Sandrine Thuret je u sjajnom TED govoru predstavila neurogenezu, proces stvaranja novih nervnih ćelija. Iako revolucionarno samo po sebi, ovo predavanje me je oduševilo zbog sjajnog dela koji je u prvi plan stavio ni manje ni više nego – trčanje!

Evo najvažnijih delova istraživanja:

  • U proseku proizvodimo oko 700 novih neurona svakog dana
  • Neuroni se proizvode u delu mozga koji se zove hipokampus, zadužen za raspoloženje i osećanja, i memoriju

Screenshot_3

  • Plava tačkica na preseku je novi neuron (u mozgu odraslog miša)
novi neuroni kod miševa

novi neuroni kod miševa

Zašto su ovi neuroni važni i šta doprinosi njihovom stvaranju u većem broju

Pored očiglednog – da bi ostali svesni i prisebni tokom celog života, neuroni hipokampusa zaduženi su i za snalaženje u prostoru i opšti kvalitet memorije.

Depresija i neurogeneza povezaniju su nego što mislimo, naime smanjenje depresije kod miševa (da, dobijali su antidepresive) povećavalo je količinu stvaranih neurona, istovremeno čineći miševe srećnjim :)

Screenshot_5

Još neki faktori koji doprinose smanjenju neurogeneze:

  • stres
  • nedostatak sna
  • starost, smanjuje se sa godinama

Faktori koji dokazano podstiču neurogenezu:

  • seks,
  • učenje
  • određene supstance
  • i konačno TRČANJE

Trčanja su se u govoru posebno dotakli, uostalom pogledajte sliku i prosudite sami:

Miševi netrkači imaju manje neurona(crne tačkice) u odnosu na miševe trkače

Miševi netrkači imaju manje neurona(crne tačkice) u odnosu na miševe trkače

Kada je reč o hrani, bela polja pozitivno utiču na neurogenezu, crna negativno:

Alkohol j enegativan, ali flavonidi iz crnog vina su pozitivni po neurogenezu

Alkohol je negativan, ali reveratrol iz crnog vina je pozitivan po neurogenezu

Nije reč samo o tome šta jedete već i kako – povremena gladovanja (pauze između obroka) se nalaze na pozitivnoj listi!

neurogeneza

Japanci su otišli korak dalje i istraživali teksturu hrane – ispostavilo se da hrana koju moramo da žvaćemo, meljemo i kidamo utiče pozitivno na neurogenezu, dok mekana hrana, poput kašica, odmaže :)

Zaključak – svi na trčanje!

Nije istina da ne stvaramo nove nervne ćelije – to su dobre vesti! Još bolje su da na ovaj proces možemo da utičemo navikama u ponašanju, ishrani i aktivnostima koje sprovodimo. A trčanje je na vrhu liste!

Uživajte u treningu znajući da radite najbolju moguću stvar za sebe i svoje zdravlje!

Kako da počnete? KLIKNI OVDE

Komentari