Ili: Zašto je važno da budite promoteri i lideri trčanja!

Vizija Trčanje.rs jeste Srbija u kojoj ljudi trče i dobro povezana trkačka zajednica na Balkanu. Naša misija je da svakodnevno omogućavamo što bolje uslove za trčanje svih ljudi koji to žele. Sebe vidimo kao nosioca trkačkog pokreta i lidera promena u prihvatanju trčanja kao aktivnog životnog stila.

Naš glavni zadatak je da neprestano povećavamo razumevanja i upoznajemo ljude kojima “prodajemo” trčanje. Stalno se trudimo da odgovorimo na potrebe naših čitoaoca, ali i članova i svih onih zainteresovanih za trčanje. Ono što nam je najveći izazov jeste kako da prebrodimo jaz između trkača i “netrkača”, onih koji sve češće srećemo na uilcama grada kako džogiraju i onih koji ne mogu sebe da zamisle u opremi za tčrnaje. Kako da učinimo da sajt Trčanje.rs i trčanje budu prepoznati i kako da kada budu preoznati ljudi mogu da ga iskoriste da otkriju sve one lepe stvari koje trčanje može da donese.

Treutno komuniciramo sa prve dve grupe. Trčanje ostaje neprimećeno za većinu. Do većine možemo doći kroz sistemska rešenja: npr da trčanje bude ponuđeno kroz Domove Zdravlje, kroz osnovne i srednje škole... ili kroz kontinurane kampanje velikih kompanija, a trenutno su to Nike i Adidas

Drugi zadatak koji smo preuzeli jeste pomoć različitim institucijama (pre svega 1. organizatori trka i drugim atletskim radnicima koji su se vremenom usporili, 2. biznisu koji je ponekad suviše kratkovid i orijentisani na trenutne rezultate, 3. drugim partnerskim organizacijama iz oblasti zdravih stilova života… ) da razumeju značaj nadolazećeg trkačkog porketa, da shvate svoj interes i mogući način da povežu svoje poslovanje na obostranu korist.

Gde je trčanje na ex-Yu + Slovenija?

Ono što je važno jeste da shvatimo da trkački pokret da bi bio pokret mora da prođe kroz sve faze procesa koji se zove “difuzija inovacija”. Inovacija ovde jeste samo trčanje kao način rekreacije i aktivnog životnog stila.

Trkački sve više izlaze iz svojih rovova, teretana i polako postaju svakodnenva slika u većim gradovima na našem prostoru. Kriva koju dajemo predstavlja 5 tipova ljudi koji na različite načine i u različito vreme prihvataju trčanje.

5 grupa koje prihvataju trčanje. Isti grafik možete primeniti na populaciju u celom ili na segmente po godinama.. npr srednjoškolci, studetni, 30-45 godina...

Inovatori

Inovatori su ljudi koji prvi usvajaju inovacije. To su ljudi preduzetničkog duha, spremni na rizik, na promene… kojima nije toliko važno šta drugi misle o njima. U trkačkoj sferi to su ljudi koji aktivno i redovno trče. Često ljudi koji su imali mogućnost da putuju u inostranstvo. Za Trčanje.rs to su oni koji su od samog početka sa nama, koji koriste Google :), gedžete kao štu su puslometri, GPS satovi… i koji su stalno traže nove načine da istraže sebe – akvatlon, triatlon, snoubord…

Za nas je ovo grupa ljudi koja se okuplja na internetu ili otvara svoje blogove o trčanju… To su ljudi koji učestvuju na trkama, putuju, koji se međusobno druže, koji će preuzeti program treninga sa neta, koji će se oprobati u akvatlonu, koji će non-stop smarati o trčanju… koji će imati kompresione čarape, izotonične napitke, i šta ti ja znam…

Rani usvajači

Rani usvajači predstavljaju grupu koja je za svaki razvoj najznačjanija. Ovo su svi oni ljudi koje danas srećemo u većim gradoima koji trče po stazama na Adi, Košutnjaku, Keju, Jarunu…  koji traže grupe za trčanje i rado prilaze (redovno prate ili se aktiviraju) projektima kao što su Nike Running Club Beograd ili Klub Trčanje.rs.

To su ljudi koji su najčešće veoma futuristički orijentisani, prvi će probati sve novo što se pojavilo i uglavnom su nadprosečno obrazovani. Oni se često druže ili komuniciraju na neki način sa inovatorima, pa tako saznaju za nove proizvode. Nema ih mnogo, oko 13 posto, ali su jako važni. Pravo leglo early adoptersa u Srbiji je recimo Twitter. Većina ljudi koji imaju nalog na Twitteru spadaju u ovu kategoriju. Istok Pavlović

Trčanje.rs komunicira sa ranim usvajačima i zato je ono jako važna promena koja se desila na našoj trkačkoj sceni

Većina

Većina (masa) je podeljena na ranu i kasnu, i glavna greška mnogih preduzetnika je što odmah žele da udare na masu i preskaču early adoptere. To nije moje mišljenje, već empirijski dokazana stvar koju možete pročitati u mnogim knjigama iz marketinga. Naravno, ovde govorimo o stvaranju brenda, a ne o surovoj prodaji. Ako neko hoće da uveze dva kontejnera čarapa i da ih distribuira po buvljacima širom zemlje, ovaj tekst se na to ne odnosi. Brend je ona ezoterična vrednost firme koja se stvara ni iz čega i stoji u glavama ljudi, a koja često vredi kao pola cele kompanije pa i više. Istok Pavlović

Kada pogledate da se trke kod nas (npr Beogradski maraton) i u okruženju (Zagreb) reklamiraju mesec dana pre starta, a da tokom cele godine gotovo da nemamo aktivnosti niti komunikaciju sa postojećim trkačima (inovatorima i ranim usvajačima) ne možemo ni očekivati neki rast broja trkača već stagnaciju u dužem vremenskom periodu. Zato je važno da se ponude kontinuirane aktivnosti poput različitih klubova podrške i grupa koje će da neguju rane usvajače – baš kao što New York Road Runnersi organizuju mnoštvo trka i treninga za svoje članove. Dobar primer negovanja ranih usvajača jeste i hrvatski brend “Volim trčanje” sa portalom Utrke.net i kros utrkom “Volim trčanje“.

Očigledan primer su vam kampanje Nike Running Club Beograd i Adidas škola trčanja u Zagrebu (komuniciraju sa ranim usvajačima), bolji su ARK Fruška gora iz Novog Sada i TK Varadžin 042 i najbolji Road runners Club Trčanje.rs, gde ljudi kao što idu na aerobik mogu da treniraju trčanje.

Jaz do većine

Između ranih usvajača i većine postoji jaz (gep) koji mnogi ne uspeju da prevaziđu. To vam se dešava sa trčanjem u proteklih xx godina od Hrvatske do juga.

Većina teško usvaja nove stvari – ali nekako i do njih dolazi inovacija, jel da? Kako se to dešava? Da bismo ovo shvatili i da bismo imali uvida šta je sve potrebno da uradimo da bismo ubrazli proces prihvatanja trčanja kod većine moramo podeliti većinua na ranu i kasnu.

Rana većina je u kontaktu sa ranim usvajačima! Ova masa ljudi koja još uvek nije ni pomislila da je ok istrčati krug oko Ade ili Jaruna ili ne daj bože istrčati polumaraton ipak ima u svom okruženju nekog ko je dovoljno cool, a uradio je to.

Rana većina ima uvida da njihovi poznanici kreću da trče, i ako im se “proizvod”  dopadne, počeće da ga koriste. Tako inovacija (trčanje) postaje istorija :)

Ranu većinu čine pragmatični (praktični) ljudi. Ovi ljudi, ako zaključe, da je trčanje korisno (kao što je recimo teretana ili aerobik prihvaćen) rado će se odvažiti i na redovno bavljenje trčanjem.

Zaključak: Da bismo došli do većine moramo negovati rane usvajače.

Kasna većina

Kasna većina su vam svi oni koji vam se smeškaju u brk kada kažete da trčite… u glavnom oni vas aspolutno neće razumeti, i za njih ste totalno neinteresantni. Generalno, ovi ljudi su nezainteresovani za nove stvari i najčešće nisu preterano školovani. Kasna većina usvaja na kraju promenu od rane većine sa kojom su u kontaktu.

Trčanje verovatno neće doći nikada u ovu grupu, ali aktivan životni stil i rekreacija, zdrava isrhrana imaju tu šasnu.

Sketpici

Skeptici su oni koji najkasnije prihvataju promene. To su oni ortaci koji i dalje nose odličan telefon Nokia 3310. Kada budemo svakodneno putovali na Mesec, oni će početi da možda početi da trče. Oko njih se ne treba truditi.

Adria regija – zemlja inovatora

Srbija danas broji zasigurno manje od 2% populacije koja trči. Hrvatska je malo bolja, a Bosna i Makedonija su što “južnije to tužnije”. To znači da u našim državama trče samo oni koji su inovatori, mali broj najspremnijih na promene.

Pored inovatora govorimo i sa ranim usvajačima, koji su za Trčanje.rs i najvažnija grupa ljudi… Ovi ljudi istražuju mogućnost da trče, počinju i na ličnom planu menjaju ponašanje ka trčanju (to znači da trče mesec dana, pa 2 ne, pa onda sledeće godine opet trče na leto i tako…)

Takođe, celokupan grafik treba gledati i samo za mlade ljude, gde se procenat ljudi koji džogiraju povećava (ako ima neko ko bi radio istraživanje na ovu temu, neka se javi)

Članovi Trčanje.rs kao lideri

Članovi Kluba Trčanje.rs su ona hrabra grupa ljudi koja rado prihvata promene i ne boje ih se. Mi od naših članova i posetioce ne očekujemo samo da budu konzumenti usluga već i da  utiču na ljude u svom okruženju na aktivnu promenu – da inspirišu ljude da prihvate odgovornost za svoj izgled i dobar osećaj u svom telu – i da počnu da se bave trčanjem.

Liderstvo se najbolje i definiše sa uticajem koji postižete. Trčanje.rs je uticalo da neki ljudi istrče svoje prve polumaratone i naprave svoje prve trkačke korake… sada je zadatak da se taj uticaj širi kroz promotere trčanja.

Ideja Trčanje.rs nije samo da promoviše trčanje i aktivan životni stil, jer sami ne možemo imati efekte, već i da jačamo ljude da sami budu nosioci promena.

Trčanje u Srbiji

Ovde sam dao svoju optimističnu prognozu za razvoj trčanja u Srbiji. Razvoj trčanja posle ulaska u EU će verovatno ići mnogo brže. Gomila drugih stvari će uticati na razvoj trčanja: rast standarda, dolazak jefitnih brendova, kampanje, inovatnivne usluge, nove trke i klubovi…

Za kraj, Beograd ima 2 miliona ljudi. Potrebni su nam hrabri (mladi) ljudi koji su spremni da bez blama trče, izgledaju dobro i žive trčanje. Verujem da je i Zagrebu, Skoplju i Sarajevu slično potrebno :)

Tekst inspirisan člankom Istoka Pavlovića “Difuzija inovacije“.