Connect with us

Hi, what are you looking for?

Zdravlje

Šta je relativni energetski deficit u sportu (RED-S)?

Neadekvatan unos goriva odnosno energije može dovesti do relativnog energetskog deficita u sportu iliti RED-S (Relative energy deficiency in sport) i može uticati na sve elitne ili rekreativne trkače bez obzira na pol.

Sindrom RED–S predstavlja poremećaj u fiziološkom funkcioniranju organizma koji može uticati i na brzinu metabolizma, menstrualnu funkciju, zdravlje kosti, ali i sintezu proteina, kardiovaskularno zdravlje, imunološku obranu.Sindrom relativnog deficita energije u sportu, Lea Surla

I rekreativci kao i profesionalni sportisti mogu zapatiti RED-S sindrom

Niska dostupnost energije (što može dovodi do RED-S) je neusklađenost između unosa energije ili ishrane sportiste i energije potrošene tokom vežbanja. Photo by Luis Vidal on Unsplash

Proteklih nekoliko godina, profesionalni sportisti su počeli da govore o ovom stanju.

I rekreativci mogu iskusiti ovaj sindrom, a nedavne studije su pokazale da trening sa redovnim kalorijskim deficitom od samo 300 kalorija dnevno, može dovesti do RED-S. Dakle, ono što treba da uradite jeste da povećate unos kalorija za 300.

Niska dostupnost energije (što može dovodi do RED-S) je neusklađenost između unosa energije ili ishrane sportiste i energije potrošene tokom vežbanja. ostavljajući neadekvatnu energiju da ide ka zdravlju i atletskim performansama.

To znači da ne unose dovoljno hrane da bi adekvatno podstakli svoj trening i vremenom ovo stanje izaziva poremećaj metabolizma, ciklusa (kod žena), zdravlja kostiju, imuniteta, rasta i regeneracije mišića i kardiovaskularnog zdravlja. Sve ove promene, naravno imaju rešenje, a to je odgovarajuća količina hrane kako bi se nadomestio nedostatak energije.

RED-S ne bira pol

Što je duži uticaj RED-S to je štetniji za različite aspekte života trkača. Photo by Alora Griffiths on Unsplash

Ranije je postojalo uvreženo mišljenje da je ovaj sindrom boljka žena koje intenzivno treniraju. Ali nije ograničeno samo na trkačice iako se određeni aspekti ovog stanja (kao što je poremećaj ishrane) mogu više povezati sa ženskim polom.

RED-S im mnogo sličnosti sa stanjima u koja trkači dolaze usled pretreniranosti i preopterećenja, te su sva tri usko povezana. A RED-S sam po sebi donosi i niz drugih simptoma.

Što je duži uticaj RED-S to je štetniji za različite aspekte života trkača.

Relativni energetski deficit u sportu kod žena

Izostanak ili gubitak menstruacije (amenoreja) je alarm za žene da odu kod lekara i urade analize krvi. Neki od drugih simptoma na koje bi trebalo obratiti pažnju su nedoslednost u treningu, niska energija, ili povrede kostiju.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Jedan od mogućih iznenađujućih simptoma je neočekivano povećanje telesne težine tokom ciklusa treninga. Kada sportista konstantno živi u kalorijskom deficitu može doći do metaboličkih poremećaja i telo prelazi u režim gladoanjna.

Ženska sportska trijada

Kada se žene preintenzivno bave nekim sportom može doći do serije nuspojava pod nazivom ženska trijada. Trijada obuhvata tri uvezana problema koji skoro nikada ne idu jedan bez drugog:

  • problem sa israhnom,
  • amenoreja
  • i osteoporoza.

Kao termin, ženska trijada, je formiran 1992. godine. od strane Američka stručna društva za sportsku medicinu (American College of Sports Medicine) i ortopediju (American Orthopaedic Society for Sports Medicine). Dok je 2007. preimenovana u Sindrom relativnog deficita energije u sportu. Na ovaj način se ističe složenost čitavog problema, ali i činjenica da se ne manifestuje samo kod žena.

RED-S ne mora nužno da se odnosi na gubljenje težine

RED-S ne znači nužno gubljenje težine. Photo by Siora Photography on Unsplash

Uprkos tome što jedu manje, trkači mogu dobiti na težini. Bez znanja o RED-S sindromu i redovnih pregleda, čak i trkači koji sebe smatraju prilično prosečnim, mogu nesvesno da postave temelje poremećene ishrane.

Uz povećanje intenziteta povećava se i unos kalorija

Kada se povećava opterećenje na treningu, sportisti treba da se postaraju da povećaju unos kalorija. Mnogi se mogu voditi time da je bolje da budu mršaviji, ali trkači bi trebalo da zapamte da je za jačanje i snagu potrebno više goriva i energije. Pokušaj treniranja sa konstantnim nedostatkom energije često dovodi do razočarenja, gubitka motivacije, a onda i fizioloških i neuroloških oštećenja.

RED-S, prekomerno opterečenje i preteniranost se mogu izbeći. Ali samo uz održavanje raznovrsne, hranljive i nerestriktivne ishrane (uključujući i zdravu količinu ugljenih hidrata) kao i praćenjem redovnih fizičkih pregleda kod lekara. Samo na ovaj način trkači mogu da ostanu u zdravoj zoni.

Saveti za pravilnu ishranu

Osobe koje se bave sportom jačeg intenziteta bi trebalo da povedu računa o pravilnoj ishrani. Praktično bi trebalo obratiti pažnju na to da postoje redovni obroci, pogotovo doručak, ali i hrana sa dosta kalcijuma i vitamina D kako bi se zaštitile kosti.

Iako je glavni izvor vitamina D njegovo stvaranje u koži nakon sunčanja, važno je napomenuti da primena sredstava zaštite (SPF faktora) smanjuje njegovo stvaranje, te je neophodno unositi suplemente. Kako većini populacije hronično nedostaje vitamin D, dva su rešenja – sunce i suplementacija.

Advertisement. Scroll to continue reading.
Click to comment

Uključi se u diskusiju

Advertisement

Advertisement
Advertisement

Trčite li vi po kiši?

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

Povezani članci