Kako izabrati patike za trčanje? – VIDEO

Izbor patika za trčanje ne mora da bude tako složen proces. Iako određene patike imaju smisla za određene povrede, ideja o propisivanju patika za trčanje na osnovu visine luka i „prekomerne“ pronacije testirana je u naučnim ispitivanjima i nije pokazala klinički uspeh. Ovaj video pokušava da trkače usmeri kroz maglu dezinformacija.

Za 10 godina koliko se bavimo patikama za trčanje naučili smo šta su mitovi a šta je pravi način da izaberete patike za trčanje.

Zašto su tip stopala, pronacija i trendovi koje diktiraju proizvođači opreme potencijalno put ka pogrešnom izboru patika za trčanje?

Šta se dešava kada uđete u radnju sa trkačkom opremom? Prodavci će vam najčešće ponuditi patike na osnovu tri parametra:

Tip stopala – visina risa

Postoje tri tipa stopala i to su:

  • Podignut ris
  • Neutralno stopalo
  • Spušten svod ili ravna stopala

Tip stopala se određuje jednostavnim testom mokrog stopala ili na skeneru koji poseduju neke od prodavnica trkačke opreme, na koji samo stanete i skener vam snimi otisak stopala i da rezultat.

Na osnovu ovog testa prodavci će vam ponuditi motion control patike za podignut ris, stability patike za normalno stopalo i normal patike sa većim đonom za ravna stopala.

Ovo može da bude dobar izbor ali su naučna istraživanja pokazala da ovakakv izbor patika nema direktne veze sa sprečavanjem povreda.

Pronacija – način amortizacije koraka

Pronacija je način na koji ljudsko telo amortizuje silu koju trpe zglobovi i mišiči pri svakom koraku.

Sistem pronacije funkcioniše tako što se stopalo rotira ka unutra i na taj način amortizuje svaki korak, slično sistemu amortizera kod automobila.

Postoje tri tipa pronacije koji su dobili sledeće nazive:

  • Normalna pronacija – stopalo se rotira ka unutra za xx “normalnih” stepeni
  • Suvišna pronacija – overpronation – stopalo se “previše” rotira
  • Supinacija – veća težina vam je na spoljnoj strani stopala

Studije su pokazale da pronacija nema nikakav ili imam jako mali uticaj na povrede.

Trend koji diktiraju proizvođači patika

U svakoj industriji postoji neki trend, tako je i u industriji proizvodnja patika za trčanje.

U jednom trenutku trend je bio da svi trče u minimalističkim patikama za trčanje, taj trend je zamenjen trendom velikih đonova, mekih pena i slično. Ono što svaki trkač primeti kada uđe u radnju jeste da su tehnologije koje primenjuju proizvođači jako slične, imaju iste funkcije i obećanja.

Istina je da patike koje su u trendu najčešće jesu dobre patike, ali je pitanje da li su dobre za vas.

Na primer, trenutno su u trendu patike sa karbonskim pločama, čiji cilj je da budu lagane i brze. To su definitivno dobre patike za trkače koji žele da se trkaju i postignu vrhunske rezultate, ali rekreativci moraju da budu oprezni jer takve patike nisu namenjene laganom džogiranju.

Kako da izaberete patike za trčanje?

Ako ste iskusni trkači, već ste probali da trčite u više modela i našli ste sebi odgovarajuće patike. Nema potrebe da vama savetujemo bilo šta, ali ako želite da napravite promenu uradite to postepeno.

Ako ste trkač koji dugo vuče povredu, znajte da promena patike neće rešiti vaš problem. Problem sa povredom rešite sa lekarima, kroz terapije i oporavak. Kada izlečite povredu, patike birajte tako da sprečite povratak povrede, ali imajte na umu da uz promenu patike promenite i nešto u vašem treningu.

Ako ste početnik u trčanju, birate prve patike za sebe, savet je sledeći:

  • Zaobiđite sve teorije, na početku će vas samo zbuniti.
  • Izaberite minimum tri modela patika koja vam se čine dobrim za vas (probajte i patike koje vam predloži prodavac, ako je i sam trkač/ica)
  • Probajte uvek obe patike, i levu i desnu.
  • Protrčite kroz radnju, skakućite, čučnite par puta u njima.
  • Kupite one patike koje su vam posle ovakvog testa najudobnije.