Od kada pratimo rekreativce kako počinju da trče u zrelijim godinama, primećujemo isti obrazac – žene i muškarci kreću podjednako slabo, ali muškarci mnogo brže napreduju. Ovo se ne odnosi na standarnu priču ko je brži, već je povezano sa jednostavnom činjenicom da muškarci imaju bolju osnovu, jer su se naješće bavili sportom sve vreme.
51% devojčica prestane da se bavi sportom kada uđe u pubertet. Ovo je najvažniji zaključak velikog istraživanja koje je kompanija always sprovela u SAD. Kod nas možemo samo da pretpostavimo da su rezultati lošiji, uzevši u obzir mnogo slabiju sliku bavljanja rekracijom.
Muški sport?
Sa željom da razjasni ovo pitanje, brend Always i režiserka dokumentarnog filma koji je nominovan za Oskara, Nanet Berstajn, udružili su se kako bi saznali koji stav imaju devojke prema bavljenju sportom. U novom video spotu #Kao devojka, devojke govore o svom iskustvu bavljenja sportom, izazovima i koristima, o tome šta im je pomoglo da ostanu u sportu ili šta ih je navelo da ga napuste. Poslušajte njihove priče i pronađite inspiraciju u njihovom snažnom pozivu svim devojkama da nastave da se bave sportom – Always I dalje igraj #Kao devojka video spot možete pogledati ovde:
https://www.youtube.com/watch?v=zHrN-sfSFYw&feature=youtu.be
Pitanje za sve nas je zašto sport vidimo kao mušku oblast – i koji su to „muški sportovi“ gde nema mesta za devojke? Delimičan odgovor je nastojanje za merljivošću. Takmičarski duh sporta podrazumeva pobednika, a u većini sportova, muškarci pobeđuju polnim predispozicijama. Takmičenje je brutalno i po telo i po psihu i negde naginje ka muškom principu, ali to ne mora da bude tako.
Jer, ako razmislimo o korisnosti sporta – složićemo se da je rekreativni sport dugoročno najzdraviji, i najisplativiji za pojedinca ali i društvo. Zdravi pojedinci uspešniji su na svakom polju.
U rekreaciji je takmičenje od sekundarnog značaja – sa tendencijom nestajanja. Ako se takmičimo, to je uvek sa nama samima. Tu je pol zaista nebitan.
Srpska tekvondistkinja i osvajačica olimpijskog zlata, Milica Mandić, pridružila se Always kampanji #Kao devojka kako bi podelila svoju priču i podstakla devojke da nastave da se bave sportom.
„Sportom se bavim gotovo ceo svoj život. U početku sam menjala sportove, bavila se plivanjem, zatim aikidom i sa svojih trinaest godina sam pronašla tekvondo. Ni jednog trenutka nisam razmišljala da napustim sport i treniranje istog, ali sam tražila sebe dok nisam pronašla sport koji me ispunjava i koji mi daje samopouzdanje koje imam danas.“, rekla je Milica. „Iz tog razloga, ponosna sam što sam deo kampanje brenda Always, #Kao devojka, koja treba da pomogne devojkama da ostanu samouverene tokom puberteta tako što će ih inspirisati da nastave da se bave sportom.“
Zašto sport za sve?
Mnoge studije su pokazale da kontinuirano bavljenje sportom u velikoj meri utiče na jačanje samopouzdanja kod devojaka, u svakom smislu, i omogućava razvoj dragocenih veština koje će im pomoći da budu samouverene čime god da se bave kasnije u životu. Zapravo, jedna novija američka studija sprovedena u 2015. sa ciljem prikupljanja podataka o potrošačima pokazala je da devojke starosti između 18 i 24 godina imaju dvostruko veće šanse da budu samouverene ako se redovno bave sportom u poređenju sa onim koje se ne bave sportom uopšte[i].
Najvažniji zaključci studije „Always Puberty & Confidence Wave IV“
- Do 17. godine ili do kraja puberteta, više od polovine devojaka (51%) napusti sport.
- 7 od 10 devojaka koje su prestale da se bave sportom tokom puberteta smatra da nisu pripadale svetu sporta.
- Samo 1/3 devojaka misli da društvo podstiče devojke da se bave sportom.
- Tri najznačajnije koristi bavljenja sportom koje su devojke navele su veće samopouzdanje (62%), timski rad (64%) i liderske veštine (54%)
Hajde da promenimo ove brojeve – počevši od sebe i svoje okoline, ohrabrujte devojčice, devojke, žene da se bave sportom. Objasnite im da takmičenje nije najvažniji aspekt. Učite ih da pobeđuju sebe.