Često mi se dešava da sam se dobro naspavala, ali već nakon doručka klonem i osećam se umorno. Onda zastanem i počnem da se preslišavam zašto je to tako – pa doručkovala sam pitu sa krompirom uz veliku šolju jogurta, a onda sam nakon pola sata popila jedan latte. U čemu je problem?

Teška hrana koju pojedemo, teško se i vari. Ako s buđenjem prvo što uradimo jeste prejedanje nekom masnom pitom i još sve to izmešamo sa mlekom i jogurtom, pa ni kofein u onoj kafi nam neće pomoći da se razbudimo, odnosno razmrdamo.

U ovim novim navikama koje sam rešila da uvedem u životarenje, jedna o najbitnijih promena jeste dobitak na energiji i živosti. A ako želim da postignem punu energiju za čitav dan, moram da počnem od buđenja. Dakle, nema onog momenta: ”E, sada idem da završim onu jednu pitu om nom nom, pa malo kave i spremna sam za nove radne pobede.” i slično, već krećem sa doručkom koji će mi dati energiju, a ne oduzeti je.

Leta 2011. nabavila sam knjigu‘Zdravi i vitki” od Harvija i Merilin Dajmond. Starije generacije sigurno već uveliko znaju za ovo štivo i ovaj bračni par, pa ću se sada obratiti omladini.

Dakle, ovaj čuveni par je izdao ovu knjigu davne 1985. Njihovo pravilo jeste: nikakve dijete, već samo pravilno kombinovanje namirnica. U knjizi (koju možete pronaći u knjižarama u novom reizdanju) objašnjeno je sve do detalja, sa sve receptima i primerima kako se koje namirnice kombinuju. A ja ću sada da se fokusiram na doručak, jer je to jedan od rituala koje sam menjala prethodne nedelje.

Dakle, 2011. sam kupila knjigu i rešila da je naučim napamet. Ja zaista nisam osoba koja može da jede kupus nedelju dana (ili kako beše  ide ona dijeta), niti volim da se zamaram brojanjem kalorija. Smatram da malo redukovanje ishrane i fizička aktivnost daju najbolje rezultate.

”Zdravi i vitki” mi je savršeno odgovarala, jer sam se pronašla i u spisku namirnica, i u receptima. Voće i povrće do kraja sveta i me happy. Uporedo sa primenom recepata, krenula sam i u teretanu sa akcentom na kardio vežbe. Za dve nedelje sam bez problema skinula 6 kilograma, a da nisam osetila ni trunku muke u stilu: ”Jao, na dijeti sam, mučim se!”. Nakon što sam se pravilo hranila i nisam sebe izgladnjivala, ti kilogrami se neko vreme nisu vraćali, dok nisam popustila (sad ovde nabrajam opravdanja).

Kako sam pre dve nedelje počela sa izmenama, rešila sam da mi ”Zdravi i vitki” bude jedna od osnovnih zvezda vodilja. Takođe, kombinovaću i neka pravila makrobiotike, ali ću takođe osluškivati i svoj organizam kako reaguje. Sigurno neću sebe siliti na nešto što mi ne prija – jer nije u tome poenta. Hajde da kažem da je moja mantra: ”Zdravi i srećni”.

Ne možete da menjate način ishrane i života, ako to zaista ne želite. A to ne bi trebalo da želite samo ako vam je dečko rekao da ste se ubucili, ili vam je devojka zamerila na pivskom stomaku. Dakle, menjate sebe, samo zbog sebe! Meni se jednostavno nakupilo gomilu razloga zašto više ne mogu da živim po starom i 90% argumenata potiče od sopstvenog nezadovoljstva, a ne zbog moje mame koja me svaki put skenira kada se vidimo. :)


Oni koji me prate ovde, znaju da sam zadatak za prethodnu nedelju imala uvođenje voća u vidu doručka. Zašto voće? Voće zahteva manje energije da se svari nego bilo koja druga hrana. Sami tim, kada doručkujete voće, vi sebe snabdevate velikom energijom za gubljenje težine i druge životne aktivnosti. Pored njegovog visokog sadržaja vode za čišćenje, činjenica da ono ne ostavlja toksine u organizmu i da mu skoro uopšte nije potrebna energija za probavu, čini ga najsavršenije uravnoteženom hranom za stvaranje životnih preduslova za telo.

Telesni sistem mora neprestano da se čisti od toksičnih otpadnih materija koje se gomilaju u telu. Najefikasniji način da se to čišćenje obavi jeste konzumiranjem hrane sa visokim sadržajem vode. Voće ima najviši sadržaj vode u odnosu na bilo koju drugu hranu. Kao instrument u gubljenju težine, pravilno konzumiranje voća nema premca po svojoj delotvornosti i uspešnosti.

* ”Ono što jedete u jednom obroku zaista utiče na ono što ćete jesti u sledećem obroku.”

Kako pravilno konzumirati voće? Od kada se probudite, ništa ne konzumirajte osim svežeg voća i voćnih sokova (ceđenih),  barem do podneva. Kada jedete na prazan želudac, voće može da ima samo pozitivan efekat. Ono nikada ne bi smelo da se jede sa nečim drugim niti odmah iza nečega. Recimo da jedete sendvič, pa onda pojedete komad bostana – on bi mogao da prođe ravno kroz želudac, ali je u tome sprečen. U međuvremenu celi obrok truli i fermentiše, te se pretvara u kiselinu.

Zaključak: Dok god vam je želudac prazan možete da jedete koje god voće hoćete i kako god želite, ali mora da prođe 20 do 40 minuta pre nego što uzmete ma koju drugu hranu.

Moram priznati da za sada sjajno napredujem. Uopšte ne osećam da sam na nekom posebnom režimu ishrane i nemam potrebu za npr. parčetom pice u kasne sate. Kafu sam potpuno izbacila i umesto nje popijem jednu šolju jačeg crnog čaja bez dodataka. Prvih nekoliko dana jela sam banane za doručak. Onda sam prešla na mandarine, kako bih poslednja dva dana jela salatu od belog grožđa i šljiva.

Dosta ljudi me je pitala kako izdržavam bez slatkiša. U slučaju kada umirem za čokoladom, ja pojedem kašičicu meda ili iscedim sok od slatkih pomorandži. Nakon kiselog ukusa citrusnog voća, nemate potrebu za čokoladom – verujte mi. ;)

Dakle, za sada sam isključila šećer, alkohol, kafu, testo i unela voće za doručak. Za sledeću nedelju, plan je da potpuno izbacim hleb (pa i ono jedno parče kukuruznog dnevno), i da za večeru pripremam žitarice/musli.

Što se tiče treninga, sledeće nedelje krećem sa trčanjem po planu koji mi je pripremio trener. Dosta je bilo zagrevanja i trčkaranja, sada počinjem sa konkretnim radnjama. Pošto sam u ovom postu pisala o ishrani, naredne subote ću se fokusirati na vežbe koje mogu da posluže za razmrdavanje, umesto one jutarnje kafe.