Vesti

Milijan Dimitrijević: Everesting na Kablaru za manje od 30 sati

Nema komentara

Everesting, kao najteža planinarska disciplina predstavlja ekstremni izazov mnogim planinarima. Suština je napraviti visinsku razliku koliko iznosi najviši vrh sveta Mont Everest 8848 metara.

Planinski trkač Milijan Dimitrijević pomerio je granice ljudskih mogućnosti i osvojio Everesting, tako što se 16 puta, od planinarskog Doma popeo na vrh Kablara i to kombinacijom trčanja i brzog hoda – kako se uglavnom spuštao nazad.

Staza broj 1 predstavlja jednu od najizazovnijih i najopasnijih, koja od skora ima i osiguranje od žice i sajle. Za ovaj poduhvat, 39-ogodišnjem ekstremnom sportisti iz Kosjerića bilo je potrebno 29 sati i 34 minuta. Milijan je Everesting počeo u petak u13 časova i kaže da je za njega ovo bilo izuzetno iskustvo.

Zašto je Kablar idealan za everesting

„Odabrao sam Kablar jer tu redovno treniram i ima prelepe staze, iako je jedinica tehnički jako zahtevna. Everesting se može raditi i biciklom, a ja sam izabrao trčanje i pešačenje, i iskreno nisam se nešto posebno pripremao.

Posao mi je takav da ne mogu previše vremena odvojiti za treninge, ali moje ultra trail trčanje koje je prilično zahtevno daje mi potrebnu izdržljivost.

Posle trke 100 milja Istre u u Hrvatskoj, ovo je moja najduža aktivnost u kojoj sam imao nekoliko kriza. Noć je bila najteža, jako duga, jer veče pada u pola pet, a svanjava u pola sedam. Tako da mi je to bio baš težak period, jer je staza jako zahtevna i morao sam voditi računa o svakom koraku.

Poznato je da je Kablar tehnička planina, ima puno stena i litica, gde jedan pogrešan korak može odvesti u ambis. Bila mi je potrebna velika koncentracija. Naravno, bioritam diktira svoje, pa je teško objasniti kako izleda borba sa snom. Opet, svaka kriza prolazi, i ako joj se odupiremo, izlazimo kao pobednici. Samo je potrebno nikada ne odustati“, ispričao je Milijan svoje prve utiske.

„Svaki krug i ponavljanje zahteva jaku mentalnu snagu i psihičku pripremljenost, jer organizam ne prihvata toliki napor.“ Dodao je da su bolovi jaki i da je dolazilo do grčeva i bolova u mišićima. Za sve velike stvari potrebno je uložiti, trud, volju i napor, a pre svega ljubav prema planinarenju.

Trener Aleksandar Božović pružio tehničku i logističku podršku

Aleksandar Božović, trener

Milijan skromno govori o svom podvigu, i da ne bi uspeo bez velike i bezrezervne podrške svojih saradnika, prijatelja iz Kosjerića i tima koji je bio uz njega sve vreme trajanja Everestinga.

Jedan od njih svakako je i njegov trener i član PD „Kozomor“ Aleksandar Božović, koji je pružio potrebnu tehničku i logističku podršku.

„Vrlo bitna stavka je osvajanje terena, jedan deo se prolazi kroz šumu, trčanjem i hodanjem, pa tehnički deo sa sajlom koji zahteva veliku opreznost, pri usponu. Kod spuštanja, jedan deo čine sitan i krupan kamen i taj teren zahteva ogromnu koncentraciju.“

„Spremnom sportisti nije veliki problem izlazak na vrh, ali da bi se spustio bez povreda, potrebno je veliko umeće.“

„Kao trener, toga sam se i najviše plašio, da ne dođe do velikih povreda. Nije ih bilo, osim nekih sitnih padova. MIlijan je ispoštovao sve što smo planirali, a možda i bolje od toga.“

Mi treniramo zajedno, a njegove trke se kreću između 50 i 200 km. Ova distanca za njega je nastavak njegovog puta i takmičarske sezone, tako da je u suštini on uvek spreman. Sve je bila njegova zamisao, a mi smo to poštovali.

Jelena Borišić, PRIJATELJ FESTIVALA ZDRAVOG DUHA

„Krenuo je u petak u 13 časova, prva dva kruga išao je sam, sa zavidnim vremenom od sat i deset minuta. Posle toga je imao očekivane oscilacije, a od trećeg kruga njegovi drugari i prijatelji odlazili su i vraćali se sa njim, što mu je bilo od velikog značaja.

Ali, naravno došla je noć i nespavanje, kada nastaje fiziološki problem. Mi smo u ponoć krenuli, kada je malo obilnije jeo, ali i to smo rešili pričom. Zatim smo sve nadoknadili elektrolitima, supicom, kafom i posle dva sata njegovo stanje se stabilizovalo, pa je tu problematičnu noć izgurao na najbolji način.

Bitno je da nikada nije išao sam. Njegovi saradnici su išli sa njim i popeli se do vrha ili polovine staze. Milijan je treći čovek u Srbiji koji se popeo 8848m bez povrede. Tehnikom pešačenja i trčanja i na ovaj način uputio poruku da svi mogu da pokušaju bar deo staze“, preneo je utiske trener Božović.

Ništa od everestinga bez ekipe

Trenutak koji je gotovo svima bio najdirljiviji i gotovo na ivici suza bio je i gest Marije Vojvodić, članice PD „Kablar“ koja je bila i deo tima podrške. Na kraju završenog 15. kruga i na iznenađenje svih prisutnih, Marija je u znak podrške Milijanu poklonila zastavu Srbije. Njene reči ostavile su emotivni pečat svima, a najviše Milijanu. U ovom poklonu ima puno simbolike.

„Poklanjam ti zastavu pobednika, zastavu Srbije, da je razviješ na vrhu Kablara. Svoj izazov si počeo na Dan pobede naše slavne srpske vojske, 11. novembra i svojim ličnim činom svedočiš o jakoj volji, hrabrosti i snazi da srcem i verom prevaziđeš sve izazove, krize i iskušenja koja si imao, odlikama koje mi kao narod imamo. Hvala ti!“ Nakon ovih reči, MIlijan je imao snage za veiliki zagrljaj i krenuo u osvajanje poslednjeg 16. kruga u društvu organizatora ove manifestacije, i direktora Festivala zdravog duha, Ivana Čvrkića.

Ništa manju podršku prižila je i Jelena Borišić, prijatelj Festivala zdravog duha, koja je pet puta bila sa njim na stazi, i preko dana i preko noći.

„Obzirom da Milijan odlično poznaje ovu stazu, išlo je lagano. Bio je sve vreme u dobroj kondiciji. Iako se ja bavim trčanjem, veliki je izazov prelaziti ovu stazu noću. Ali jedni uz druge, uz potrebnu opremu, lampe, pomoglli smo Milijanu da osvoji Everesting. Ovde nema mesta strahu, jer mi tokom trčanja o tome ne razmišljamo. Nemamo vremena za to, nama je fokus cilj i preći stazu.“

Kablar Everesting, kao ekstremni izazov i poduhvat, zahtevao je izuzetno dobru i temeljenu organizaciju, koju je preuzeo direktor Festivala zdravog duha, Ivan Čvrkić.

„Miljan je jako skroman čovek, Božji čovek i jako je bilo neobično sarađivati sa njim. On se ovim podvigom, imenom i prezimenom upisuje u Hol slavnih. Tako da mi još nismo ni svesni šta je uradio, postigao je nedostižni cilj, a mnogima je otvorio oči. Ako neko može da pređe 16 puta najekstremnijom stazom, veliki je primer svima da pokušaju bar jednom bilo kojom planinskom stazom.“

30 sati nespavanja i postignut cilj

Ivan Čvrkić, organizatior Eversetinga i direktor Festivala zdravog duha

„Ovim događajem mi na najbolji mogići način prezentujemo Ovčarsko-kablarsku klisuru, nešto najlepše što Čačak ima. Neizostavno moram izraziti zahvalnost Gradu Čačku i Turističkoj organizaciji Čačka. Kao i PD “ Kablar“ koji su perfektno obeležili staze, što jasno omogućava bezbedan odlazak na vrh Kablara i Ovčara, kao i povratak. Godinama su radili na tom projektu i doveli ga do perfekcije, čovek samo treba da čita i prati putokaze. Mnogo ljudi pružilo je podršku, uključujući 30 sati nespavanja, zajedničkim snagama postgnut je cilj“, naveo je Čvrkić.

Ovaj ekstremni izazov pomerio je limite ljudske snage i izdržljivosti. Milijan je još jednom pokazao da jakom snagom i voljom uma i tela, čovek može sve. I kada ljudsko srce nacrta put, nebo nije granica. Ovaj mlad čovek, odiše tolikom skromnošću i dobrotom, koja ga upravo i svrstava u red velikih ljudi. On čak svoj uspeh prikazuje na kao lični, već zajednički cilj.

Tekst preuzet sa direkt.rs: Svetlana Vučković, fotografije: Duško Radišić Lejča, Dragan Ćeriman

Trčanje i cigare? Trkač iz Kine pušio i istrčao maraton za 3:28
Nike izazov: Testiraj koliko si brz/a ovog vikenda u Galeriji!
Tags: , , , ,

Povezani članci

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Fill out this field
Molimo vas da unesete valjanu adresu e-pošte.
You need to agree with the terms to proceed