Trčanje je u 2019. poraslo :) Za početak imamo oko 500 odgovara više u našoj anketi, tako da sada pored pulsa – imamo i trend, jer možemo da poredimo poslednje 2 godine. 

U prvom tekstu daćemo samo osnovne statistike i poneke ukrštene. Tamo gde se muškarci i žene razlikuju, naglasili smo tu razliku. U sledećim mesecima analiziraćemo detaljno one korelacije koje nam se čine najzanimljivijim.

Rezultati su neverovatni, neki su nas iznenadili, neki obradovali, neki su razlog za zabrinutost!

Pričajte sa nama – da li ste sve očekivali, koji rezultat vam je neobičan i dajte nam predloge za pitanja koja smo možda zaboravili da vas pitamo. Hajmo redom sada u analizu:

Navike u trčanju

Muškaraca u našoj anketi je bilo 55% žena 45% Ova statistika malo odskače od naših pratilaca na društvenim mrežama i posetilaca sajta, gde žene jesu u blagoj prednosti. Izgleda da manje trče ili im se nije delila trkačka intima :)

Najviše vas ima preko 35 godina. Zrelost dominira.

Najviše ispitanika je očekivano, iz Srbije (80%,) sa dominacijom od 50% Beograda, slede BiH sa 5% i Hrvatska sa 3.4%.

Preko 67% je iz gradova većih od 100-000 stanovnika, a najmanje iz malih mesta (manjih od 10.000). Većina je zaposlena (87%), preko 43% u privatnom sektoru. Većina ispitanika jeste odgovorila na pitanje o primanjima.

Iznanađujuće (ili ne?) trkački prosek je daleko iznad republičkog

28% ima primanja veća od 700€, sledi od 300 do 500 sa 25%, između 500 i 700 ima 23% ispod 300 ima 16.8%, 5% vas ima primanja veća od 2.000€ (čestitamo :)) primetne su razlike u polu u primanjima, muškarci mnogo češće imaju viša, ali to je već druga tema.

Najveći procenat trkača je u braku (46.7%)

Jako zanimljivo je da se trend nastavlja, da je i dalje više trkača (52%) nego trkačica (39%) u braku. 

Koliko često i ko više trči?

Koliko trčimo?

Da nas najviše čitaju “pravi” rekreativci definitivno smo potvrdili kada sumiramo ove rezultate. Iako trčimo redovno, kilometraža koju najčešće istrčimo ne prelazi 30km (29%) a preko 35% trkača u protekloj godiniji nije istrčalo nijedan polumaraton. 19.4% je istrčala samo jedan.

Najpopularnija distanca više nije polumaraton!

U 2018. 75% trkača je istrčalo makar jedan polumaraton, ali 2019. 65%

Makar jednu trku od 5 do 10 kilometara, istrčalo je preko 70% trkača

Trčimo manje kilometara nego u 2018. I dalje je drastična razlika između muškaraca i žena:

56% muškaraca prelazi 30km i više. Najviše ih trči 3x nedeljno

Žene trče manje, dominira distanca do 20km nedeljno sa 33% – (29% do 30km nedeljno, 14.% do 50km nedeljno). I trče 3x nedeljno u proseku.

Pored trčanja, još jedan sport trenira 56% trkača. Za razliku od 2018. kada je to bio biciklizam, sada je drugi dopunski sport – snaga.

U klubu trenira 34% ispitanika, 66% trči individualno. Ovde su rezultati identični kao u 2018.

Većini ne treba dodatna podrška, ali od onih kojima treba, to je pre svega društvo za trčanje. Svima vama preporučujemo našu grupu Maraton Akademija na fejsbuku, nađite društvo i trčite zajedno :)

Trčanje je definitivno timski sport, ako uzmemo u obzir da je preko 80% trkača trčanjem steklo prijatelje. Sa njima na trke putuje 60%. Ovaj broj je spao za 5% u odnosu na 2018.

u 2019. dominirale su trke od 10km i kraće, ovo je svetski trend koji lagano stiže i do nas.

Glavni motiv za novu trku na prvom mestu je i dalje zanimljivost grada, pa na drugom zanimljivost staze, društvo je na trećem mestu. Cena startnine nije ni u prvih 5 motiva. Motivi su manje više nepromenjeni u odnosu na 2018.

U inostranstvo je putovalo manje od polovine trkača. Ako je zanimljivost grada glavni motiv, ponestaće nam gradova :) Ovde imamo U krivu, tako da je najviše putovalo na jednu trku, pa frekvencija opada i onda raste kod 10+. Dakle – ko voli, taj baš putuje.

Novac ovde ipak čini dovoljnu razliku, čitaoci sa višim primanjima (500€+) putovali su malo više, oko 59%, nasuprot 35% čitalaca sa primanjima manjnim od 500€, Samo 30% čitalaca sa primanjima manjm od 300€ je putovalo u inostranstvo.

Kada je reč o trkama 60% vas misli da su bolje iz godine u godinu.

36% trkača smatra da su cene previsoke, 34% da nisu a neodlučno je čak 30% trkača.

A kolika cena je fer? Niža nego što je u praksi. 77% smatra do 2000 rsd.

Najviše vas 43.5% smatra oko 10€ tj između 1000 i 1500 rsd.

Kada je reč o startnom paketu i dalje caruje , tesnom većinom – kul medalja! Ona vam je najvažniji deo cene startnog paketa

Oprema, u čemu trčimo?:

Koje patike nosimo?

Čak 54% naših trkača ima odvojene patike za trening i trku.

Najčešće se kupuje jedan par patika (39%) Dva para kupilo je 33% trkača, ostale opcije u manjim procentima. Ovo je pad u odnosu na 2018.

Kada je reč o tome koje brendove nosimo, došlo je do pomeranja na vrhu. U odnosu na 2018. kada je tesno pobedio adidas, sada trijumfuje Nike sa 31%, adidas je na drugom mestu sa 29.7%, asics na trećem sa 28.3%. Slede, Mizuno, Salomon, Reebok…

U pronaciju većina ne veruje, ili ne zna koja im je. Oni čine 41% ispitanika. 38.8% je reklo da su normalci. 10% umereni pronatori. Ove brojke se ne menjaju.

Za koje mislimo da su najbolje?

Ovde je situacija gde je došlo do smanjivanja razlike.

U odnosu na 2018. (Asics je ovde bio na prvom mestu sa 37%, sledi adidas sa 26%, pa Najki sa 14%) u 2019. primetan je skok Najkija na drugo mesto:

  • Asics 25.3
  • Najk 21.1
  • adidas 17.6

Uz smanjenje razlike. Na 4. mesto izbila je Hoka! Iako se ne nosi, ima jako pozitivno mišljenje od trkača.

Koliko nas patike koštaju i koliko ih često menjamo?

Cena do 100€ je i dalje “zlatna zona” za tržište u Srbiji. Ova cifra se nije menjala ni po polu, ni po primanjima. Kada smo analizirali samo trkače koji zarađuju preko 2000€ porasao je samo procenat patika do 150€

Ovo je ujedno, i cena koju trkači smatraju fer cenom (62% njih).  Očigledno je da većina smatra da domaći zastupnici imaju prevelike cene, ali taj procenat je čak 87%. Ništa od ovih procenata se ne razlikuje značajno od 2018.

Patike se u Srbiji menjaju na godinu – dve dana. Samo 9% ih menja na manje od 6 meseci, na godinu dana 48%, na dve 42%, opet – nema značajnih pomeranja u odnosu na 2018.

Šta kupujemo, čega nikad nema dovoljno

Ovo je pitanje koje nas je najviše “namučilo” jer je odgovor na prvi pogled bio da najviše kupujemo majice sa kratkim rukavom.

Trkači sa dužim stažom, ovaj komad počnu da gomilaju nakon par godina posećivanja trka.

Kada smo isključili polumaratonce, slika je postala jasnija, trkači koji ne trče trke, ali treniraju redovno, su oni kojima su majice najpotrebnije 37%, polumaratoncima su one na drugom mestu, ispred patika sa 30% procenata.

Svega dovoljno ima četvrtina trkača, kada njih isključimo na prvom mestu potreba su:

  • Patike
  • Helanke
  • Šorcevi

Majice karatak rukav realno nam fale u mnogo manjoj meri nego što ih kupujemo, što otvara zanimljivo pitanje o navikama i biranju artikala.

Ako odvojimo žene i muškarce dobija se zanimljiva razlika. Ženama najviše fale

  • Helanke
  • Majice
  • Patike
  • Brushalteri, i ovo se ne menja već dve godine

Muškarcima fale

  • Patike
  • Majice k.rukav
  • Šorc

Ovde je došlo do probijanja majica sa kratkim rukavom na drugo mesto :)

Muškarcima je pri odluci važnija cena nego ženama, ali im je oboma najvažnija, sledi nešto drugo – što se kasnije potvrdilo kao udobnost i kvalitet.

Onlajn kupovinu je probalo preko 50% trkača/ca a najviše su se naručivale patike, majice i helanke.

Ishrana i zdravlje

Da je trčanje povezano sa težinom i zdravljem znamo svi. Ali kako se to u praksi pokazuje?

64% trkača je smršalo trčanjem. 70% muškaraca je reklo da, 53% žena. Muškarci znatno više nego žene, iako oba pola prijavljuju najčešće gubitak do 5kg, ženama je to do 5 kilograma, kod muškaraca ima i drastičnih rezultata, 22% izgbilo je od 5 do 10, a 13% preko 10 kilograma trčanjem!

Na posebnom režimu ishrane je vas 25%. žena i 15% muškaraca.

Ne računajući svaštoždere, kod žena dominira proteinska dijeta (7%), ispred vegetarijanaca (5.7%) i peskatarijanaca (4%) na pretežno proteinskoj dijeti je 6.5% vegetarijanaca ima 5%, a na (ne)očekivanom četvrtom mestu je LCHF ishrana sa 4%. Vegana ima 2% za procenat više od keto dijete (1%).

Kod muškaraca dominira sve :) sa 85%, slede proteinske i vegetarijanske dijete sa 3.5% ostali u promilima.

Ovde se ništa nije promenilo u odnosu na 2018.

Suplementaciju koristi 40% trkača, najviše se koristi magnezijum. Morate da pazite na te mišiće :)

Zabrinjavajućih 40% trkača bilo je povređeno protekle godine. Najčešća povreda je koleno, sledeća stopalo. Više su se povređivali trkači  (45%) nego trkačice (35%)

Od povređenih trkača, manje od polovine je posetilo lekara. Ovaj procenat je u padu, dok je procenat povreda osta isti, i blago se povećao među trkačima.

Koja tema vas najviše  zanima?

Odluka opet pada na trening, ovoga puta sa 51%. U porastu je zanimanje za motivaciju, kao i za kalendar.

Omiljena forma vam je članak (65%) ali  19% trkača želi youtube video. Ovde se desila promena u korist video sadržaja u odnosu na 2018.

Informišete se najviše putem fejsbuka (35%) što je pad od 10% u odnosu na 2018. 29% dolazi direktno na sajtu a 17% nas čita na instagramu.

Problem sa FB praćenjem je njegov algoritam, ukoliko ne vidite naš sadržaj – kliknite na sledeća polja u okviru fb aplikacije:

To je jedini siguran način da se naš sadržaj pojavi u vašem newsfeedu :)

Većini (85%) reklame na sajtu ne smetaju – i hvala vam, to je način na koji možemo da održavamo sajt već skor0 10 godina i činimo ga dostupnim i besplatnim. Samo mali broj vas je spreman da za ekskluzivniji sadržaj plaća simboličnu sumu, tako da taj biznis model nećete skoro videti ;)

Ko je dobio nagradu?

Ukoliko ste dobili mejl od nas – znači da ste u srećnih 10. Ne smemo da kačimo cele mejl adrese, te dobijate krnji screenshot. Verujte da smo u random.org ubacili samo redne brojeve dodeljene ljudima koji su ostavili email u tu svrhu i 10 puta kliknuli na generate.

Ako niste medju 10, savetujemo da nas zapratite na instagramu. Svakog meseca dodeljujemo po jedno pakovanje magnetransa, za sve one koji koriste haštag #trčanjejestrava :) Pored ove, mesečno imamo i mnoge druge aktivacije, tako da je šansa za redovne pratioce – velika!