Leto. Dani su sve duži i mnogi uživaju u toplom vremenu. Međutim, neki rekreativci vole da trče i po mraku, pogotovu u letnjim mesecima kada temperatura vazduha preko dana dostiže rekordne vrednosti. Noću je dosta prijatnije, jer se temperatura spušta na podnošljiv nivo. Nekada je trčanje noću ili rano izjutra jedini pametan izbor pošto se dešava da leti dnevne temperature ne padnu ispod 30°C.

Prednosti trčanja noću

  1. Prijatnija temperatura vazduha
  2. Manje gužve na stazi za trčanje
  3. Čistiji vazduh
  4. Manje buke zbog slabijeg saobraćaja
  5. Nema UV zračenja

Loše strane trčanja po mraku

  1. Slabija uočljivost na ulici od drugih učesnika u saobraćaju, pa morate biti pažljiviji
  2. Veći je rizik povređivanja, npr uganjuća noge
  3. Šanse da vam neko pomogne kada vas napadne čopor lutalica su manje
  4. Ograničeni ste na kretanje po osvetljenom prostoru: ulične svetiljke
  5. Ako želite trčati po neosvetljenoj stazi, morate nositi specijalnu opremu za trčanje po mraku
  6. Pitanje bezbednosti, posebno važno za devojke

Noćno trčanje je ponekad rezultat činjenice nedostatka slobodnog vremena u toku dana. A pošto je vrlo važno da se bude dosledan i da se treninzi trčanja ne preskaču, rekreativci često trče pod sijalicom. Naročito je teško ukomponovati posao i trčanje u zimskim mesecima kada je dan kratak, pa ustajete pre zore, a vraćate se kući posle sutona. Tada hteli – ne hteli nametnuće vam se pitanje trčanja po noći. Trkači vole da porane pre zore i da pre posla i dnevnih obaveza urade trening. Ukoliko niste tip koji se lako budi izabraćete varijatnu treninga posle radnog dana, tj neposredno pre spavanja.

Dva najvažnija saveti za trčanje noću

Reflektujuća oprema za trčanje po mraku je obavezna!

Najvažnije dve stvari koje morate znati kada trčite napolju po noći su da vi vidite i da budete viđeni. Morate znati kuda idete, a posebno po čemu gazite. Usled slabije vidljivosti može vam se desiti da nagazite na neki kamen, koren ili drugu neravninu i tako povredite skočni zglob. Ukoliko je veoma kasno može proteći dosta vremena dok se neki auto ne pojavi.

Zato je važno da uvek kažete nekom da ste otišli na trčanje i da ga obavesite koliko vremena planirate da ostanete. Ponesite torbicu sa napunjenim mobilnim telefon i par stotina dinara za ne slučaj da vam je potreban taxi do kuće. Sa druge strane vozači vas moraju videti ako trčite ivicom puta. Ukoliko vaša oprema nema mačije oko koje reflektuje svetlost kupite marker (poput onog koji bi trebao da stoji na sedištima automobila).

Preporuke

  • Trkači koji treniraju po mraku imaju na raspolaganju razne lampe koje se nose oko pojasa, ruke ili na glavi, što mnogo doprinosi vidljivosti na stazi kojom trčite. Pred toga postoje i razne led-lampice koje možete da okačite na noge i ruke i tako budete uočljiviji za saobraćaj ili prolaznike. Možete i da stavite traku oko ruke ili noge koja reflektuje svetlost.
  • Trčite u suprotnom smeru u odnosu na saobraćaj, u slučaju da se rekreirate ivicom puta. Tako je lakše da izbegnete vozila jer ih vidite kad dolaze.
  • Ne nosite tamnu odeću po noći. Najbolje se vidi bela boja, ali i narandžasta i žuta će završiti posao. Ostale boje se ne preporučuju. Neki trkači preferiraju da se obuku u reflektivnu, fluorescentnu odeću koju imaju svi vozači. Namenska oprema za trčanje po pravilu ima reflektujuće elemente (pogledaj sliku) baš radi trčanja po mraku. Ako imate prilike kupite dobru trkačku opremu.
  • Na raskrsnici trčite iza vozila. Nema garancija da vas je vozač video na raskrsnici i zato možda neće ni stati.
  • Ne koristite slušalice i mp3 uređaje! Glasna muzika iz njih smanjuje vašu sposobnost da čujete sirenu vozila, glas ili potrencijalnu opasnost. Ako ih morate koristiti, izaberite takvu stazu gde nećete naići na saobraćaj. Može vam se desiti da vas napadnu kučići, a da niste čuli kad su vas upozorili lajanjem da su u blizini.
  • Nosite kačket na glavi i eventualno prozirne naočare. Razlog tome su grane koje niste primetili a mogu vam zaštititi lice i glavu. Naočere štite i od insekata, koje vaša lampa privlači. Trkački kačketi po pravilu imaju reflektujuće markere za bolju vidljvost u mraku.
  • Trčite sa nekim. Vreme će vam lepše proći, a lakše ćete izaći na kraj u nezgodnim situacijama.
  • Trčite po dobro poznatoj stazi. Neka vam lokalni sporstki klub sa stazom koja je otvorena do kasno u noć bude prvi izbor. Dobar primer je Olimp na beogradskoj opštini Zvezdara.

Naravno, uvek možete da se odlučite i za plan B, a to je pokretna traka u lokalnoj teretani. Bezbednost je zagarantovana, ali proverite kakav je ventilacioni sistem u teretani i koliko se čeka na red da biste došli do trake.

Danas je vreme zahladnelo i predstoji nam lepa nedelja za trening. Interesuje nas, da li ste ovog leta trčali noću, kada i gde? Podelite sa nama vaše iskustvo ili savet?