Propriocepcija vam pomaže da:

  • bolje upravljate svojim telom
  • vaši refleksi brže i jače deluju
  • da sprečite povrede
  • da sprečite oštećenja zglobova i tetiva
  • unapredite mišićnu koordinaciju
  • poboljšate dinamička svojstva svojih zglobova
  • preciznije se krećete
  • poboljšate ravnotežu
  • budete eksplozivniji

Onda je propriocepcija prava stvar za vas. Pročitajte ovaj tekst do kraja i saznajte šta je to propriocepcija. I kako ova vrsta treninga može da unapredi vaše fizičke sposobnosti.

Propriocepcija je sposobnost lokomotornog sistema za primerene odgovore na specifične, a često i na neobične statičke i dinamičke nadražaje. Zapravo, to je sposobnost organizma da voljno ili refleksno preopznaje položaje tela i delove tela u prostoru i vremenu, kao i prostorno-vremenske parametre tih položaja.                                                                                

Receptori su specijalizovani organi koji reaguju na draži različite prirode i pretvaraju ih u razdraženje. Razdraženje se zatim u vidu akcionog potencijala šalje putem aferentnih neuraona do odgovarajućih centara u mozgu.

Proprioceptor je receptor lociran u mišićima, tetivama, zglobovima i unutrašnjem uhu. On reaguje na stimuluse koje proizvodi telo.
Dva nivoa propriocepcije
Nesvesna (refleksna) propriocepcija omogućava refleksno održanje stabilnosti zglobova i zglobnih sistema. Ona je važna u sučajevima kada štitimo zglob od neočekivanih, brzih i nasilnih pokreta.

Svesna (voljna) propriocepcija omogućava pravilnu zglobnu funkciju u svim telesnim aktivnostima. Svesne kontrakcije su u većini slučajeva spore da bi sprečile povredu jer su njihovi nervni putevi obično duži nego nervni putevi refleksne propriocepcije, pa time i sporiji.

Trening propricepcije

Dovodi li se telo u veliko broj trenažnih situacija u kojima je cilj provocirati aktivaciju proprioceptora, to će omogućiti optimalnu reakciju u urgentnim situacijama koje bi mogle da izazovu povredu. Trening se bazira na balansu, tj. održavanju ravnoteže. Vežbe za razvoj propriocepcije su energetski nezahtevne i zabavne.
Trening propriocepcije se koristi za sledeće ciljeve:

  • Prevencja povreda zglobova i tetiva
  • Rehabilitacija nakon povreda zglobova i tetiva
  • Poboljšanje kvaliteta kretanja

Principi treninga propriocepcije

  • Odabrati kompleksnije, višezglobne i višeravnske vežbe
  • Propriocepcija se radi na početku treninga
  • Vežbe se izvode najmanje u 3 serije od po 20 do 60 sekundi
  • Trening propriocepcije se radi najmanje 3 puta nedeljno

Da bi efikasnost vežbe bila što veća ne sme se dazvoliti adaptacija već uvek postavljati teže zadatke: od sporog izvođenja ka bržem, od jednostavnog ka složenijem, od poznatog ka nepoznatom, itd.

Rekviziti za razvoj propriocepcije

Osnovni rekvizit koji se koristi u trningu propricepcije je balans ploča. U poslednjim godinama su prizvođači na tržište plasirali velik broj rekvizta, a to su: Bosu Ball, Balance Pad, Wobble Board, Stability Ball, Ciclone Balls, Rotation Discs, Bongo Board, Flexi-bar, Body Blade, itd.

Radite  vežbe za razvoj propriocepcije (vežbe ravnoteže), dobro se zabavite i učinite svoje telo spremnijim. Na ovaj način će te uspeti da predupredite one naizgled bezazlene povrede kada nagazite na neku neravninu i iskrenete zglob ili se okliznete pa istegnete mišić, ali nastavite dalje sa trčanjem. A te povrede vas  muče posle još godinama.

Klub Trčanje.rs u okviru svojih treninga organizuje subotom ujutru “Ecliptic workout” koji u svom sastavu ima sesiju u kojoj radimo propriocepciju na balans pločama. Ukoliko mislite da bi vam ovaj trening dopunio vašu trening rutinu slobodno nas pozovite i priključite nam se!

Komentari