Danas nam je trčanje neodvojivo od opreme – pored obaveznih patika, sve više obraćamo pažnju u čemu trčimo, brendovi sve više ulažu u marketing tehnologija za trčanje i tržište je definitivno tu.

Ali pre samo sto godina, sve ovo je bilo nezamislivo.

Vodimo vas u hod po istoriji i promenama trkačke mode. Mnogo toga se promenilo, ali mnogo toga je ostalo i isto, ako se čini da smo neke stvari zaboravili skrećući pažnju na sporednosti, možda ćemo ovim tekstom to osvetliti iz drugog ugla. Uživajte!

Da li je sve samo stvar ukusa ili ima i nauke?

Ovo je možda i ključno pitanje, ali odgovor nije toliko jednostavan. Postoje napretci u tehnologiji proizvodnje, oni formiraju ponudu, ali promena u navikama i estetici je isto toliko važna.

Materijali su se definitnvno promenili od pamuka ka sintetici ,sada je poliester glavno trkačko vlakno, i naučili smo da se on brže suši. Brendovi su požurili da petentiraju svoje materijale, tako je najkijev dri-fit postao praktično generičko ime za nešto što se prevodi kao funkcionalna majica. adidas ima clima cool, Asics motion driy.. i tako dalje.

Boje su napravile pravu revoluciju. Prvi trkački outfiti su bili stvar dostupnosti – trčalo se u onome što si imao, boje su bile zagasite (rekli bismo dosadne). Pre sto godina, niti je bilo toliko trkača niti toliko kola, tako da drečave boje nisu imale šta da traže. Sa ekspanzijom rekreativaca, koji osvajaju parkove i ulice, bilo je potrebno da budemo viđeni.

Cateye tehnologija je ovo donekle učinila nepotrebnim, ali je moda drečavosti preovladavala i tokom početka 2000. ih U poslednjoj dekadi, i brendovi i trkači se trude da trkački stil prilagode različitim podgrupama, tako daćete uspeti da nađete i animal printove i gotik opremu, ali i hipsterski oldschool pristup.

Trčanje u antici: telo je lepo

Antički trkači trčali su realativno kratke distance i trčali su goli.

Prvi moderni maraton: 1896

Svi znamo ovu sliku, prvi moderni maraton bio je dugačak oko 40km, a vodonosačm, grk Spyridon Louis je pobedio istrčavši ga za 2:58: 50

Ako bacimo oko na modu, jasno je da je ovde nema. Trčalo se u najudobnijim cipelama, košuljama i pantalonama.

Žene su prvi maraton trčale tek 1984.

Početak 20 veka

Trčanje je i dalje stvar sportista – amatera. Sirotinja se trka po vašarima. Kada se kaže maraton misli se na igračke maratone, koji su bili jako popularni u posleratnim godinima.

Trčalo se u pamučnim majicama i šorcevima. Neretko i bosih nogu.

 

Dvadesete godine obeležavaju početak modernih trkačkih patika – Adolf Dasler započinje revoluciju . Njegova patika smatra se najrevolucionarnijom, tridesetih ulazi u masovno upotrebu kod sportista. adidas brend će nastati kasnije, kada se firma podelila na Adidas i Pumu.

1930: Džesi Ovens piše istoriju

Tridesete godine ispratile su jači fokus na trkačke patike sa kramponima, ali u modnom smislu videli smo sve veću popularnost singlet majice.

Boston 1930. (Photo by Keystone-FranceGamma-Rapho via Getty Images)

Uzavrela geopolitička situacija doprinosi da igre u Berlinu 1936 i pobeda Džesija Ovensa trčanje dovedu u žižu.

Trčanje 1940-1960

Malo šta se menja u smislu mode i popularnosti. Adidas se deli na Addas i Pumu. 1949. uvedene su čuvene tree stripes (tri pruge adidasa). adidas i newbalance su najpopularniji modeli paika 1949. se triu pridružuje i Asics.

1956. su prve Olimpijske igre prenošene uživo. Kažu (slika nema) da su patike istočno evropskih atletičara bile u jarkim bojama, što je bila prva modna intervencija.

1956., Melburn, Australija, Žene 4 x100 finale,

Trčanje šezdesetih

Prvi talas rekreativne popularnosti dolazi u ovom periodu. 1962. New Balance izbacuje prvu naučnu patiku za trčanje (sprinterica teška 92g)

Blue Ribbons kompanija osnivaju Bill Bowerman i Phil Knight  1964. (1971 će postati Nike).

Runner’s World prvi put u štampi 1966. osnovao ga je Bob Anderson.

Sprinterice su i dalje sa kramponima ali se sada u modu vraćaju kramponi koji se skidaju.

Vesele sedamdesete

Mogli bismo rekli da zabava počinje ovde. Kada pomislimo na smešne otufite, ne vraćamo se dalje od sedamdesetih u prošlost. Majica sa rupama, trenerke i šuškavci, čarape do kolena – sve je počelo u ovoj dekadi.

Prvi Njujorški maraton je održan 1970. Ova trka spojila je pet krajeva grada, izvela navijače na ulice i dodatno popularizovala trčanje.

1973. Nike revolucionarizuje trčanje sa đonom napravljenim od gume, na modli iz wafle mašine.

Ljubičasti deo đona ujedno je i začetak ere amortizacije i ojačavanja petnog gaza.

Eksperimenti se dešavaju i u tekstilu (ali se ne zadržavaju dugo).

 

Katrin Švicer je 1977. uvela žene u svet dugoprugaškog trčanja, završivši Bostonski maraton

Osamdesete: jarke boje, helanke i spandex

Osamdesete su po sentimentu mnogih, bile najbolje godine za život. Krize su se stišavale, plate rasle. A trkački pokret dobijao na zamahu.

Ono što je dobro za životni stil, izgleda da se ne primenjuje na modu. Moda osamdesetih je, opet po vladajućem mišljenju, najodvratnija moda od kada se ona prati :D

 

Osamdesetih su svi nosili helanke, aerobik je bio hit vežba, kardio je ušao na velika vrata u svet fitnesa. Svi su pričali o trčanju.

Iako je moda zaokrenula ka modernosti, na trkama i dalje dominiraju šorcevi i singlet majice:

1988. Održan je prvi Beogradski maraton, na inicijativu Đoka Vještice i grupe entuzijasta. Bio je dugačak 23km

 

Nike  lansira air max tehnologiju – vazduh u vašo peti za još više amortizacije!

Devedesete: usko, kraće, drečavo

Devedesetih se svet ubrzava u isčekivanju 2000. Internet i mobilni telefoni se polako šire planetom, a vežbanje i rekreacija se nameću kao alternativa ubrzanosti koja postaje nezadrživa.

Patike doživljavaju ekspanzuju amortizacije, sa sve debljim đonovima.

1991. Nike lansira Dri- Fit materijal, posebno tkanje poliestera sa idejom da odvlači znoj od tela i suši ga na površini.

Dvehiljadite: sijamo u mraku, ne stidimo se helanki i ekološki smo svesniji

Trčanje nikada nije bilo masovnije nego u 21. veku. Sa masovnošću pokreta i trka, ubrzala se i trkačka moda.

Distinkcija u odnosu na 90 je primetna u bojama, iako i dalje dominiraju drečave, sada se lagano u igru vraćaju i neutralnije boje.

Skoro svako parče opreme na sebi ima i cat eye ili neku refleksiju

BGD Light Run, 2013.

21. vek je u znaku brendovskog trčanja, veliki diktiraju trendove, i to više nisu samo parčići opreme, to su sada kolekcije.

adidas ima eksluzivnu kolaboraciju sa Stelom McKartni

2005. Vibram izbacuje five fingers patike – barefoot trčanje nagoveštava povratak osnovama.

2013. BOOST pena je rukavica bačena brendovima – najveći povrat energije do tada.

Poslednjih par godina obeležava trend smanjenja težine patika i važnosti reciklaže. Parley for Oceans i adidas prave prvu recikliranu patiku.

Povratak na osnove

Sa uzletom hipsterskog pokreta, primetna je i nostalgija za parčićima opreme koji nas vraćaju u sada, tako atističke rane godine trčanja.

Kako gearpatrol to sumira: ” Da, možete da izgledate kao hodajući bilbord multimilionske kompanije, ali možete i da pošaljete pitanje, o moj bože da li je to Rajan Gosling izašao na trčanje svojom opremom” u slavu indi running brendova, poput Doxe

Njihove boje ne vrište, tonovi su svedeniji, linije čiste i pomalo nostalgične.

Ovako je bilo do danas, a sutra?

Šta reći na ovaj kratki osvrt? Možda pogledati u budućnost?

Kako će izgledati trčanje u 22. veku? Da li će tehnologija ići dole da će nam pored amortizacije dodavati i pogon?

Da li će materijali biti sve više veštački a sve manje prirodni? Da li će najkul dečko u školi biti najbrži polumaratonac?

Kako vi vidite odgovore na ova pitanja? Ostavite nam odgovore u komentarima :) 

 

Komentari