Vesti

Kako da pomognete drugu ili drugarici koji bi da počnu sa trčanjem?

Nema komentara

Skoro svaki trkač ima u svom okruženju najmanje jednog prijatelja ili prijateljicu, koji znaju za njegove trkačke poduhvate i stalno ponavljaju: „Moram da počnem da trčim!„. Ovaj pozitivan pritisak koji sami sebi nameću u vašem društvu je nešto dobro, ali je pitanje kako im pomoći da načine taj prvi korak i stvarno krenu sa trčanjem?

Razumite da vaši prijatelji nisu lenji, već često nesigurni

I ako mislimo da je u pitanju lenjost, često je strah od nepoznatog ili neuspeha taj koji parališe. U praksi se dešava to da uglavnom ostanu na rečima, retko zaista i počnu da trče i vi negde imate tu bojazan ili skriveno očekivanje da su šanse da počnu jako male… A šanse da krenu samostalno sami od sebe su gotovo minimalne…

Zato sledeći put umesto da pomislite da je vaš prijatelj lenj, da samo obećava a nikada ne ispunjava obećanja, da vas iznova i iznova laže… priđite mu sa razumevanjem da je samo nesiguran, da mu fali vaša podrška, ne osuđivanje. Budite stprljivi.  

Postavite pitanja, umesto da ponavljate poznatu priču koja često ume da bude demotivišuća

Započeti bavljenje rekreativnim vežbanjem je za mnoge ljude veoma težak zadatak. Svejedno da li je to zato što su u lošoj kondiciji, nemaju vremena ili nemaju dovoljno samopouzdanja, sama pomisao da se uključe u sredinu gde su drugi u boljoj kondiciji od njih je uznemirujuća. Preovlađuje strah od neuspeha i ismejavanja drugih…

Čak i kada kažete: „Svaki početak je težak“, vaš prijatelj možete pomisliti: Lako je tebi da pričaš, ti nemaš ovoliko _____ (obaveza, kilograma….).

Ukoliko imate baš dobar odnos sa prijateljem, možete ga pitati, baš tako: Da li imaš strah da nećeš moći da potrčiš? Verovatno će odgovor biti ono klasično: „Ti trčiš satima, a je ne mogu ni 5 minuta“. Dobra fora u tom trenutku nije da ga ubeđujete, kako su svi tako počeli, da je to sve OK i normalno, već da ga ohrabrite pitanjima kao što su:

  • Da li je realno da ćeš moći da trčiš odmah na početku baš kao i ja?
  • On će verovatno reći: „Pa nije“. Onda ga zamolite da vam dopuni rečenicu: „Ako budem uporan i izdržim prvih mesec dana treninga osećaću se  _________ i moćiću da trčim ________.
  • Dobro pitanje je i: „Šta je to najgore što može da se desi?“ Odgovor može da bude tipa: „Najgore je da trčim 3 minuta i stanem /odustanem„. Onda ponovite to svom prijatelju uz pitanje: „Na skali od 1-10, gde je 1 osećanje bez ikakvog straha, a 10 strah da vam neko siluje decu (ili nešto tako strašno), gde se nalazi strah da trčite 3 minuta i stanete?“ Na ovaj način vaš prijatelj će shvatiti da je strah od neuspeha u ovm slučaju banalan. 
  • Recite prijatelju da vam dopuni rečenicu: „Ako budem uporan i izdržim prvih mesec dana ______„. Očekujte i težite da dobijete odgovor „Ako budem uporan i izdržim prvih mesec dana: osećaću se moćno, nagradiću sebe patikama, smršaću 3 kilograma, misleću da sam uspeo….“ 

Pozovite ih da vam se pridruže

Nekim ljudima je teško da započnu sa novom navikom bez spoljašne motivacije i podrške. Recite svojim prijateljima da volite da trčite u društvu i da znate nekoliko staza za trčanje koje su kao stvorene za početnike. Nemojte da ostavite utisak da vam je smor što radite treninge sa njima koji vama malo odgovaraju.

U prvom periodu, trčite lagano i pobrinite se da ih stvarno odvedete na stazu koja je prilagođena početnicima. Nekim ljudima je upravo to što ne znaju gde da trče najveći problem, sada će znati.

U toku trčanja ih podržite, a na kraju svakog trčanja pohvalite njihov napredak, ma koliko se vama laganim činio tempo vašeg zajedničkog trčanja. Možete postaviti pitanje na kraju trčanja: Šta ti se posebno svidelo danas? To pitanje ljude dovodi u kontakt sa pozitivnim osećanjima i lekcijama koje su naučili. Svaki odgovor tipa: „Ladno sam uspeo/la da istrčim 1 km bez stajanja“, možete još više utvrditi pitanjima poput

  • Da li to znači da kroz trčanje otkrivaš da postoje snage u tebi koje još nisi otkrila?
  • Da li to znači da kada redovno treniraš postižeš rezultate koje nisi ni sanjao/la da ćeš moći?
  • Ako možeš da istrčiš 1 km bez prekida, šta bi voleo da bude tvoja sledeća nemoguća misija? Ako to postigneš, u šta ćeš verovati?

Lobiraj trčanje!!!

Gusto ispunjen raspored u toku radnog dana i nedostatak vremena veoma često su razlog zbog kog ljudi ne počinju sa trčanjem ma koliko bi to želeli.

Vaša uloga u rešavanju ovog problema bi mogla da bude od velikog značaja. Posedite sa svojim prijateljima i prodiskutujte njihov nedeljni raspored. Ukoliko uspete da im ukažete da je moguće, ma koliko se raspored činio zgusnutim, da pronađu pola sata za trčanje tri puta u toku nedelje na dobrom ste putu da im pomognete.

Izaberite nekoliko blokova u toku dana kada bi mogli da odu na trčanje, neka to budu oni trenutci kada obično gledaju neku seriju ili neki drugi program na Tv-u, kada surfuju netom ili rade nešto drugo što nije toliko produktivno. Kada ih ubedite da je umesto serije ili muzičkog show-a, mnogo bolje za njih da istrče pola sata, ponudite se da im pravite društvo.

Ako niste u prilici da im pravite društvo, zahtevajte da vas izveste kako je bilo na trčanju. Mnogima će biti glupo da preskoče trčanje ako su vam obećali da će vam javiti kao im je bilo. Inače cela jedna teorija i tehnika podrške je opisana u knjizi „Ko vam čuva leđa?“, pa ako stignete pronađite literaturu u našim knjižarama.

I zapamtite, čak i najzauzetiji ljudi na početku ili kraju dana sednu za kompjuter i pročitaju najnovije vesti, najomiljeniji blog ili sednu ispred TV-a i odgledaju neku od milion serija. Neretko je samo osvešćivanje da je moguće da to vreme provedu mnogo kvalitetnije i zdravije za sebe dovoljno jak impuls da pokrene promenu kod ovih ljudi.

Trčanje+

Šta je to što sa svojim prijateljema koje želite da podržite u njihovoj nameri da protrče radite obično? Idete na kafu na kej ili gledate fudbal vikendom, nešto treće?

Pokušajte da ovo postanu dopunske aktivnosti trčanju, na taj način uživanje sa prijateljima u nekoj staroj doboroj aktivnosti može dobiti sasvim novi oblik. Umesto prostog druženja ili „blejanja“ sa društvom ove aktivnosti će dobiti oblik nagrade za dobar trening pre toga, pa će samim tim i uživanje u njima biti potpunije.

Sa druge strane svakom početniku u trčanju ponekad zafali motivacije a rečenica koja u sebi sadrži i neku ponudu plus sigurno će ih više motivisati nego jednostavno: „Ajmo, u nedelju ujutru na trčanje.“ Može i oavko:“ Ajmo u nedelju na trčanje, a posle ćemo zajedno u omiljeni restoran na ručak„.

Veroljub, predsednik RRCT: Trčanje  mi je odličan način da pored treninga ispunim i druge potrebe. Moj najbolji prijatelj Vuk, živi u Londonu. Kada svrati u Beograd, odemo na džoging na Avalu. Takvo viđanje je mnogo bolje nego bleja u kafiću, kada se ne možeš skoncentrisati na temu.  Kada je raspored gust trčanje sa Ivanom (Sportski direktor RRCT) je odličan način da naširoko razgvovaramo o planovima i budućnosti razvoja Kluba.

Pristupite RRC Trčanje.rs

Srećom u Beogradu funkcioniše prvi Road Runners Club u našoj zemlji. Sa ciljem da olakša i obezbedi sigurnu sredinu za sve one koji žele da se posvete trčanju, ali do sada nisu imali mesto gde će dobiti pažnju, podršku, društvo i stručno znanje. Trčanje.rs je uvek u misiji da trčanje promoviše kao životni stil, te ako džogirate ili biste voleli da počnete – na pravom ste mestu. Povedite svoje prijatelje na neki od naših treninga, dođite da se upoznamo i da zajedno treniramo.

Ukoliko ste i vi uspeli da motivišete nekog da počne sa trčanjem, imate neki predlog ili savet, podelite ga sa nama!

Sutra se održava trka „Sećanje na Duška Radovića 2011“
Uvodnik za decembar 2011 – nova sezona!
Tags:

Povezani članci

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Fill out this field
Fill out this field
Molimo vas da unesete valjanu adresu e-pošte.
You need to agree with the terms to proceed