Istraživanje cene patika i uopše vrednosti koju dobijate za novac tema je stara koliko i trčanje. Iako argumentacija ide od barefoot koncepta do preterane amortizacije, neosporna činjenica je da svaki trkački brend u ponudi ima najmanje jedan, a često i više vrhunskih modela.

Da su vrhunski, vidimo pre svega po ceni, obećanju brenda ali i recenzijama testera.  

Šta znači flagship?

Flegšip (engl flagship) je izraz preuzet iz mornarice, označavao je najveći i ujedno, brod kojim se najviše ponosimo. Pronašao je put i u druge oblasti privrede, pa tako imamo flagship telefone, patike, automobile…

Ugao o kom ne razmišljamo često, a za koji mislim da je važan je opravdanje cene dugoročnim unapređenjem. Istina je, najbolji modeli koštaju.

Šta ulazi u cenu patike?

  • Izrada 
  • Dizajn
  • Troškovi transporta i uvozne takse
  • Trošak distributera (njegova radnja, magacin, radnici)
  • Marketing 
  • Marketing distributera

U Flagship modelima veliki deo finalne cene neosporno jeste i trošak marketinga, ili ono što mi pericipiramo kao: plaćaš da nosiš markirano. Ali deo te cene jeste i dugoročno ulaganje u razvojne centre, plate inženjera, ortopeda i tehnologa koji, neosporno, ipak isporuče tehnologiju koja nađe put i do povoljnijih modela.

Gel tehnologija koja je sada prisutna u svim viđenijim Asics modelima, nekada je bila rezervisana samo za flagship. BOOST pena isprva je bila samo u Energy modelima kod adidasa, sada je ima svuda. Na kraju krajeva, touch skrin ekrani su za samo par godina preplavili tržište, a došli su, pogađate, upravo sa flagship telefona – iPhone.

Drugi deo slagalice vezan je za psihologiju usidrenja kod postavljanja cena: ukoliko imamo patike od 50 i 100€, druge će nam neminovno biti skupe. Dodaj na te dve cifre i patiku od 250€ i usidrićeš ljude u srednji cenovni rang: gde se modeli i najviše prodaju. 

Prva cena kod nas traje jako kratko, pre večite igre sniženja, ali kada sve uzmemo u obzir, da li je patika vredna upravo koliko košta?

Danas analiziramo upravo najvidljivije modele najpoznatijih brendova za trčanje: Asics Metaride, adidas UltraBOOST i Nike Vaporfly. 

Asics Metaride 

Godina 2019-a. Nakon dve godine istraživanja i 7 prototipa, Asics svu svoju tehnologiju spaja u “high end” patiku, inspirisanu biomehanikom, koja obećava ne samo tzv. “povrat energije”, već i efikasnije trčanje (čitaj lakše). Guidesole tehnologija bi trebalo da umanji gubitak energije za čak 20% (pre svega redukujući opterećenje zglobova i lakše prebacivanje sa pete na prste)!

Sam dizajn gazišta utiče na posturu (prema testu Runners World-a), prebacuje težinu tela napred, i omogućava pravilnije kretanje i manje rada mišića. Sve to treba  da utiče na duži osećaj lakoće. Zanimljivo je da Metaride nema nikakav pad (kod većine trkačkih patika pad peta-prsti je oko 10mm), zbog svog “banana” oblika. 

Dakle, ovaj model je tu da promeni trčanje na duže distance, pre nego brzinu trčanja!

U đonu Metaride-a se susreću sve, za sada vrhunske tehnologije – Flytefoam (ekvivalent Adidasovom Boost-u) i klasično Asicsovo gel ojačanje. Sve ovo ne čini patiku mekšom, naprotiv, model je nešto tvrđi i ne dozvoljava previše “propadanja” i gubljenja energije pri udaru u tlo. 

Ako raslojimo Metaride, naićićemo na FLYTEFOAM LYTE tehnologiju (daje strukturu), FLYTEFOAM PROPEL (ono što imaju Cayano i Cumulus modeli, za povrat energije) i REARFOOT GEL (petno ojačanje). 

Sve ovo utiče i na težinu patike (muške 317gr, ženske 252gr), ali većina testova trkača koje smo pročitali, ne vide ovo kao nedostatak, naprotiv. Da patika ne bi bila još teža zbog debljine đona (31mm) i količine ojačanja u njemu, prosečen je “kanalčić” duž đona i rupice sa strane, koji takođe doprinose estetici. 

Početna cena na našem tržištu: 245 evra. Kako je ovo prvi model u ovoj seriji, logično bi bilo da ga prate nešto jeftiniji modeli sa istom tehnologijom. Ostaje nam da vidimo kako Metaride evoluira, za sada je jedinstvena (inovativna) ponuda, i to se vidi na prvi pogled.

Jamison Michael ih je nakon testiranja nazvao: “Nike Vaporfly Hoka Clifton Gel Nimbus hibrid”. Ova “zmaj patika” je dostupna samo u ovoj varijanti, crne sa vatreno crvenim đonom.

Kako se Metaride pokazuje u ocenjivanju? Kako je model nov, za sada runrepeat nema finalnu occenu. Drži se na sjajnih 90% ali je najvoljeniji Asics model i dalje Kayano. 

Adidas UltraBoost 

Boost je tehnologija, zapravo materijal brendiran od strane Adidasa, i sastoji se od komprimovanih poliuretanskih granula (koje nam deluju kao pena). Ovaj materijal je proizvod saradnje Adidasa sa nemačkom hemijskom kompanijom BASF, i njegova revolucionarmost se sastoji u tome što se pod pritiskom kompresuje, radi bolje apsorpcije udarca i odmah se vraća u prvobitni oblik, a u rasponu temperature od -20 do +40°C, ne menja svoje karakteristike.

Boost-omanija je doživela svoju premijeru 2013. godine sa Energy Boost modelom, koji je prvenstveno bio namenjen trkačima, da bi već naredne godine ova patika ušla i u šire krugove, u lifestyle varijanti. 2014. godine u Berlinu Denis Kimeto obara svetski rekord u maratonu za 26 sekundi (2:02:57), u svojim Adizero Adios Boost patikama. 

2015. novi model, Energy BOOST ESM (Engineered Stretch Mesh), brzinom munje osvaja svet svojim minimalizmom, ali je samo najava za Adidas Ultra BOOST koji se pojavljuje iste godine, sa novom tehnologijom u gornjištu – PrimeKnit (što je direktan odgovor na Najkijev Flyknit). 

Od tada, Adidas uvodi razne varijante Ultra Boost-a (Uncaged i Trail verziju) i igra se sa dizajnom i kolaboracijama (NMD, Parley), ali suština, i boost tehnologija ostaju nepromenjeni.  Adizero Boston, SolarBOOST, Solar Glide, SolarDrive… Većina aktuelnih trkačkih modela podrazumeva BOOST tehnologiju. 

Posle detaljnog istraživanja cena u Srbiji, slika je ovakva: UltraBoost modeli sa prvom cenom od 170-180 eur, trenutno su većinom na sniženju (od 100 do 140 eur). Ženski modeli su za nijansu jeftiniji. Ostali BOOST-ovi imaju veliki raspon cena (originalne cene od 120 – 160 eur), pa tako sada možete naći Response od 60ak evra, EnergyBoost i SolarBoost od 100-tinak evra. 

Što se odnosa cena kvalitet tiče, UltaBOOST modeli imaju izrazito visoku ocenu na runrepeat agregatoru, 2. poziciju u okviru adidas brenda i 7. od svih modela, tako da su i potrošači dali poverenje i pozitivnu ocenu ovom adidas flagship modelu. 

Nike Zoom Vaporfly

Ova patika je osmišljena za brzinu i distance do maratona. Ideja je slična kao kod Asicsa, da se peta-prsti prelaz odvija brže, ali ovde je primenjena potpuno drugačija tehnologija: potplata od karbonskih vlakana duž celog stopala (u svet patika uveo je Adidas pre mnogo godina).

Isti detalj ima prethodnik, Zoom Fly, samo što se kod Vaporfly ova potplata nalazi u “mekšem” okruženju pa tako fleksibilan zadnji deo ima više mogućnosti pokreta i ulogu opruge koja pod pritiskom daje veći odgovor i praktično “gura” petu. 

Ali ono po čemu je ovaj model poznat jeste Breaking 2 projekat, i ovogodišnji pokušaj Kipčogea da istrči maraton za manje od 2 sata (ovaj rezultat mu je izmakao za 26 sekundi). Za ovaj projekat unajmljeno je 30 najboljih svetskih pejsera. U pokušaju su učestvovala trojica elitnih trkača, koji drže svetske rekorde u polumaratonu i maratonu. Trčali su na stazi u Monci, iza Tesla automobila za čijim volanom je sedeo vozač Formule 1. Sve to, i čitava organizacija iza toga, sačinjava reputaciju ove patike. 

 Koliko košta ova reputacija: verzije za obične smrtnike, koje je Nike lansirao nakon personalizovanih modela za trojicu trkača na projektu, su 150 i 250 dolara. U Hrvatskoj je dostupan model za 190 evra (originalna cena 270 evra). Srpske police nisu dočekale Vaporfly. 

Nike Zoom Vaporfly 4% su trenutno najlošije rangirane od svih flagship modela koje smo spomenule, i stoje na 84% na runrepeat. Slično kao i Metaride model, i dalje je rano za konačni sud, jer je agregator sakupio manje od 100 recenzija. 

Dakle, investirati ili ne?

Pitanje cene nekog proizvoda uvek je više od pitanja novca. Jeftino nam je često ono što možemo da priuštimo i ono što smatramo vrednim.

Legendarna su prepucavanja fanova iPhone ili Samsung pametnih telefona. Ovo je na neki način nastavilo borbu koju su Apple i PC vodili od devedesetih. 

Na koncu, svakako da kupovinom najboljeg modela vi kupujete i kvalitet. Moguće je da ćete ga dobiti i sa duplo manje novca. Vek trajanja, performanse i na kraju dana – lepota modela svakako idu u prilog flagship modelima.

Ono što je neosporno je da tehnologija mora da ide napred a da se probija uvek kroz ovakve proizvode. Tako da je za one koji mogu da ih priušte, kupovina skupih modela mini izlet i u budućnost. 

Kakva su vaša isksutva sa najboljim/najskupljim modelima patika?