Brojevi sa pretrčanih maratona

Prvi trening  apsolutnom početniku može izgledati kao veliki izazov i korak od sedam milja, naročito samoproklamovanim “foteljašima”. Mnogi od njih počinju sa trčanjem sa velikom energijom i još većim entuzijazmom, ali mali broj njih će i ostati aktivan. Ako odlučite da trčite, evo nekoliko saveta koji mogu da vas zadrže na stazi ili trotoaru i što dalje od fotelje ili kauča.

U trčanju nije važno da li ćete biti prvi ili poslednji. Uvek možete sebi reći: “dosta mi je, završio sam za danas”. I u tome možete naći satisfakciju. Važno je da sebe ne maltretitrate i da uživate u svakom koraku koji napravite.

Nikako ne preterujte. Počnite sa kilometar ili dva, pa ako je i to mnogo, prepolovite razdaljinu. Vaše telo će vam staviti do znanja kako se oseća, pa ga dobro oslušnite. Budite samouvereni kada počinjete sa trčanjem, ali ne preterujte. Povećavajte dužinu trčanja postepeno a kada vidite da možete da trčite 5 kilometara bez pauze sasvim lagano, onda možete početi i da se igrate sa brzinom trčanja.

Zacrtajte ciljeve

Posle početnog zamaha, dobro je imati realistične ciljeve koje želite da ostvarite. Ciljevi zahtevaju odlučnost i lično angažovanje i na taj način utiču na osnažavanje motivacije. Bilo kako bilo, morate biti oprezni da ne napredujete suviše brzo. Strpljenje je vrlina!

Pratite vaš napredak

Ponekad pomaže da vizuelizirate ono čemu težite. Izrežite neku dobru fotku idealnog trkača ili trkačice i zalepite je na neko vidno mesto, a odmah pored i vaš program treninga sa dužinama i vremenima. Kada vidite ono čemu težite i vaš napredak će biti vidljiv uz zadržavanje prave motivacije. Mi vam preporučujemo Excel trening planer i evidenciju koju je sastavio naš drugar Marko Joksimović.

Vladati sobom je najveća pobeda

Osluškujte vaše telo

Probajte da trčite u različitom delu dana, ako je to moguće i pronađite kada vam je učinak najbolji. Ovo kod nekih osoba može dosta da varira, pa je to razlog što nisu uspešni u svakoj prilici. Ako pokušavate da trčite u ranu zoru, a recimo vaš vrhunac je u kasno popodne, osetićete tromost i umor i bićete manje motivisani.

Opremite se

Kada počinjete sa trčanjem, udobnost treba da vam je među prvim stvarima na listi! Pođite u sportsku radnju po odgovarajuću opremu (patike, čarape, majice…) prema vašoj želji i količino novca koji ste spremni da date. Proverite da li su vam patike odgovarajuće i kako vaša noga leži u njima i ono što je najbitnije: kako se osećate u njoj? Da li je dovoljno ili preterano mekana ili trvda? Ako imate nešto više keša i ako ste zaluđeni za gedžete pazarite i pulsmetar  (sa ili bez gps / pedometra) kako biste na treningu pratili pokazatelje kao što su srčani puls, zona treninga, broj sagorelih kalorija, brzina i pređeni put. Ako volite muziku, ponesite je sa sobom na vašem mp3/mp4 uređaju i uživajte!

Menjajte navike

Kada u trenutku promenite naviku, može se desiti da učinite veliku stvar na polju motivacije. Promenite stazu ili smer, probajte trčanje na traci ili po mekanoj podlozi, trčite u društvu ili sami, ubacite drugačiju muziku u vaš plejer ili stavite naočare. Eksperimentišite.

Vežbajte telo, odmorite um

Probajte da pored trčanja ubacite još neku metodu opuštanja. Slušajte laganu muziku, obratite pažnju na cveće u stanu, izađite na izlet i dišite punim plućima. Uradite koju vežbu snage, posetite bazen ili uplatite mesec dana jogu. Sve ono što vas opušta može da utiče da razbijete monotoniju trkačkog treninga. Ključ je da ostanete motivisani i aktivni!

Motivacija se uvek iznova vraća drugačije i potpunije. Svako ima svoju jedinstvenu formulu kako da sebe natera na još jedno postignuće u životu. Važno je da shvatite da uz upornost, uvažavanje ideja i postizanje ciljeva koje ste zacrtali ide i odličan osećaj i zadovoljstvo sobom i svojim životom. Ovo neprocenjivo iskustvo za koje ste sami odgovorni će vam zato biti i draže i vrednije :) Vidimo se na trčanju!