ITBS (Iliotibial band syndrome) je jedan od vodećih uzroka bolova u kolenu sa spoljne strane. Ilio-tibialna traka (tibia=golenica) je površinsko zadebljanje tkiva na spoljne strane butine, koja se širi sa spoljne strane karlice, iznad kolena i kuka, sve do ispod kolena.

Ona je je bitna za stabilizovanje kolena tokom trčanja, gde se bedrenjača (natkolenica) pomera sa zadnje strane prema napred u toku hoda. Uporno trenje trake sa natkolenicom u kombinaciji sa ponavljanim savijanjima i istezanjima kolena, dakle tokom trčanja može dovesti do upale tog područja.

Simptomi ITBS-a

Simptomi ITBS-a su u rasponu od osećaja bola iznad zgloba kolena (sa spoljašnje strane kolena ili od kuka do kolena) do oticanja ili zadebljanja od tkiva na mestu gdje je traka previja preko natkolenice. Bol se ne mora pojaviti odmah ili tokom aktivnosti, ali se može povećavati s vremenom, naročito pri udaru stopala o tlo. Bolovi mogu biti uporni. Dešava se da se bol pojavi i ispod kolena, gdje je zapravo ITB spaja sa cevanicom.

ITBS gdje se takođe može pojaviti gde se traka spaja za kuk, mada se ovo teško može povezati sa trčanjem, a starije osobe su podložnije ITBS-u.
Ako se pojavi ITBS, tada treba izbegavati ili smanjiti treninge, penjanje stepenicama, vežbe snage i kontakt sportove i grupne sportove, naročito u sali.

Uzroci ITBS-a

mogu biti različiti:

  • Trčanje na nagnutoj površini , jer se tako savija noga lagano prema unutra i izaziva ekstremno istezanje u traci preko natkolenice.
  • Neadekvatno zagrevanje pre i hlađenje posle treninga
  • Prebrzo povećanje dužine trčanja, kao i trčanje nizbrdo
  • Trčanje stepenicama gore-dole
  • Trčanje na kružnoj stazi (atletska staza) duže vreme u istom smeru
  • Šetnja dugim relacijama
  • Visoki ili niski lukovi stopala
  • Supinacija od stopala
  • Nejednake dužine nogu
  • Slabo razvijeni mišići odmicači kuka

Terapija ima najbolji efekat ako se ITBS otkrije što ranije, a oporavak može trajati od jedne do četiri nedelje. Tada je potrebno koristiti antiinflamatorne lekove (protiv upale) recimo u obliku gela ili kreme, bar sat-dva pre trčanja, a posle i uz ledenu terapiju. Obavezno treba smanjiti ili čak obustaviti trčanje, a kao dobar metod za sprečavanje ITBS-a je i promena pravca trčanja, ako se radi na treninzima na kružnoj stazi.
Preventiva je još bolja od terapije i svako je može praktikovati i uvesti je kao normalan sled u istezanju i zagrevanju pred trening. Uradite sledeće:

  • Privremeno smanjite treninge
  • Uvedite i istezanje sa jedne strane na drugu sa podignutim rukama: levo -desno, do 10 sekundi
  • Skratite vaš korak, tako je manji i udar
  • Nosite patike sa dobrom motion control funkcijom, a prema vašem tipu noge, dakle pronacije.
  • Pažljivo pregledajte vaš dnevnik treninga (ako ste napravili loš trening plan) i korigujte ga ako ste predvideli znatan porast nedeljne dužine i inteziteta treninga (preko 10 %)
  • Ojačajte mišiće primicače kuka (mišić medius, itd.)

Ako vaši pokušaji da sami probate da se izlečite od bola koji izaziva ITBS ne uspeju, obavezno potražite stručnu pomoć sportskog lekara i /ili ortopeda koji vam kao dodatni tretman mogu prepisati i steroidne injekcije ispod IT trake. Izlečenje je obično uspešno za ovaj problem.

Sindrom trenja iliotibijalne trake, ili kraće i poznatije, ITBS je jedna od čestih trkačkih povreda, koja rezultira bolom u kolenu sa strane. Trkački, a i poneki fizioterapeuti misle da je problem u kolenu, a u stvari prenapregnutost i trenje ove trake (koja ide od kolena do gluteusa) u predelu gluteusa (bliže kuku sa strane) izaziva zatezanje trake i rezultira bolom u kolenu.

ITBS – Jačanje mišića je najbolje rešenje za ITBS

ITBS je druga najčešća povreda u trčanju, koja je odgovorna za oko 25% povreda koje nastaju zbog pretreniranja. Takođe, veoma je česta i kod bicilista.

Rezultati koji su pokazani na godišnjem skupu “American College of Sports Medicine” preporučuju novi pristup u lečenju bola koji nastaje pri ITBS. Tradicionalno pokušavamo da produžimo i opustimo stegnutu ITBS traku, kroz različite masaže i npr valjanja na roleru. Novi pristup pokazuje da jačanje mišića kuka može biti efektivnije  i to ne samo za rehabilitaciju, već i za prevenciju ovog problema.

Šta je Iliotibijalna traka?

Iliotibijalna traka je vezivno tkivo nalik tetivi koja ide sa strane noge, od kuka do kolena. Klasični simptom je bol sa strane kolena koji postaje sve jači nakon trčanja, a koji nastaje pritiskanjem i iritacijom masnog tkiva ispod IT trake. Bol u kuku je takođe moguć. Problem je u kratkoj IT traci (verovatno se ne istežete posle trčanja) pa je prva linija odbrane otklanjanje bola istezanjem IT trake u cilju njenog produživanja.

Problem je u tome što je istezanje i produživanje ove trake veoma teško.

No mnogo važnije jeste što još uvek nije sigurno da li je uzrok ITBS u kratkoj IT traci. Zanimljivo je da studija sa Kentaki Univerziteta pokazuje 9 trkača sa ITBS – svi su imali dužu traku, ali jako slabe mišiće kuka.

Ovo i sugeriše da bi trkači koji imaju problema sa IT trakom trebalo da ojačaju mišiće kuka, što je Dr Ferber testirao. Oni su trkače sa ITBS uključili u šestonedeljni program rehabilitacije koji je uključivao istezanje i vežbe snage za kukove, kao i rolanje na penastom roleru kao vid samomasaže.

Rezultati su pokazali da, i pored toga što se fleksibilnsot IT trake nije promenila, mišići kuka su ojačali. I svih 9 trkača je moglo da nastavi trčanje bez bolova. Dr Ferber veruje da roler primarno doprinosi da se ublaži bol, pre nego što leči sam problem (ovu tezu testira odvojeno), a da je ključ u jačanju mišića.

U drugom navratu testirano je 23 pacijenata koji su imali zadatak da rade vežbe i jačaju gluteus maximus i gluteus medius. Svi oni su imali oko 30% slabije kukove od prosečnog trkača. Nakon korekcija, svi su nastavili trčanje bez bilo kakvog bola.

Ponekad lečenje nije tako jednostavno. U nekim slučajevima tkiva pored IT trake mogu biti zapaljenja, tako da vežbe snage mogu i da pogoršaju situaciju. Kompletan odmor i lekovi protiv upala mogu pomoći. Dodatno, samo lečenje ITBS zavisi i od različitih drugih faktora, kao što je trčanje uzbrdo. Za bicikliste, problem često leži u kompletnoj ekstenziji noge, pa je rešenje u spuštanju sedišta i smanjivanje ugla ispružanja do maksimalno 30%.

Jačajte mišiće

Izgleda je jačanje mišića najbolji lek za trenutni bol. Tokom procesa rehabiiltacije, trkači treba da nastave sa trčanjem dokle god nema bola. Dr Ferber kaže: “Ja retko, ako i ikada, kažem ljudima da treba da prestanu sa trčanjem u potpunosti. Samo u rektim situacijama kada imamo slučaj sa naprsnućima treba prekinuti sa trčanjem. Odgovor leži u rešavanju dubinskog problema, a ne u prekidanju treninga“.

Izvor:  Runners World

No more articles