Neurogeneza: da li ste znali da trčanjem stvarate nove neurone?

Sandrine Thuret je u sjajnom TED govoru predstavila proces koji se naziva neurogeneza i predtsavlja proces stvaranja novih nervnih ćelija. Iako revolucionarno samo po sebi, ovo predavanje me je oduševilo zbog sjajnog dela koji je u prvi plan stavio ni manje ni više nego – trčanje!

Šta je neirogeneza? Evo najvažnijih delova istraživanja:

  • U proseku proizvodimo oko 700 novih neurona svakog dana
  • Neuroni se proizvode u delu mozga koji se zove hipokampus, zadužen za raspoloženje i osećanja, i memoriju
neurogeneza-hipocampus
  • Plava tačkica na preseku je novi neuron (u mozgu odraslog miša)
neurogeneza - novi neuroni kod miševa
novi neuroni kod miševa

Zašto su ovi neuroni važni i šta doprinosi njihovom stvaranju u većem broju

Pored očiglednog – da bi ostali svesni i prisebni tokom celog života, neuroni hipokampusa zaduženi su i za snalaženje u prostoru i opšti kvalitet memorije.

Depresija i neurogeneza povezaniji su nego što mislimo, naime smanjenje depresije kod miševa (da, dobijali su antidepresive) povećavalo je količinu stvaranih neurona, istovremeno čineći miševe srećnijim.

neurogeneza

Još neki faktori koji doprinose smanjenju neurogeneze:

  • stres
  • nedostatak sna
  • starost, smanjuje se sa godinama

Faktori koji dokazano podstiču neurogenezu:

  • seks,
  • učenje
  • određene supstance
  • i konačno TRČANJE

Trčanja su se u govoru posebno dotakli, uostalom pogledajte sliku i prosudite sami:

neurogeneza kod miševa - Miševi netrkači imaju manje neurona(crne tačkice) u odnosu na miševe trkače
Miševi netrkači imaju manje neurona (crne tačkice) u odnosu na miševe trkače

Kako ishrana utiče na neurogenezu

Kada je reč o hrani, bela polja pozitivno utiču na neurogenezu, crna negativno:

Alkohol j enegativan, ali flavonidi iz crnog vina su pozitivni
Alkohol je negativan, ali reveratrol iz crnog vina je pozitivan po neurogenezu

Nije reč samo o tome šta jedete već i kako – povremena gladovanja (pauze između obroka) se nalaze na pozitivnoj listi!

neurogeneza-uticaj-ishrane

Japanci su otišli korak dalje i istraživali teksturu hrane – ispostavilo se da hrana koju moramo da žvaćemo, meljemo i kidamo utiče pozitivno na neurogenezu, dok mekana hrana, poput kašica, odmaže :)

Zaključak – svi na trčanje!

Nije istina da ne stvaramo nove nervne ćelije – to su dobre vesti! Još bolje su da na ovaj proces možemo da utičemo navikama u ponašanju, ishrani i aktivnostima koje sprovodimo. A trčanje je na vrhu liste!

Uživajte u treningu znajući da radite najbolju moguću stvar za sebe i svoje zdravlje!

Kako da počnete? KLIKNI OVDE