Kalorijski deficit je pojam koji označava da je energetska vrednost hrane koja se konzumira manja od energije koju potrošite, što rezultira mršavljenjem. Ako sprovodite plan mršavljenja kalorijskim deficitom, morate biti veoma pažljivi, da vas ne bi zadesile nepredviđene zdravstvene poteškoće.

Za kalorijski deficit važno je ono što pojedete, ali i ono što potrošite. Ako deficit nije veliki, mršavljenje je sporo i obrnuto. Što je veći kalorijski deficit, potencijalna opasnost za zdravlje se uvećava, pa se tu ne smete osloniti na sopstveni osećaj, već obavezno konsultujte lekara ili nutricionistu.

Primer kalorifjskog deficita

Primer kalorijskog deficita je sledeći: ako pojedete hranu u ekvivalentu od 1800 kalorija na dan, a sagorite raznim aktivnostima 2100 kalorija na dan, onda ste u kalorijskom deficitu od 300 kalorija na dan.

Kako pravilno odrediti utrošak kalorija i kalorijski deficit?

Pravilno određivanje visine kalorijskog deficita je od suštinske važnosti. Kalorijski deficit se mora požljivo odrediti, da ne bi bilo posledica po metabolizam, kao što su bulimija i anoreksija. Uvek razmišljajte da vaš cilj treba da bude zdraviji život, a ne samo gubitak masnih naslaga.

To se postiže time što ne smanjujete ishranu, već povećavate aktivnosti – sport, trčanje i drugo. Naravno, o ovome ipak treba da odluči lekar ili nutricionista, jer ne počinjemo svi da se rekreiramo sa istom težinom. Da bi bili zdravi, nekima će možda i biti potrebno da smanje ishranu. Poenta je u tome da smanjivanje unosa hrane može imati negativne posledice po metabolizam i zdravlje u celini.

Minimalni broj kalorija na dan

Za većinu osoba unošenje hrane u vrednosti ispod 1500 kalorija može biti veoma štetno po zdravlje. Ako niste sigurni koliki minimalni broj kalorija smete uneti u organizam, a imate preko 96 kg, primenite jednostavnu formulu: pomnožite vašu telesnu masu sa 15,5 . Dakle, ako imate 105 kg onda je:

Minimalni kalorijski unos= 105 x  15,5 = 1627 kalorija

Ako imate manje od 96 kg, onda ne primenjujete tu formulu, već je minimalni kalorija unos uvek 1500, dakle, ne ide se ispod te vrednosti. Kada napravite kalorijski deficit od 7700 kalorija onda ćete se rešiti jednog kilograma masnih naslaga. Gubljenje do 1.140 grama (1,14 kg) nedeljno je zdravo mršavljenje, a sve preko toga može biti opasno po zdravlje.

Uvek trčanje i fizička aktivnost

Naučna istraživanja su potvrdila da je mršavljenje putem kalorijskog deficita uz povećanu fizičku aktivnost mnogo zdravije od nekih dijeta bez sportske aktivnosti. Trčanjem, džogingom, aerobikom i ostalim metodama vežbanja se pretežno napadaju rezerve masti. Na taj način masti se eliminišu iz organizma, dok klasične dijete bez vežbi nisu delotvorne,  jer se gubi i mišićno tkivo.

Redovnim trčanjem, odnosno fizičkom aktivnošću, ne gubite isključivo masno tkivo, već i mišićnu masu ali u mnogo manjem obimu. Nikada ne preterujte sa vežbanjem, jer ćete u tom slučaju i više mišićne mase izgubiti, a to nikako nije cilj.

Preporuka je da kalorijski deficit po danu ne bude veći od 1000 kalorija, jer će to značiti veći gubitak težine od zdravog  načina mršavljenja, dakle 1,14 kg/nedelji. Neka to bude okvirna vrednost, jer smo svi mi različiti. Pored toga postoje i razlike između polova i uzrasta, pa nikako nemojte  samostalno da počinjete sa planom mršavljenja bez stručnog saveta lekara ili nutricioniste! Uz profesionalnu pomoć sprečićete sve neželjene efekte koji mršavljenje može da ima.