Šestogodišnji startup u industriji proizvodnje patika Allbirds sarađuje sa 70-godišnjim sportskim gigantom Adidasom na dizajniranju sportske obuće visokih performansi sa emitovanjem manje ugljen-dioksida nego ikada do sad u celom procesu proizvodnje patika.
Za sada nema mnogo određenih detalja, ali znamo da planiraju da kombinuju svoja područja stručnosti kako bi stvorili obuću koja ima emisiju ugljen-dioksida od samo 2 kg u poređenju sa prosečnih 12,5 kg kod drugih patika na tržištu.
Cilj Allbirds-a je redizajn patike od temelja, Adidasov cilj je održiva proizvodnja u velikom obimu.
James Carnes, potpredsednik strategije brenda u Adidasu.
Obe kompanije se najavljuju da bi patike zasnovane na ovoj novoj i zelenoj tehnologiji mogle da se nađu na tržištu za godinu dana.

Ekološka inovacija koja bi mogla da izmeni industriju proizvodnje patika
Svetske kompanije godišnje proizvedu 24 milijarde pari patika (za samo osam milijardi ljudi).
Proces proizvodnje patika uključuje vađenje resursa poput nafte, kože i pamuka, a zatim isporuku ovih materijala širom sveta u složenom lancu snabdevanja. Gasovi koji stvaraju efekat staklene bašte se emituju u svakom delu procesa, ubrzavajući klimatske promene.
Tek nedavno su proizvođači patika počeli da se bave svojiom emisijom ugljen-dioksida.
Allbirds su lansirani 2014. godine sa ciljem stvaranja ekološki prihvatljive alternative patikama proizvedenim u fabrikama najvećih brendova.
Glavni brendovi su to sledili. Adidas se, na primer, udružio sa kompanijom Parlai for the Oceans, neprofitnom organizacijom koja stvara recikliranu plastiku od plastike izvađene iz okeana, kako bi kreirala patike i odeću. Kompanija je takođe lansirala FutureCraft Loop, pokušaj da se stvori patika za trčanje koja se može u potpunosti da se reciklira.
Ovo partnerstvo između Allbirds-a i Adidasa moglo bi da izgleda iznenađujuće, s obzirom na to da su tehnički konkurenti (mada je Adidas mnogo veći: kompanija je prodala 11 miliona pari patika 2019. godine, a Allbirds je prodao mali deo toga).
Saradnjom, dva brenda veruju da mogu da iznesu svoju stručnost za sto kako bi stvorili jednu od najodrživijih patika na svetu.
Što se tiče održivosti, ne vidimo sebe kako se takmičimo jedni sa drugima, već se nadmećemo za budućnos. Ako ne dovedemo promene brzo, neće biti budućnosti o kojoj ćemo razgovarati.
Tim Brown, suosnivač Allbirds-a.
Ideja o saradnji se pojavila pre otprilike godinu dana, kada su se Brovn i Carnes upoznali na jednom događaju i razgovarali o ideji udruživanja.
Carnes ističe da su se do sada mnogi brendovi fokusirali na zamenu zagađujućih materijala sa boljim. (Adidas je koristio recikliranu plastiku, a Allbirds je za svoje uloške umesto tradicionalne plastike koristio šećernu penu sa održivim izvorom.)
Ali ovi napori ne uzimaju u obzir celokupan emisiju ugljen-dioksida patike, uključujući emisije potrebne za transport materijala širom sveta.
Često postoje kompromisi kada je u pitanju korišćenje jednog određenog materijala nad drugim, brendovi vrlo dobro ističu materijale koji su ekološki prihvatljivi ali ne skreću pažnju na one koji zagađuju. Ali kada se usredsredite na ugljen-dioksid, ne možete da sakrivate stvari; moraš da razmisliš o svemu što ulazi u pravljenje patika.
Tim Brown
Allbirds se trudi da bude transparentan u pogledu svog ugljeničnog otiska, koji iznosi otprilike 7,6 kg po patici. Takođe se isplati to nadoknaditi ulaganjem u projekte koji neutrališu ugljen-dioksid. Kompanija je ove godine otkrila oznaku za svaku cipelu, identifikujući tačno koliko kilograma ugljen-dioksida je korišćeno u procesu proizvodnje, sve do ekstrakcije sirovina. Cilj je bio da se kupcima pruži način da razumeju klimatski uticaj proizvoda na način na koji čitaju nutritivne oznake.
Ali Allbirds nema veličinu i proizvodne mogućnosti da smanji svoju emisiju ugljen-dioskida dramatično koliko bi želeo. Tu Adidas stupa na scenu.
Kako će zajedno dizajnirati patike, započinju sa ciljem da pokušaju da što više smanje emisiju ugljen-dioksida.
Dva kilograma uglljen-dioksida su ekvivalent osam kilometara pređenih u prosečnom automobilu ili punjenja mobilnog telefona 255 puta, i to je najmanja količina za koju veruju da je izvodljiva.
Ovo zahteva dizajniranje svakog dela procesa, umesto da samo postupno poboljšavamo način na koji trenutno izrađujemo obuću
James Carnes, potpredsednik strategije brenda u Adidasu.