    I sam dosta trčim (oko 40 -50km km tjedno),kombinacija betona i mekše trim staze(pijesak i piljevina).Imao sam taj problem ali stvar kod mene je bila u intenzitetu treninga.Čovjek se navuče i hoće brže,jače i to plati na kraju.Kada sam smanjio i poredao neke stvari drukčije,više nemam taj problem.Bol u potkoljenici zaista smeta,usporava i kvari cjelokupni doživljaj trčanja.Na ovom linku dole možete pogledati i pročitati malo o anatomiji “skočnog zgloba”.Zapravo tu se radi o gornjem i donjem nožnom zglobu i dosta manjih zglobova (tibiotalarnog,talonavikularnog,talokalkanearnog zgloba) te tarzometatarzalni,intertarzalni itd).Spojem tih svih zglobova biomehanički u stopalu je moguće dosta kretnji što je dobro za određene stvari,ali nekad je i dio problema.

    http://www.kondicijskitreningsportasa.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=88&itemid=139

    Svi mi imamo različit položaj nogu,način hodanja-katkad nekoga možete prepoznati na daljinu samo po načinu hoda zar ne:))).

    Dakle ne bih da duljim-svi imamo različite osovinske odnose na nogama,neki čak neke otklone koje se mogu već nazvati i osovinskim deformitetima i sve skupa to kod pojačanog napora-trčanja- zahtijeva veću aktivnost mišića u stabilizaciji zgloba-zglobova.Ne radi se samo o anatomiji-tu je i tehnika trčanja,podloga,intenzitet trčanja i ostalo.Nezagrijavanje i brzina..Ljudi kažu trčim,boli me.Neki trkači prelaze na brzinske treninge općenito nedovoljno spremni.Bez dobre baze,brdskih treninga ne bi trebalo počinjati sa sprintevima.Nadalje,zaista mislim da je najveći problem naučiti trčati sporo.Većina trkača trči brzo naročito u fazama zagrijavanja.Jasno je da ako ste sposobni imati tempo od 4 min kilometar,da je teško zagrijati se “tempom” od 6 minuta km,ali mislim da je biti spor u zagrijavanju najbolja investicija za dobar trening.Često se problemi sa potkoljenicom mogu riješiti promjenom način treninga.To je zapravo često i pokazatelj da nešto treba mijenjati-ili odmoriti,ili smanjiti intenzitet.Ili drukčije poredati način treniranja.

    Nadalje što još možete činiti sa potkoljenicom? Mnogi treneri,klubovi i rekreativci nisu nikada čuli za propriocepcijske vježbe,niti ih se primjenjuje.To je i razumljivo jer što se čovjek više bavi određenim stvarima ulazi polako u struku i naravno ne može sve znati.
    Pojednostavljeno rečeno to su vježbe i snage i kontrole.Dakle vježbe koje snagu savljaju u funkciju kontrole,mekoće i gipkosti.

    Pogledajte kako izgleda istreniran i neistreniran sportaš(propriocepcijski).

    http://www.youtube.com/watch?v=Sv2KGnf6inI&feature=related

    Naravno da vježbe propriocepcije nisu primarne kod trkača,ali se mogu koristiti kao prevencija i terapija kod bolova uzrokovanim prenaprezannjem određenih mišićnih skupina(dakle kod bola i cjevanici su preopterećeni fleksori stopala te peronealna muskulatura).Razloga ima dosta može biti u pitanju fascija(popularno pokosnica),mikrofrakture kosti itd….

    Međutim najčešće je preopterećenje u pitanju i to se može pokušati riješiti vježbom.Pogledajte videa pod nazivom PROPRIOCEPTION i pokušajte primjeniti nešto od toga.

    http://www.youtube.com/watch?v=o6PMfo-tO4o&NR=1

    I na kraju istežite fleksore stopala.Sjednite na stolicu,ispružite noge i napravite stopala kao balerine,tako sa ispruženim nogama probajte prstima stopala dodirnuti pod.Možete nogu i saviti u krilu pa probajte lagano gurati stopalo prema dole(kao i prethodna vježba,samo što se sada pomažete rukama).Prije i nakon toga probajte koju minutu lagano sami sebi promasirati potkoljenicu.

    Izvinjenje što sam se raspisao,ali se nadam da će nekome pomoći,da može uživati u trčanju bez bola.

    Veliki sportski pozdrav

  8. yunick75

    20.10.2010 at 00:53

    Imam veliki prob sa ovim zbog ravnih tabana, ali sve što sam našao na internetu (shin splints) ne deluje mnogo ohrabrujuće. Na nekom pregledu (otpor el struje kroz telo) mi je utvrđena manja masa kosti od predviđene- i ne znam da li bol u cevanicama možda ima veze i sa tim.
    Zbog ravnih tabana sam oduvek terao sebe da trčim prednjim delom stopala- ali sada nisam siguran da li je to ispravno- stopalo, pre nego se spusti na zemlju kao da napravi nekoliko brzih trzaja koji okidaju refleks mišićnog vretena- koji- ako sam dobro razumeo- uzrokuje problem.
    Razmišljam da trčanje zamenim pešačenjem! :(

  9. DraganaStojkovic

    12.04.2011 at 20:46

    Ciao drugari, ne mogu da verujem da sam nasla ovaj test! Kao porucen za mene! Ne znam sta je uzrok kod mene, ali mene ne bole cevanice dok trcim, pogotovu ne kad se zagrejem vec posle toga. Osecam da me bole kad se silazim i kad se penjem na stepenice, ne nesto mnogo, ali osecam. Aj primenicu savete, pa da vidim kakav ce rezultate da daju. U nedelju imam svoj prvi polumaraton. wish me luck :)

    • Zoran Crnkovic

      01.07.2011 at 12:41

      Zelim ti puno uspeha,maratonac iz Australije

  10. Stefan Marković

    28.05.2011 at 13:07

    Pozdrav svima.

    Evo, juče me je prvi put zabolela cevanica. Prošao je jedan dan, skoro sam kao nov. Međutim, juče me je baš otkidala. Sad znam i zašto: loše, neudobne, stare patike, tenis na betonu 3 sata nezagrejan + teretana i uveče grad, bonus dobio sam BAŠ PO TOJ nozi, po cevanici od drugarice, petom. Ali dobiće ona i od mene :)Eto, šta sam ja sve uradio (i dobio kao bonus) za jedan dan. Preforsirao sam se.
    Ono čega se ja plašim je da mi se ovaj bol sada ne pojavljuje češće, pošto evo ujutru sam bio na šišanje, u podne sam otišao da gledam fudbal, za 10 minuta idem na basket, a uveče idem da gledam Hemofarm – Radnički (znam, nisam normalan). Kući sam nekih 40-50 minuta ukupno.

    Za sad sve je okej, nadam se da će i ostati tako. Ako nešto ne bude valjalo, poslužiće mi ovaj sajt i ovi odlični saveti koje sam pročitao ovde.

    Pozdrav.

  11. Zoran Crnkovic

    01.07.2011 at 12:35

    Trcim maratone i polu-maratone. Zivim u Australiji.Nedeljno nekih 80 km po asfaltu,sto dobro ubija noge. Inace imam normalna stopala, super patike i nisam imao problema do sada. Imam 44 godine u dobroj kondiciji. Sada mi se pojavio mali blagi bol ispod kolena sto nije prvi put. Preopterecenje.Savetujem trkacima da treniraju ali i posvete odmora nogama i potpunom oporavku. 28 Avgusta se odrzava Maraton trka 42 km na koju se spremam i nadam se da ce blagi bol nestati uskoro.pozdravljam sve i zelim uspeh u trcanju.
    Zoran Crnkovic

  12. Mehmedagicadis

    21.08.2011 at 21:39

    ima 3 mjeseca kada sam se udariona poslu  u desnu nogu sa strane cjevanice ima unutar kosti modro doktori kazu daje ko tumor oni hoce da operisu tu  sa vajnske strane nateceno meso ja sam cekirao krv neki dan kaze nema tumor

  13. Александар Митановић

    14.01.2013 at 09:41

    Хвала на саветима! Свако добро….

  14. Kristina

    11.11.2013 at 19:16

    Drugari, pomagajte. Treniram aktivno godinu dana, idem u teretanu, na fitnes i povremeno na stazu. Pre 20tak dana sam se pridrružila atletskom klubu, da bih više dolazi zbog kondicije pored teretaane. Trčala sam prvo na podlozi, sad sam počela da trčim oko staze po travi, taćnije utabanoj travi(zemlji) koja je malo i neravnomerna i počele su da me bole cevanice… Odmara sam 7 dana, sad su mi i natekle već dva dana i boli me kad pipnem… Mažem ben gay, imate li kakav savet? :D

    • Ivan Radenković

      12.11.2013 at 21:56

      Uzrok tvog bola u cevanicama je u velikom broju intenzivnih treninga. Tvoje cevanice nisu uspele da se adaprtiraju na trenažne udare. Bol može da potraje i mesecima ako ga ne lečiš na pravi način.
      Iz mog iskustva najbolji način je da napraviš pauzu dok bol ne prestane. Ako je to još nedelju dana, onad nedelju dana. Ako je to mesec dana, pauziraj sa trčanjem i aerobikom (svim aktivnostima koje sadrže skokve) još mesec dana. Nikako ne počinji ako još osećaš bol.
      Kada bol prođe polako se vrati u treninga laganim treninzima i postepenim podizanjem intenziteta i obima treninga.

  15. Ljilja

    03.03.2014 at 23:18

    Pitala bih za savet.

    Tri meseca imam bolove u cevanici u obe noge. Idem tri puta nedeljno na trening, kardio deo traje oko pola sata, srednji intenzitet otprilike. U pocetku me je malo bolelo (nista strasno), sada mnogo vise (i na treningu i posle u toku dana).

    Da li bi mozda odredjeni ulosci mogli da pomognu protiv bola u cevanici? Mene bole i palcevi kad trcim/skacem na treningu. Obisla sam maltene sve apoteke u NS-u i prodavnice sa ortopedskim pomagalima, i mislim da su najbolji Bauerfeind silikonski ulosci i Grubin, mada svi ulosci imaju tanak prednji deo, ne znam koliko bi mi pomogli da me ne bole palcevi. Na internetu sam videla Dr Scholl Active Series uloske koji su, izmedju ostalog, i protiv bolova u cevanici, ali nigde ne mogu da ih nadjem u NS-u. Mogu da se poruce preko eBay-a, ali ja bih volela prvo da ih probam. Da li neko mozda ima iskustva sa njima i da li neko zna da li imaju negde da se kupe u Novom Sadu ili Beogradu? Ili bi mozda trebao neki cvrsci ulozak za prednji deo? Prodavnica obuce Ecco ima uloske koji sluze samo da popune prostor u obuci kada nekom treba za pola veci broj. Ulosci su za prednji deo, do pola stopala otprilike, tanki, cvrsci, kozni.

    Nedavno sam kupila Skechers GoRun patike, ali sada i u njima me boli, jos vise, i bole me palcevi. Kada sam ih probala, bile su mi bas udobne, mislila da su solidne patike za nekog rekreativca. Ne znam da li je do patika jer je prednji deo mozda previse tanak, jeste mekan, ali je tanji. Ranije sam trenirala u starim patikama koje imaju tanak, tvrd djon, imala sam bolove u cevanici, ali me nisu boleli palcevi. :)

    Ili je mozda problem sto se ja sve vreme oslanjam samo na prste? Jednom prilikom mi je otekao skocni zglob (preforsirala sam se), pa od kad je saniran otok, ja sve vreme trcim/skacem na prstima. :)))

    Izvinjavam se na dugackom postu i hvala unapred. :)

    • Tijana

      05.03.2014 at 14:34

      Draga Ljiljo, vidim da niko nije odgovorio na komentar :)
      Pokušaj da pitanje postavš kroz sekciju zajednica – http://www.trcanje.rs/unos-pitanja/ da bi ga ljudi lakše uočili i dali svoje iskustva.

      Moje iskustvo sa palčevima je da bole kada su patike male, dakle kupi pola broja veće sledeći put. Doskok nije na prste, nego jastučiće ispod njih ili stredinu stopala – tome treba da težiš.

      Cevanice bole zbog pretreniranja, pokušaj sa hladnim tušem nakon treninga.

      Srećno!

      • Ljilja

        06.03.2014 at 15:55

        Draga Tijana, hvala puno za pomoc! :)

        Palcevi me bole od dole, ne udaraju napred o patiku, nisu mi male patike, ali bice da nisu bas dobre za trcanje/skakanje, pa ja trazim neki ulozak da nadomesti malo kvalitet :), da mogu da ih koristim. Svakako bih uzela neki anatomski ulozak za obucu koju ovako nosim, pa kad vec uzimam, da uzmem onaj koji bi bio dobar i za trcanje. :)

  16. miky

    07.03.2014 at 07:07

    Da vas pitam za savjet dobio sam udarac sastrane cevanice evo ima vec 5 dana manje me boli noga ali malo mi pocne trniti noga i jaki se bol stvara na tom mjestu? Sta je najpametnije da uradim dali ko zna?

  17. GrujaACM

    05.05.2014 at 00:20

    Ja imam slican problem samo sto mene boli samo jedna tacka izmedju cevanice i misica! Kad pocnem sa trcanjem bol je manji a kako se zagrevam sve jaci i jaci! Ne znam vise sta da radim koristio sam razne gelove i nista nije pomoglo pio sam i tablete magnezijuma ni to ne pomaze… Bol prestaje samo u slucaju da puziram naj manje 2 nedelje a kad se vratim na treninge nikako ne smem da treniram 2 dana za redom jer cim vezem 2 dana odmah se bol vrati jos jaci nego pre,toliko je jak da se po nekad preznojim od njega!! Ima li ko slicno iskustvo ili savet za ovaj problem!!

  18. Mileus13

    23.09.2014 at 09:21

    Imam 14 godina i treniram fudbal. Ujutru imam jake bolove u predelu kolena i cevanice sa unutrasnje strane. Pri trcanju me boli pre podne i tesko podnosim jutarnje treninge. Niskog sam rasta i imam svega 154cm, i zbog toga mi kazu da rastem… Zanima me vase misljenje? :)

  19. Legionare

    04.03.2015 at 23:23

    Ja nisam dosta trco i napokon sam odlucio jedan dan da podjem,otrcao sam oko 7-8km,preforsiro sam se..Evo 5 dana poslije kad god portcim poslije 3-4min pocinje da me boli oko 20cm iznad noznog zgloba,kao izmedju cevanice i lista i bol ide ka gore.Stvarno ne znam poma ze li ovo,eo tek sam danas poceo.Ali me svakako interesuje ima li jos neko s ovim problemom i da li znate sta se desava?

    • Tama Ra

      05.03.2015 at 19:56

      E, ćao! Izgleda da si iziritirao pokosnicu. Svakako je dobro da napraviš pauzu ukoliko dok bol ne splasne, a onda počni da primenjuješ savete iz teksta. A sa čim si počeo?

  20. Sasa

    11.03.2015 at 01:59

    Pomaze Bog ja sam Sasa i bavim se folklorom kako imam visak kilograma koji uporno stoje u mestu 183cm/108kg. Iako se bavim golklorom kao sto sam gore naveo kilogrami su i dalje tu uz potpuno minimalnu ishranu, a bol u cevanicama je nekad nesnosan da ja ne mogu da igram lojedinu koreografiju. Na primer u vlaskim igrama ima dosta tzv. Stepovanja tada igraci treskaju nogama o pod tako da posle te koreografije koja traje inace oko 12.5-13min. Ja moram prosto da sednem i da ispruzim noge, da trljam cevanice da ih hladim kako bih mogao da nastavim dalju igru na probi proba nam traje vremenski od 19-19:30h do 21:30-22h posle probd ja jednostavno ne mogu da kontrolisem noge kao da su oduzete dok se ne odmorim bar sat vremena pa tek onda mogu kuci sta da cinim pomozite. Unapred hvala svima

  21. DEJANA

    04.04.2019 at 00:49

    Treniram kosarku i nikada nisam imala bolove u zglobovima kolenima nogama uopšte.. pre koji trening sam primetila da me boli unutrasnji deo cevanice,mislila sam da je to od nezgodnog skoka ili nečeg drugog ali kada sam trazila po internetu kako da sprecim bol shvatila sam da ustvari trcim previse na petama tj vise se oslanjam na pete nego na prste, skačem na pete, a i patike su mi malo tvrdje

  22. Ismet

    10.07.2021 at 17:57

    Javlja mi se bol u cevanicama samo prilikom ležanja?

Uključi se u diskusiju

Povezani članci