Bol u peti je čest problem kod trkača. Bol se može lokalizovati na područje ispod pete (plantar fasciitis) ili neposredno iza nje (Achilles tendinitis). U prvom slučaju problem se naziva upala fascije kada se upali ligament na spoju sa petom, dok je u drugom slučaju u pitanju bol u Ahilovoj tetivi o kome smo već pisali. Bol u peti je obično blag i nestaje sam od sebe, ali se dešava da bude uporan i da pređe u hroničan problem.

Postoji ukupno 26 kostiju u stopalu a najveća od njih je kost pete (calcaneus). Peta pruža krutu potporu telu. Kada se šetamo ili trčimo, peta i ostatak stopala primaju udare i pokreću nas u sledeći korak. Merenjima je utrvrđeno da je udar koji peta prima na sebe pri hodanju 1,25 puta veći od naše telesne mase, dok je pri trčanju udar 2,75 puta veći. Što ste teži ovaj odnos postaje opasniji za vaša stopala, pogotovu za pete.

U najvećem broju slučajeva bol u peti ima mehanički uzrok. Ali uzrok može biti i artritis, upalni proces, trauma, autoimuni i neurološki problem ili neko od drugih sistemskih stanja koje utiču na ceo organizam.

Simptomi bola u peti

Bol obično počinje lagano, bez uočljive povrede. Čest uzrok je nošenje neodgovarajućih patika. Tada najčešće nastaje problem sa petnim trnom, koji je i mene mučio mesecima. Neodgovarajuća obuća može jako rastegnuti plantarnu fasciju te se može javiti upala i otok. Petni trn boli baš ispod same pete, te napred prema srednjem delu stopala. Obično boli izjutra kada ustajete iz kreveta ili posle dnevnog odmora. Čim se malo razmrdate  bol blago umine. Međutim, ako se trči pod upalom bol može da se pojača do te mere da ne možete da hodate.

Uzroci

Bol u peti nastaje kao rezulatat jedne povrede poput uvrtanja, pada ili preteranog istezanja, a ređe i zbog neprekidnog udara pete o podlogu.

Najčešći uzroci bola u peti su:

  • Upala fascije (plantar fasciitis) – upala plantarne fascije. Plantarna fascija je jak ligament koji veže petu sa vrhom stopala. Kada se fascija previše istegne, njena vlakna se upale obično na mestu spoja sa kosti pete. Ponekad se problem može javiti i na sredini pete. Osoba koja ima problema sa upalom ima bolove posle dugog perioda odmora, a ponekad ima i grčeve i u Ahilovoj tetivi. U mom slučaju bol je nastala kao rezultat preteranog istezanja posle trčanja i dugo mi je trebalo da se od upale oporavim.
  • Petni trn je stanje gdje je upalni proces toliko uzeo maha da se tkivo koje spaja plantarnu fasciju u petnu kost. Na rendgenskim snimkama to izgleda poput trna pa je stoga i dobilo takav naziv. Engleski nazivi su jos heel spurn i cancalus spurn.
  • Petni burzitis – upala zadnjeg dela stopala, burse. Ova upala najčešće nastaje prilikom trčanja kada se suviše jako dočekujete na petu. Pored toga, tesne ili preterano stegnute patike mogu uzrokovati ovaj problem. Osećaj bola je duboko u peti ili iza nje. Ponekad se javlja istovremeno sa upalom ahilove tetive. Što ste duže na nogama, bol se pojačava.
  • Stres fraktura – ovo je naprsnuće koje nastaje zbog napornih treninga ili jakog fizičkog rada. Trkači su podložni stres frakturama u metatarzalnim kostima stopala. Osteoporoza može biti uzrok stres fraktura.
  • Ahilova tetiva (Achilles tendonitis). Ponekad se u Ahilovoj tetivi javljaju mikroskopske pukotine koje ne zarastaju i koje se ne mogu na lak način oporaviti. Kada je peta pod opterećenjem, tetiva prima veću silu od one koju može izdržati i mikroskopska vlakna se kidaju. Posledično, tetiva zadeblja i javlja se bol.

Lečenje

Čim se javi bol u peti treninge svedite na minimum i odmah potražite stručnu pomoć. U slučaju upale fascije mogu se u procesu lečenja koristiti:

  1. Nesteroidna protivupalna sredstva (gel, krema). Pored protiv-upalne funkcije, neke od ovih sredstava mogu imati i analgetska dejstva. Ja sam koristio Nimulid gel i Sinedol gel uz kombinaciju sa ledom. Ovaj poslednji mi je više pomogao.
  2. Kortikosteroidi uz elektroterapiju. Može se primeniti tako što se medikament nanese na kožu i uz elektrostimulaciju poboljša apsorpcija. Drugi način umošenja leka je u vidu injekcije. Ovaj vid terapije se koristi kada protivupalne kreme ne daju efekta.
  3. Fizikalna terapija. Serija vežbi ima za cilj jačanje mišića donjeg dela nogu čime se bolje stabilizuje peta i skočni zglob. U mom slučaju sam koristio obli objekat (flašu) koju sam kotrljao i pomerao petom i stopalom.
  4. Noćne udlage. One sprečavaju da se peta opusti u toku noći i drže plantarnu fasciju i Ahilovu tetivu u istegnutom stanju.
  5. Ortopedski ulošci. Postoje namenski ulošci za petni trn koje vam može prepisati vaš ortoped.
  6. Terapija udarnim talasom. Terapija zvučnim talasima je opcija za hronični problem sa petnim trnom, kada druge metode ne daju efekta.
  7. Operacija. Poslednja opcija, kada je fascija potpuno odvojena od kosti. Rizična je jer se oslabljuje svod stopala.

Lečenje petnog burzitisa je dosta jednostavnije. Pacijent treba da nosi patike sa uloškom koji poseduje dovoljnu moć apsorbovanja udara i takvu obuću koja sprečava preterane pokrete pete. U težim slučajevima pacijentu se mogu dati steroidne injekcije. Uz sve pomenuto, odmor je neophodan.

Prva pomoć

  • Odmor – izbacite iz plana bilo kakve treninge i stajanje u mestu duže vreme, kao i šetanje po tvrdim podlogama. Nisu poželjne nikakve ativnosti koje da utiču na značajnije opterećenje pete.
  • Led – najbolje rešenje za mnoge trkačke probleme. Led sam koristio kao dopunu fizikalnoj terapiji i protivupalnim gelovima. Probajte sledeću stvar: u plastičnu flašicu od 0,5L sipajte vodu i zamrznite je pa sa njom radite fizikalnu terapiju nekih 15-ak minuta. Ako imate leda u kockicama, njega možete koristiti umotanog u kesu.
  • Patike – prava obuća može značiti mnogo u borbi protiv bolova u peti, pa odaberite kvalitenije patike. Ne koritite dotrajale patike koje su izgubile sposobnost apsorpcije udara, jer je tada peta podložnija povredama.
  • Ulošci – uz konsulataciju lekara ortopeda, zamenite fabričke uloške onim akoji vam najbolje odgovaraju – po vašoj meri.

Prevencija bolova u peti

  • Hodajte bosi na mekoj podlozi. Na tvrdoj podlozi koristite funkcionalne patike.
  • Smršajte – ako imate koji kilogram viška imaćete i jače udare na petu prilikom hodanja i trčanja.
  • Kvalitetne patike koje imaju dobra svojstva apsorbovanja udara vam mogu znatno pomoći. Pazite da vam patike ne budu pohabane, a čim se to desi, zamenite ih novim. Ako imate specifična stopala, koristite ortopedske uloške.
  • Odmarajte se. Ako ste ranije imali problema sa petama, više se odmarajte.
  • Trening – obavezno se dobro zagrejte pre trčanja jer se tako smanjuje mogućnost povrede peta, ali i ostalih delova tela.