Ako ste ikada bili frustrirani zbog toga što se veličina patika za trčanje razlikuju od modela do brenda, niste usamljeni.
Često se svi pitamo da li postoji neki univerzalni šablon za to kako tačno funkcioniše određivanje veličine cipele i zašto su jedne patike koje kupite 39, druge 40, a treće 38 i po.
Ovo je posebno tačno kada kupujete patike za trening. Trkači i trkačice vrlo dobro znaju da je način na koji patike pristaju pravi ogromnu razliku u samom trčanju.
Dakle, kako to brendovi određuju mere i zašto nisu dosledne?
Kako se određuje veličina patika?
Svaka osoba je drugačije građe, oblika i veličine, a isto važi i za stopala.
Postoje ISO standardi koji regulišu dimenzije cipela, i koji čak pretvaraju, na primer, američke u evropske veličine. Ali da li i kako se brendovi pridržavaju ovih univerzalnih standarda je druga priča.
Istorijski gledano, model na kom se prave cipele je kreiran kao stopalo, a razlika između veličina je bila oko 0.84cm. Uprkos ogromnom napretku u tehnologiji, to se nikad nije promenilo.
Ako kao što svako ko je ikada kupio patike za trčanje može da potvrdi, ponekad postoje značajne razlike i veličine među brendovima. Kada bismo uzeli patike veličine 38 različitih brendovima, primetili biste da je svaka patika drugačija.
Na veličinu često mogu uticati materijali i metode konstrukcije.
Neki modeli su dizajnirani da se uklapaju drugačije na osnovu stvari kao što su sistem vezivanja i svrha njihovog korišćenja. Patike dizajnirane za trejl trčanje će se vezivati čvršče od patika dizajniranih za ravne puteve. I to iz očiglednih razloga – bezbednost i udobnost.
Da li su veličine unutar jednog brenda iste?
Sami brendovi razvijaju sopstvene veličine za patike koje proizvode. Ponekad ne možete računati na istu veličinu patika čak ni kad se radi o istom brendu.
Postoji nekoliko razloga. Prvo, prava razlika u veličini počinje na samom početku proizvodnog procesa u fabrikama sa alatom koji se koristi za samu proizvodnju.
Trake za cipele su oblikovani modeli stopala (bez prstiju). Dolaze u različitim oblicima i veličinama, i veliki su deo onoga što svakog proizvođača cipela čini jedinstvenim. U tom smislu, razlika u veličini cipela između brendova je slična kompanijama za odeću.
Drugo, većina brendova koristi nekoliko različitih patika dizajniranih sa različitim aktivnostima na umu. Tako na primer lajfstajl patike ne zahtevaju isti nivo „finog podešavanja“ kao patike za trčanje, na primer.
Ovde je očigledan primer patika za trejl trčanje i trčanje po stazama i putevima. Trejl trkačima je potrena bezbednost na višem nivou baš zbog teškoće terena.
Jednostavan odgovor je zato što su sve cipele napravljene na kalupima. A kako ne postoje standardi koji se koriste od fabrike do fabrike, svaka fabrika kreira sopstvene modele za patike čija veličina često varira. Isto to važi i za obuću unutar samog brendavkoja se razlikuje jer je proizvedena u različitim fabrikama.
Da li se neki brendovi uklapaju u šablone bolje od drugih?
Možda imate percepciju da brendovi imaju tendenciju da favorizuju određeni oblik stopala (dugačka i/li uska), ali, kao što smo već videli – generalizacije su upravo to – samo generalizacije.
Neki brendovi, uključujući Hoka i New Balance, prave određene modele dostupnim u različitim širinama. Dakle ako smatrate da je patika preuska za vaše stopalo, ali vam se sviđa, vredi saznati da li postoji šira opcija tog modela.
Percepcija veličine patika je subjektivna i postoji mnogo faktora koji mogu da utiču na nju. Počevši od toga da li su vam stopala otekla od hodanja po ceo dan pre nego što ste probali patike. Koju vrstu čarapa nosite, kog je materijala gornji deo patike, koje su razlike u načinima proizvodnje (koje često zavise od fabrike do fabrike).
Da li boja ima nešto sa veličinom?
Isti model, godina proizvodnje, veličina – ali ne samo što izgledaju bolje nego i vam bolje odgovaraju recimo crvene od plavih? O čemu se radi?
Dve su opcije: ili vas um ubeđuje da stanete na stranu svojih „tajnih želja“ ili su veličine nedosledne jer su proizvedene u različitim fabrikama.