Ima jedna mala Beca i njoj je danas rođendan. Oni koji je znaju neka pređu na sledeći podnaslov. Oni koji je ne znaju sada će da je upoznaju. Ovo na slici dole je Beca.

Pitate se sad šta vam znači njena slika sa leđa? Kako će te je prepoznati negde u gradu ili na trci? Pa baš tako kao što je i vidite sada – sa leđa.

Kada sam počela da treniram u klubu upoznala sam Becu. U početku sam se trudila da gledam u njene noge i da pokušam da završim trening. I idemo tako Beca i ja jedna iza druge, uvek ja iza nje. Vrlo brzo Beca me je ostavila i mogla sam samo da je vidim negde u daljini i to samo ako obuče neku drečavu jaknu za trčanje.

Posle Beogradskog maratona proredila je dolaske na trening pa je sada retko i viđam. Zato sam joj napravila poklon koji će je, nadam se, motivisati za dalje trčanje.

Kako je sve počelo

Beca, jako skromna devojka, na grupi je zatražila da joj neko pokloni pametni telefon ili gps sat kako bi lakše preračunavala tempo, odnosno vreme za intervale. Tu se povela ozbiljna diskusija, ali niko joj nije obećao ono što je tražila.

Po mom mišljenju dobila je i mnogo bolju stvar: jedan momak se ponudio da joj računa tempo, tako što će uzeti njen plan i sračunati tempo na intervalima (u planu smo dobijali vreme za koje treba da se pređe 800 m i slično). Pa nema ništa romantičnijeg od toga…Šteta što takvi klinci nisu postojali u moje vreme.

Baš tog dana, negde u avgustu, ja sam joj obećala jedan programčić koji će da prerčunava umesto nje. I tako je prošao avgust, pa septembar, pa novembar, a ja nisam ništa uradila. Ipak, imala sam previše obaveza, morala sam da trčim, radim, gledam serije, sedim uz fejsbuk. Naravno, samo izgovori…

Onda sam napravila pauzu sa trčanjem. Bože, koliko samo vremena imamo da razmišljamo i ne radimo ništa kad ne trčimo. Koliko sam samo vremena bacila uz tv serije ili uz bespotrebno tumaranje po fejsbuku. Srećom, to mi je jako dosadilo pa sam rešila da krenem da pravim obećani program. Eto, samo za sebe, ali možda ga i dam nekome da ga koristi.

Onda sam počela da odugovlačim. Posao koji bi trebalo da traje nekoliko sati – maksimum 10, trajao je desetak dana. Rešila sam da se javim Beci i poslala joj par sličica programa uz obećanje da će uskoro dobiti program. Ona se oduševila i rekla mi da će taj program tačno da joj dođe kao rođendanski poklon. Ups!

Pa mogla sam da je iznenadim, a ja sam iznenađenje upropastila tako što sam samo sebe htela da obavežem kako ne bih gubila vreme. Ali nema veze. Rešila sam da joj rođendanski poklon upakujem što bolje, u ovaj članak…

Kako program radi?

A sad malo reči i o programu. Možda će ga koristiti samo nekolicina trkača koja je na korak od kupovine smart telefona ili nekog trkačkog gedžeta. Ali, za sad će možda poslužiti Beci, a i mene je odvuklo od lošeg korišćenja slobodnog vremena.

Naziv programa je Pacemaker jer vam pomaže u održavanju tempa. Logo je jedan roze zeka, jer je Beca bila zeka za neke ljude u klubu.

Pacemaker je jedan jako jednostavan program. Sastoji se iz jedne forme na kojoj se nalaze svi potrebni dugmići. Sa njim možete da računate srednji tempo na trci, ili ukupno vreme trke na osnovu unetog tempa. Možete da napravite vremenske splitove po 1km na tempo treninzima ili za intervale. Te vremeske splitove možete da eksportujete u eksel fajl i štampate kako bi poneli na trku/trening, ili jednostavno te splitove ispisati na ruci kao puškice.

Vremenski splitovi za trke

Postoje dva moda aplikacije:

  • Računanje tempa – unosi se poželjno vreme završetka distance
  • Računanje vremena – unosi se tempo kojim se trči distanca.

Da bi izračunali vremenske splitove za trke, potrebno je da unesete dužinu staze i poželjno vreme/tempo trke. U padajućoj listi pored dužine staze izaberite jedinicu dužine staze (m ili km).

Klikom na Izračunaj ispisaće se vremenski splitovi na svaki kilomentar u tabeli desno. Eksport u excel dugme će tabelu splitova prebaciti u excel fajl, a Očisti splitove, obrisati sve redove u tabeli splitova.

Vremenski splitovi za tempo trening i progresivno trčanje

Tempo trening nam je u planu obično bio zapisan kao: 8km tempom 5:30 ili, 4km tempo 5:30, pa 2km tempo 5:20, pa 2km tempo 5:10. Kako smo trčali krug od 1km lako je bilo pratiti tempo, ali smo uvek morali da u glavi sabiramo i oduzimamo vremena.

Pacemaker će to uraditi za vas. Potrebno je da:

  • prebacite aplikaciju u mod Računanje tempa,
  • unesete prvu distancu i tempo za nju,
  • kliknete na Izračunaj,
  • pa onda drugu distancu i tempo za nju, pa opet klik na dugme Izračunaj,

i sve tako koliko imate distanci za taj tempo trening. Posle sve odšampate i samo pazite na kom ste kilometru i koje je vreme.

Vremensiki splitovi za intervalni trening

Kao i za trke i tempo trening i ovde možete da koristite jedan od modova aplikacije: računanje tempa ili vremena. Ono što računanje vremenskih splitova za intervale razlikuje od vremenskih splitova za trku ili tempo treninga je to što morate da čekirate kućicu Intervalni trening. Kada je čekirate, pojaviće se dodatni deo aplikacije za računanje vremenskih splitova za intervale.

Evo kako to izgleda. Recimo da imate sledeće intervale:

  • 3 puta 800m za 4 min i 12 sekundi,
  • pa posle toga 2 intervala po 2500m tempom 5:10min/km.
  • Između svakog intervala od 800m imate pauzu od 2 min,
  • a između intervala od 2500m pauzu od 3 min.

U program unosite sledeće:

  • prebacićete mod aplikacije u računanje tempa,
  • za dužinu staze unećete dužinu prvih intervala, dakle 800m, i vreme 4m i 12 sekundi,
  • broj intervala 3 i
  • vreme između intervala 2min.

Kao na slici ispod:

Klikom na Izračunaj dobićete vremenske splitove za intervale. Onda je potrebno da unesete vrednosti za drugi deo treninga. Dakle, kao mod stavite Računanje vremena, unesite:

  • 2500m dužina staze,
  • tempo 5:10min/km,
  • broj intervala 2 i
  • vreme za pauzu 3min.

Klikom na Izračunaj dodaće se vremenski splitovi za drugi deo treninga. I to je to. Klik na Eksport u excel pa štampa eksela i spremni ste za trening.

About program

Klikom na Program->About u meniju otvoriće se dijalog sa opisom programa i kratkim uputstvom.

Postoje još neke ideje za unapređenje ovog programa, a tiču se računanja tempa za trke po progresivnom tempu i deljenju trke na intervale duže od jednog kilometra (potrebno za trke koje se održavaju na Adi ili nekoj kružnoj stazi). Ukoliko primetite neke probleme ili imate neku ideju, napišite ih u komentarima kako bih ispravila program.

A sad svi poželite Beci srećan rođendan, jer da nije bilo nje, niko ne bi mogao da koristi ovaj program (Pacemaker).

Beco, srećan ti rođendan!

Komentari