Kako ostati motivisan svakog dana? Da li motivacija dolazi sama od sebe ili mi stvaramo put do nje? Koje su to male stvari koje pokreću velike?

Dzejms Klir (James Clear) američki autor i preduzetnik, bavi se otkrivanjem najnovijih naučnih istraživanja i objašnjava ih na način koji se lako razume u primenjuje. To su naučno zasnovane ideje za bolji život, a vidimo ih u navikama i ritualima sportista, umetnika i preduzetnika itd.

Članak koji sledi je deo “Atomic Habits”, njegove najprodavanije knjige, koja se bavi bihevioralnom psihologijom, navikama, motivacijom, snagom volje  i može biti dobar vodič za stvaranje dugotrajnih promena u životu, bilo kroz trčanje ili druge aspekte života. 

Ovde je predstavljena Tvajla Tarp (Twyla Tharp), koja se smatra jednom od najvećih plesačica i koreografa moderne ere. 

Ona je zaslužna za koreografiju prvog crossover baleta, a osmislila je plesove za Pariski operni balet, Kraljevski balet, Njujorški Balet, Bostonski Balet i mnoge druge. Njen rad se pojavio na Brodveju, na televiziji i u filmovima. Godine 1992. dobila je stipendiju MekArtur, koja se često naziva Genius Grant, a većinu svoje karijere provela je na svetskim turnejama. Jednostavno rečeno: Tvajla Tarp je plodna umetnica. 

Jutarnja rutina

Kako u tome uspeva, ona sama otkriva u svojoj audio knjizi, i kaže da svaki dan započinje ritualom. Budi se u pola 6 ujutru, navlači odeću za trening i izlazi napolje, da bi pozvala taksi. Taksi je vozi do sale u kojoj trenira dva sata. 

Poenta je u tome da sam trening nije ritual, već  momenat kada pozove taksi.

Kada vozaču taksija da adresu, ritual je obavljen! To je jako jednostavna radnja, ali ponavljanjem svakog jutra ona prelazi u naviku, dakle u nešto lako što se ponavlja bez razmišljanja. To smanjuje šanse da će preskočiti ovu radnju ili da će uraditi nešto drugačije. 

Kako Tvajla kaže – to je još jedna stavka u arsenalu rutina koje praktikuje, i jedna stvar manje o kojoj razmišlja!

Zašto je njena jutarnja rutina tako važna i kako možemo da primenimo ovaj metod da stvorimo sopstvene navike? Ponekad moramo da naučimo kako da se motivišemo, i da razumemo kako funkcioniše snaga volje. Tako nećemo imati problema da se držimo dobrih navika (i izbećićemo da postanemo žrtva loših navika).

Započeto – učinjeno

Verovatno smo svi doživeli sledeći fenomen: Sama pomisao na odlazak na trening deluje nam iscrpljujuće i teško i pre nego što smo počeli, ali kada prikupimo energiju da započnemo da trčimo, postajemo motivisaniji da završimo trening. Drugim rečima, lakše je završiti taj trening, nego što je bilo na početku.

To je iznenađujuća stvar u vezi motivacije – ona često dolazi nakon pokretanja novog ponašanja, a ne pre. Započinjanje je zapravo oblik aktivne inspiracije koja onda prirodno stvara impuls.

Džejms u formiranju nove navike vidi Prvi Njutnov zakon: Svako telo ostaje u stanju mirovanja ili ravnomernog pravolinijskog kretanja sve dok ga neka sila ne primora da to stanje promeni. Odnosno, telo u pokretu ostaje u pokretu, a najteži deo je započeti.

Snaga rituala je u tome što pruža način za pokretanje nekog ponašanja bez promišljanja, a to olakšava započinjanje te radnje (navike)  i dosledno izvršavanje. 

Samo navuci patike i ne razmišljaj dalje

Bendžamin Gardner, istraživač na Odseku za epidemiologiju i javno zdravlje Univerziteta u Londonu, nedavno je objavio članak iz oblasti psihologije zdravlja koji je obuhvatio i to kako možemo koristiti navike da iniciramo duže i složenije rutine i uzima vožnju biciklom do posla kao primer:

Biciklista sa navikom, može se automatski odlučiti za korišćenje bicikla umesto drugog prevoza, tako što će automatski započeti prvo ponašanje, prvu radnju u predodređenom nizu radnji u procesu “vožnje bicikla do posla”, kao što je stavljanje biciklističke kacige, dok bi promišljanje čitavog putovanja iziskivalo viši nivo kognitivnog inputa. Drugim rečima, početak radnje sa jednostavnim ritualom kao što je stavljanje kacige ili proveravanje vazduha u gumama, olakšava odrađivanje celokupnog ponašanja (putovanja do posla). Ako se fokusirate na ritual, sledeći korak sledi automatski.

Jutarnja rutina Tvajle Tarp je savršen primer ove ideje u praksi. Naravno, ima dana kada se neće osećati kao da joj se pravo iz kreveta ide na trening. Ali njen ritual buđenja i pozivanja taksija izbacuje emocije, motivaciju i donošenje odluka izvan celog procesa. Njen mozak ne treba da troši energiju odlučujući šta dalje. Ona nema raspravu sa sobom o tome šta bi trebalo da bude prvi korak. Ona jednostavno sledi isti obrazac kao i uvek. I kada se jednom pokrene, ostatak “šablona” se lakše prati. 

Kod svakog dobrog rituala nestaje potreba da se donose odluke kao što su: Šta da radim prvo? Kada treba da uradim ovo? Kako da to uradim? Većina ljudi se nikada ne kreće jer ne mogu da se odluče kako da počnu. Imati ritual oslobađa nas ovog tereta.

Pokušaj kod kuće

Najzad, evo još nekih primera kako možete da primenite ritual i rutinu na vaše navike i ponašanje:

  • Vežbajte konzistentnije: Koristite istu rutinu zagrevanja pred trening
  • Postanite kreativniji: Pratite kreativni ritual pre nego što počnete sa svojim hobijem
  • Počnite svaki dan bez stresa: Stvorite petominutni jutarnji ritual meditacije
  • Spavajte bolje: Pratite rutinu „isključivanja“ pre spavanja

Šta god da je, napravite ga svojim. Koristite svoj ritual kao pokretač kompleksnijeg ponašanja i navika koje želite da ugradite u svoj život. Kada savladate sposobnost da bezumno pokrenete zadatke koji su vam važni, nije potrebno oslanjati se na motivaciju i snagu volje koji bi vas pokrenuli.

Nadam se da je ovaj članak bio koristan i da ste već smislili malu, automatsku radnju, koja će vas odvesti do vaših novih navika. Možda obuvanje patika posle posla, umesto paljenja televizora. Pišite nam koji su vaši mali rituali.

Izvor: jamesclear.com